شناسهٔ خبر: 41665 - سرویس مسکن و شهرسازی

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد:

جزئیات نشست هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه و شهرسازی/ بررسی راهکارهای تدوین سند استراتژیک بی‌آی‌ام ایران

جلسه نشست هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به منظور بررسی راهکارهای تدوین سند استراتژیک بی‌آی‌ام (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و صاحبنظران و دانشگاهیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستن نشست هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در ایران (بی‌آی‌ام ایران) با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، شیخ‌انصاری معاون دفتر مقررات‌ملی و کنترل ساختمان و جمعی از صاحبنظران، استادان دانشگاه و فعالان عرصه ساخت و ساز و مهندسی کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

بخشی از اهداف برگزاری این نشست، کاهش هزینه‌ها و ریسک نهایی کارفرمایان، پیمانکاران، طراحان و مهندسان، همچنین افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در مرحله اداره و بهره‌برداری از پروژه، کاهش در هزینه‌های مطابقت پروژه با استانداردهای طراحی، ساخت و بهره‌برداری عنوان شده است.

همچنین، افزایش ایمنی در کلیه مراحل انجام پروژه‌ها و در خاتمه نیز تکمیل چرخه حیات پروژه‌ها از دیگر اهداف مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در ایران است.

به گفته حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مجموعه مباحث و هم اندیشی‌ها با جامعه دانشگاهی، صاحب‌نظران و فعالان عرصه ساخت و ساز درباره مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در ایران قرار است نهایتا به تدوین سند استراتژیک بی‌آی‌ام ایران منجر شود.

در این نشست، مدیران کل راه و شهرسازی و یا نمایندگان استان‌های فارس، تهران، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی حضور داشتند. همچنین جمعی از دانشگاهیان و صاحبنظران حضور داشتند و  به ارایه پیشنهادات و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

پیش‌تر نیز معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد تکنولوژی بی‌آی‌ام گفته بود: در این تكنولوژی هدف این است كه طراحی استانداردی انجام دهیم و براساس طرح ساختمان‌ها را خلق كنیم و بتوانیم داده‌های مختلف را بر روی ساختمان‌ها پیاده كنیم و با آنالیز داده‌ها مرحله ساخت را سرعت ببخشیم تا زمانی كه سیستم سازه‌ای و تاسیسات می‌خواهد به آن طرح در حال اجرا اضافه شود مشكلات احتمالی قابل پیش‌بینی باشد.

مظاهریان استفاده از تكنولوژی BIM را كاهش‌ هزینه‌ها و اقتصادی شدن ساخت و ساز عنوان كرد و گفت: BIM كمك می‌كند تا مدیریت بهتری داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی این سیستم را مشخص شدن شاخص‌ها و استفاده از نیروی انسانی كارآمد عنوان كرد و گفت: هدف استفاده از این تكنولوژی تسریع در امر ساخت و ساز و ایمنی بیشتر در ساختمان‌ها در نحقق توسعه پایدار است.

وی تاكید كرد: در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم كه باید سیاست‌گذاری BIM را در ایران اجرایی كنیم.

مظاهریان با اشاره به اینكه كشورهای آمریكا، آلمان، فرانسه و انگلستان در زمینه BIM پیشرو هستند گفت: این سیستم تصویر روشنی از طرح، مصالح به كار رفته در ساخت و سازها و ایمنی آینده آن‌ها را ارائه می‌كند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)