شناسهٔ خبر: 41657 - سرویس استان‌ها

جزئيات عملکرد چهارماهه حوزه راهداری استان هرمزگان

جاده اولین جلسه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان با روسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان‌های تابعه در سالن کنفرانس اداره کل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان، اولین جلسه مدیرکل با روسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان‌های تابعه در سالن کنفرانس اداره کل برگزار شد.

در این جلسه ابتدا عملکرد چهارماهه حوزه راهداری توسط رئیس ایمنی راه‌ها منجمله حریم جاده، مدیریت راه‌های دسترسی و اهمیت خط‌کشی جاده‌ها و نصب علائم و حفظ حریم راه‌ها، ایمن‌سازی شیب حاشیه راه‌ها و اعلام ابلاغیه و دستورالعمل‌های جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور که بعد از ادغام تغییر کرده ارائه شد و سپس روسای ادارات شهرستان‌ها به‌طور جداگانه به طرح اقدامات صورت گرفته پس از ادغام پرداختند.

 عباس شرفی در ادامه جلسه به سؤالات روسای ادارات پاسخ داد و در قبال درخواست‌های آن‌ها گفت: در سنوات گذشته در قابل تفویض اختیار تعمیرات ماشین‌آلات راهداری به ادارات شهرستان‌ها سیاست‌های متفاوتی را تجربه کردیم که هم‌اکنون معتقدم تعمیرات جهت استفاده از شرکت‌های تخصصی مادر و اورهال نمودن ماشین‌آلات موجود باید توسط اداره نگهداری ماشین‌آلات در استان صورت پذیرد. ولی در راستای شناسایی نقاط حادثه‌خیز و پروژه‌های ابنیه فنی درصورتی‌که روسای ادارات شهرستان‌های تابعه پذیرای پیش آمدن هرگونه تبعات کاری احتمالی باشند با واگذاری کارها و تفویض اختیار به آن‌ها با صلاحدید مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مشکلی نخواهیم داشت. 

در ادامه باقر جوان مدیرکل ضمن خدا قوت به همه کارکنان این بخش گفت: بنده واقف هستم که کار در استان هرمزگان کاری بسیار دشوار و پرحجم می‌باشد و اگر کاری انجام می‌گیرد نشان از مجاهدت و تلاش کلیه کارکنان است و در استانی که پیشینه حمل‌ونقلی دارد باید گام‌های بلندتری در راستای ارتقاء امنیت جاده‌ها برداشته شود که همگان از تأثیرات آن بهره‌مند گردند.

وی به مسئله ایمنی جاده‌ها که مهم‌ترین مبحثی است که با جان انسان‌ها سروکار دارد با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده اشاره نمود و گفت: در قرآن تأکید زیادی به حفظ جان انسان‌ها شده است بنابراین باید جاده‌ها ایمن باشند تا استفاده‌کنندگان بتوانند سفر ایمن و خاطره‌انگیزی را برای خود و خانواده‌هایشان رقم بزنند زیرا قسمتی از نگهداری جان انسان‌ها در دست ماست که با ساختن و ایمن نمودن راه‌های استان  وجهت به ثمر نشستن اهداف این کار می‌طلبد تمام واحدها و حوزه‌ها  در زمینه ایمنی، زمینه را در بدو حرکت آماده کنند که راننده بتواند با خیال راحت‌تری در جاده  ایمن براند.

وی اظهار امیدواری کرد: ان شاءالله با تدابیر و راهکارهای تخصصی و منطقی بتوانیم شاهد روزی باشیم که حتی یک قطره خون در جاده‌های استان ریخته نشود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان در ادامه این جلسه افزود: استان هرمزگان یک استان استراتژیکی است که کل کشور را از نظر  اقتصاد حمل‌ونقلی که یک مقوله بسیار مهم است  تحت تأثیر قرار می‌دهد. حمل‌ونقل همیشه  یک حرکت پشتیبان جهت جذب نیروهای انسانی  و اشتغال‌زایی ملت شریف ایران  بشمار می‌رود  که باید سعی شود رضایتمندی عالی نتیجه این مجاهدت‌ها و تلاش‌ها گردد وبی شک  حساسیت بخش حمل و نقل در تمام امور زندگی انسان‌ها مشهود است و باید کوچک‌ترین نارضایتی‌ها را بررسی و رصد گردد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در ادامه جلسه افزود: اولویت کار در بخش راهداری، ارتقای ایمنی راه‌ها و نگهداری راه‌ها به‌عنوان ثروت ملی می‌باشد، بنابراین کارهای جاری مانند انجام به‌موقع خط‌کشی‌ها، ترمیم تابلوها، اصلاح شانه خاکی جاده‌ها که  در ارتقای ایمنی راه‌ها مؤثر است مدنظر بیشتری قرار گیرد زیرا همان‌گونه که  می‌دانید ایمنی و نگهداری راه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند نقش مهمی در ایجاد امنیت جاده‌ای ایفا کند که امیدوارم این موضوع در استان هرمزگان که استان حمل‌ونقلی و نماد تحرک، پویایی و در واقع موتور توسعه و پایتخت و شاهرگ اقتصاد اصلی و مهم کشوراست با اتحاد و برنامه‌ریزی مناسب تداوم پیدا کند.

وی در ادامه گفت: وجود ۶۹۶ راهدارخانه، ۲۳۶ پاسگاه پلیس، ۴۰۰۶ پایگاه امداد و نجات و ۱۳۲۵ پایگاه اورژانس جاده‌ای که با سرمایه‌گذاری دولت در این زیرساخت‌ها صورت گرفته، نشانه اهمیت این بخش در کشور است و از آنجایی که راه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های توسعه و مهم‌ترین زیربناها و زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت جوامع در ابعاد گوناگون به‌ویژه از جنبه‌های اقتصادی مطرح می‌باشند و اهمیت راهداری و حفظ راه‌ها در شرایط مناسب و مطلوب به‌وضوح آشکار می‌گردد و از سویی حمل و نقل و به تعبیر جامع‌تر ادارات کل حمل و نقل و پایانه‌های استان‌ها دارای وجوه یکسان و حتی واحدهای مشترک متعددی با حوزه‌های راهداری بودند که در بسیاری جنبه‌ها ماهیت کاری آن‌ها مشترک و یکسان است که با مسئله ادغام این مسئله خودبه‌خود حل گردید.

وی در این نشست اظهار داشت: اولویت کار برای ماشین‌آلات و ادوات راهداری تجهیز قطعات، سوخت و لاستیک آن‌ها می‌باشد که باید با برنامه‌ریزی مناسب بر حفظ و نگهداری آن‌ها نظارت گردد.

باقرجوان خاطرنشان نمود: یکی از سرلوحه‌های کار اداره راهداری علاوه بر نگهداری، باید حفاظت از راه و پیشگیری از وقوع خسارت باشد چرا که راه‌های ما سرمایه‌های عظیم ملی هستند و حفاظت از آن‌ها یک وظیفه بزرگ ملی است و امیدوارم بتوانیم با اقداماتی که صورت می‌گیرد، زمینه حفاظت بیش از پیش از راه‌ها را فراهم کنیم چرا که به این وسیله می‌توان بخش اعظمی از سرمایه‌های ملی را حفظ کرد.

در پایان این جلسه باقرجوان تأکید نمود که همکاران شهرستان‌ها باید بدانند که رعایت مقررات و نظم در کار بسیار مهم و از اصول اصلی و اولیه  کار مدیریت ایشان است.