شناسهٔ خبر: 41374 - سرویس بنادر و دریانوردی

سازمان بنادر و دریانوردی اعلام‌ کرد:

نجات ۱۲۴دریانورد ایرانی وخارجی طی یکسال از خطر مرگ/ افزودن ۲ فروند شناور جدید ناجی به ناوگان نجات دریایی کشور

برگزاری نخستین مانور جست‌وجو و نجات دریایی در آب‌های کیش اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی اعلام کرد: طی سه ماه نخست امسال با همکاری و هماهنگی مراکز جست و جو و نجات این سازمان، در مجموع ۱۲۴ نفر دریانورد ایرانی و خارجی از خطر مرگ نجات یافتند و به ۵۹ نفر نیز خدمات پزشکی ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی ، اداره کل حفاظت و جست و جو و نجات دریایی با بهره گیری از شناورهای پیشرفته جست و جو و نجات (۱۹ فروند شناور ناجی) هر سال تعداد زیادی از دریانوردان ایرانی و خارجی را از خطر غرق شدن نجات می دهند و اکنون ۲ فروند شناور جدید ناجی در دست ساخت و اضافه شدن به ناوگان جست و جو و نجات دریایی کشور است.

بر اساس این گزارش، کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی (Search and Rescue) به سال ۱۹۷۹ در سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به تصویب رسید و مفاد آن در سال ۱۹۸۵لازم الاجرا شد.

اهداف مهم این کنوانسیون ایجاد یک سیستم هماهنگ بین المللی در زمینه جستجو و شیوه های نجات اشخاص بر اثر وقوع سوانح در دریا است.

این کنوانسیون سازماندهی مراکز هماهنگی نجات دریایی و مراحل هماهنگی در ساحل و همچنین روش های همکاری چند کشور همسایه را برای انجام عملیات جستجو و نجات در یک منطقه مشترک پیش بینی کرده است.

 دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۳ به کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی ملحق و ملزم به ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی برای تمام افراد در آبهای آزاد است.

علیرضا خجسته مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی روز گذشته از نجات ۱۲ نفر از سرنشینان شناور نظامی اماراتی با هماهنگی مرکز جستجو و نجات بندرعباس خبر داد و گفت: این شناور به علت برخورد با شی مغروقه در ۴۰ مایلی شرق جزیره ابوموسی (۱۵ مایلی مینا سقر) در آب‌های امارات متحده عربی غرق شده بود.