به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید مجدد از قطار حومهای پرند در یک ماه گذشته و جلسه مشترک نمایندگان شرکت راهآهن و شرکت عمران شهرهای جدید برای جانمایی ایستگاه راهآهن در شهر جدید پرند در جمع خبرنگاران دیدگاه شهرسازی ریلپایه را یکی از مزایای ادغام ۲ وزارتخانه "راه و ترابری" و "مسکن و شهرسازی" طی ۴ سال گذشته اعلام کرد و گفت: این ایده در اوایل دولت یازدهم از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح و تا امروز مورد پیگیری قرار گرفته است.
باقری در ادامه با تأکید بر اهمیت موضوع "شهرسازی حمل و نقل محور" در کشور گفت: حمل و نقل ریلی بین شیوههای مختلف حمل و نقلی به دلیل امیتازاتی چون آلودگی کمتر، ایمنی بیشتر و امکان جابهجایی انبوه در دنیا به عنوان بهترین شیوه مورد استفاده قرار گرفته است.
وی در ادامه ضمن اشاره به افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ اعلام کرد: تجربه موفق کشورهای پیشرو نشان میدهد که ما باید امکان جابهجایی مسافرین از حومه به مرکز شهر را به گونهای برنامهریزی کرده و تسهیلات مناسب برای آن ایجاد کنیم تا نیاز به اقامت تمامی این افراد در داخل شهرها نباشد.
به گفته این مقام مسئول در صورت وجود شهرهایی با دسترسی مناسب مانند شهرهای جدید مسافران ضمن جابهجایی راحت برای عزیمت به سمت محل کار خود خواهند توانست پس از اتمام کار با آسودگی به محل سکونت خود بازگردند.
مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی همچنین در اشاره به وجود شهرکهای صنعتی و دانشگاه در شهرهای جدید مانند پرند بیان کرد: در حال حاضر تنها در دانشگاه آزاد پرند حدود ۱۲ هزار دانشجو، ۴۰۰ عضو هیئت علمی و تعداد زیادی کارمند روزانه بین تهران و پرند در رفت و آمد هستند که تقریبا تمامی این سفرها از طریق جاده انجام میشود.
باقری در اینباره اضافه کرد: قطعا این حجم رفت و آمد به ویژه در مسیر تهران- ساوه بار ترافیکی بسیار بالایی را بر این محور تحمیل کرده و در نتیجه در تعداد و شدت تأثیرگذار خواهد بود.
وی در ادامه با بیان این نکته که متأسفانه آمار تصادفات این محور در ۵ ماه نخست سال جاری نزدیک به ۹ درصد افزایش داشته گفت: طبق مطالعات انجام گرفته در خصوص رضایت مشتریان و دلایل عدم استقبال آنها از قطار حومهای موجود شهر جدید پرند به این نتیجه رسیدیم که موضوع دسترسی یکی از مشکلات اصلی در این حوزه در منطقه مذکور به شمار میرود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه پیرامون بحث توجیه اقتصادی توسعه خط ریلی شهر جدید پرند بیان کرد: قطعا اگر قرار باشد فردی از فازهای ۵ و ۶ تا ایستگاه فعلی راهآهن پرند مبلغ قابل توجه و هزینهای بالاتر از حمل و نقل با خودروی شخصی یا تاکسی را از طریق راهاهن پرداخت کند این پروژه موفقیتآمیز نخواهد بود.
این مقام مسئول با تأکید بر این نکته که وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر به دنبال ایجاد شهرسازی ریلپایه در شهر جدید پرند به عنوان نمونهای موفق در سطح کشور است گفت: ما به دنبال جابه جایی و دسترسی سریع بین کلانشهرها و شهرهای اطراف هستیم که خوشبختانه با تعامل و همکاری صمیمانه شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت راهآهن در طول ماههای گذشته این مسئله را پیش برده و امیدواریم با مصوبات این جلسه بتوانیم ایستگاهی مناسب و درخور شأن مردم شهر جدید پرند احداث کنیم و ضریب اشغال قطارهای حومهای این منطقه را در حد قابل توجهی گسترش دهیم.
به گفته باقری نتیجه مطالعات مشاور طرح با در نظر گرفتن مراکز تولید و جذب سفر نشان میدهد که میدان استقلال به عنوان ایستگاه ورودی راهآهن شهر جدید پرند انتخاب و مقرر شد تا مطالعه ورود ریل از ایستگاه استقلال به طول ۱۰ کیلومتر مورد مطالعه قرار گرفته و یک سیستم ریلی مناسب برای این منطقه در نظر گرفته شود.
وی در پایان اعلام کرد: از ابتدا میبایست نظریه شهرسازی ریلپایه را در شهرهای جدید دنبال میکردیم تا پس از ارائه الگوهای موفق سایر شهرها از جمله شیراز، رشت و ... از ورود ریل به داخل شهر استقبال کنند./