به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن در كمیته حمل و نقل بین المللی با اشاره به برنامه راه آهن در خصوص رشد و توسعه حمل و نقل بین المللی كه از سوی اعضای هیات مدیره پیشنهاد شده است، گفت: تعیین استراتژی های توسعه ای در خصوص ترانزیت، صادرات و واردات ریلی، بررسی و شناسایی مشكلات و ارائه راهكارهای لازم برای اصلاح فرایندها از جمله برنامه ها و سیاست های شركت راه آهن است.
وی افزود: نظارت بر اجرای برنامه های مصوب و ارائه گزارش ماهانه، برنامه ریزی و استفاده از تمامی ظرفیت های انسانی و زیر بنایی در جهت توسعه ترانزیت، صادرات و واردات، بازنگری در تعرفه ها و قراردادهای حمل، پیگیری جلسات مرزی و حسابرسی با راه آهن های همسایه و منطقه، برنامه ریزی به منظور فعالیت راه آهن در نهادها، اجلاس های بین المللی و نمایشگاه ها از دیگر برنامه های پیشنهادی از سوی اعضای هیات مدیره برای توسعه ترانزیت به شمار می آید.
عاشوری عنوان كرد: تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی برای ادارات كل نواحی و ستادی و اخذ مصوبات لازم از جمله وظایفی است كه در ابلاغ هیات مدیره راه آهن منظور شده و ما انتظار داریم حوزه بازرگانی داخلی و بین المللی و مدیران نواحی نظرهای خود را ارائه دهند تا به تصویب برسند.
وی با بیان اینكه وزارت راه و شهرسازی از بخش جادهای و ریلی مطالبه افزایش ترانزیت را خواهان است، گفت: بخش جادهای و ریلی در سال ۱۲ میلیون تن بار ترانزیت میکند كه رقم و هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی ۵۰ میلیون تن بار است.
وی تأکید كرد: ایران با دارا بودن پتانسیل بالا در بخش ترانزیت میتواند درآمد ارزی بزرگی برای كشور تلقی شود.
وی به تعامل با كشورهای منطقه در بخش ترانزیت و گسترش همکاریهای ریلی اشاره كرد و گفت: خوشبختانه با كشورهای قزاقستان، ازبكستان، افغانستان، تركمنستان و كشور چین به موافقتهایی رسیدهایم كه امیدواریم با گسترش ترانزیت و همکاریهای مداوم، شاهد رشد ترانزیت و سهم جابجاییهای بینالمللی در كشور باشیم.
نگاه خود را به راهآهن روسیه بهعنوان یك مسیر جدید ریلی تغییر دهیم
نور اله بیرانوند معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند تجارت جهانی طبق آمار سازمان WTO، گفت: امروز دنیا تجارت خود را در قالب سازمان جهانی بینالمللی اداره میکند و در این سازمان برای هر كشور نقشی تعیینشده است.
وی تصریح كرد: ما در بین كشورهای عضو تجارت جهانی عضو ناظر هستیم و متأسفانه در بخش تجارت با مشكلاتی مواجه هستیم.
وی با اشاره به برخی آمار ارائهشده از سوی سازمان تجارت جهانی گفت: ۱۰ كشور اول تجارت جهانی رقمی بالغبر ۵۱ درصد تجارت كل دنیا را انجام میدهند و مابقی كشورها ۴۱ درصد.
وی بیان كرد: با توجه بهسرعت بالای تجارت جهانی، كشورها در زنجیره تأمین بینالمللی قرار گرفتهاند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران پل ارتباطی بین شرق و غرب و شمال و جنوب قرار دارد كه بایستی كریدور اقتصادی دقیقی در كشور ایجاد كنیم.
بیرانوند افزود: بهمنظور توسعه ترانزیت و افزایش سهم تجارت بینالمللی نیازمند برداشتن گامهای بزرگ هستیم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن تأکید كرد: در حال حاضر مذاكراتی را با كشورهای همسایه ازجمله تركیه، افغانستان، تركمنستان، قزاقستان بهمنظور گسترش همکاریها انجام دادهایم كه هرکدام از آنها نوید خوبی برای افزایش سهم ترانزیت در كشور و تجارت بینالمللی به شمار میآیند.
وی به همكاری با راهآهن آذربایجان اشاره كرد و گفت: خوشبختانه همكاری خوبی با راهآهن آذربایجان در خصوص مسیر ریلی قزوین به رشت و آستارا تا آستارا شروعشده است و باید نگاه خود را به راهآهن روسیه بهعنوان یك مسیر جدید و آغاز همکاریهای ریلی تغییر دهیم.
وی ادامه داد: پیشبینی میشود مسیر ریلی آستارا- آستارا تا ۶ ماه آینده بهرهبرداری شده و اولین محموله ریلی بهصورت تركیبی در این مسیر جابجا شود.
وی به همكاری ریلی با كشور عراق اشاره كرد و گفت: راهآهن عراق نیز از دیگر اهدافی است كه باید تعاملهای بینالمللی خود را ارتقا دهیم و به موافقتنامههایی برسیم.
وی اظهار امیدواری كرد: خوشبختانه در حوزه اینچهبرون و توسعه سرمایهگذاریها در بخش سختافزاری و ترانزیت اقدامات جدی صورت گرفته است.
سامانهای دائمی برای رصد كردن ترانزیت دنیا ایجاد شود
ابراهیم محمدی معاون بهرهبرداری و سیر و حركت راهآهن در این جلسه بابیان اینكه ترانزیت و افزایش سهم ریلی نیازمند ایجاد سازمان جداگانهای است، گفت: برای دستیابی به سهم موردنظر وزارت راه و شهرسازی در بحث ترانزیت ریلی در كشور بایستی پایانههای مرزی توسعه دادهشده و شکلگیری ترانزیت بهطور خاص توسط یك سازمان مطرح شود.
وی بیان كرد: نشستها و مذاكرات مختلفی با راهآهنهای كشورهای همسایه طی ۲ تا ۳ سال اخیر در راستای گسترش همکاریهای بینالمللی برای تجارت و ترانزیت داشتهایم و خوشبختانه به توافقهای مطلوبی همدست یافتهایم.
محمدی بیان كرد: ترانزیت و تعیین قیمت ترانزیت از موضوعات اصلی جلسات بوده و طی ۵ ماه گذشته كشورهای قزاقستان، تركمنستان و ازبكستان تمایل خود را برای توسعه همکاریها در بخش ترانزیت نشان داده و برای همکاریهای ریلی اعلام آمادگی کردهاند.
معاون بهرهبرداری و سیر و حركت راهآهن با اعلام اینكه امروز حجم تجارت جهانی بسیار افزایشیافته است، خاطرنشان كرد: توسعه ترانزیت از مبادی مرزی كشور، توسعه قطارهای ترانزیتی، توسعه نرمافزارها و همچنین توسعه ساختار سازمانی در ارتقای سهم ترانزیت تأثیرگذار است.
وی بر ایجاد سامانهای بهمنظور رصد كردن ترانزیت دنیا بهصورت دائم تأکید كرد و گفت: نگاه راهآهن كشور و مدیران آن در نواحی و ادارات كل بایستی به موضوع ترانزیت بسیار جدی باشد و چنانچه بتوانیم بارها را به سمت كشورهای همسایه هدایت كنیم به جایگاه موردنظر در منطقه خواهیم رسید.
وی افزود: نیازمند سازمان مستحکمتری كه بتواند سیاستهایی متناسب باسیاستهای كلان كشور تدوین و اجرا كند، هستیم.
در ادامه این جلسه، هرکدام از مدیران نواحی به بحث و بررسی درباره راهكارهای مناسب جهت ترانزیت و حملونقل بینالمللی پرداختند