به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از دنیای اقتصاد، جزئیات این نقشه (پروژه میلاد۲) نشان میدهد ارزش این پروژه بر اساس قیمتگذاری و توافقات اولیه که در سال ۹۰ بین مدیریتشهری و یک شرکت سازنده انجام شده در حدود ۹۵۰ میلیارد تومان است. در این قرارداد کمتر از نیمی از هزینههای پروژه بر عهده مدیریت شهری است و باقی هزینهها از سوی شرکت سازنده قرار است تامین شود.
بررسی مشخصات قرارداد سال ۹۰ این پروژه نشان میدهد که برای ساخت این پروژه زمینی در ضلع جنوب شرقی تقاطع بزرگراه همت و شیخفضلالله نوری در نظر گرفته شده است. نقشهای که برای ساخت روی این زمین طراحی شده بالغ بر ۳۵۳ هزار مترمربع شامل یک مرکز خرید با بیش از ۳۸۰ واحد تجاری در ۵ طبقه و یک مرکز تجارت جهانی با ۲۲ طبقه و دارای ۳۴۰ واحد و همچنین یک هتل در ۱۸ طبقه و ۵۰۰ اتاق است. بنا بر این گزارش، اجرای این نقشه در ۶ سال اخیر چندین بار به دلایل مختلف از جمله عدم پذیرش طرح ارائه شده برای ساخت آن از سوی شورای شهر یا خدشهدار شدن نمای بصری برج میلاد به تاخیر افتاد و نهایتا با مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری کشور مبنی بر الزام مدیریتشهری برای ارائه طرح ویژه ساخت فاز دوم برج میلاد متوقف شد.
با این حال هفته گذشته محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در تذکری از شروع عملیات اجرایی فاز دو در قالب قراردادی جدید خبر داد. این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر خلف وعده شهرداری مبنی بر خودداری از انعقاد قراردادهای جدید در ماههای پایانی این دوره مدیریتشهری خواستار توقف این عملیات شد. بررسیها نشان داده است با توجه به ادامهدار شدن دلایل تاخیر اجرای فاز دو برج میلاد، سازنده این پروژه مسیر دشواری را برای تامین نظر شورایعالی شهرسازی و معماری در پیش دارد.
از دیدگاه کارشناسان شورای عالی شهرسازی و معماری از آنجا که زمین این پروژه در ادامه رودخانه کن واقع شده بنابراین طرح اجرایی آن به لحاظ زیستمحیطی باید تعیین تکلیف شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه برج میلاد بین چهار بزرگراه درون شهری واقع شده باید از نظر ترافیکی نیز توجه ویژهای به این طرح شود. ضمن آنکه طبق بررسیهای انجام شده در طرح اولیه این پروژه نمای بصری برج میلاد خدشهدار خواهد شد. از این رو به نظر میرسد شرکت سازنده با دشواریهایی در مسیر ساخت روبهرو خواهد بود. ضمن آنکه مطابق آخرین اخبار تاکنون مدیریتشهری اقدام به تدوین و ارسال طرح ویژه برای ساخت فاز دو میلاد به شورایعالی شهرسازی نکرده است. از این رو با توجه به آنکه قرارداد فاز دو برجمیلاد مربوط به سال ۹۰ است شروع عملیات اجرایی نیازمند بررسی مجدد است. البته شنیدهها حاکی از آن است که به دنبال تذکر ارائهشده از سوی رئیس کمیته محیطزیست شورا تغییر شرایط قرارداد میان مدیریتشهری و شرکت سازنده فعلا متوقف شده است.