شناسهٔ خبر: 41695 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تشریح کرد:

پیشرفت مطلوب پروژه‌های راهسازی لارستان/ اجرای طرح‌های محرک بهسازی شهری برای جلب سرمایه‌گذاران

محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه تمام واحدهای مسکن مهر درتعهد این اداره‌کل تکمیل و تحویل شده از پیشرفت مطلوب و افتتاح پروژه‌های مهم راهسازی لارستان در سال جاری خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های اداره‌کل راه و شهرسازی لارستان اجرای پروژه‌های محرک بهسازی شهری برای جلب اعتماد و مشارکت سرمایه‌گذاران است.

محمدرضا باقری‌فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تبیین مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف با اشاره به اتمام پروژه‌های مسکن مهر لارستان عنوان کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی لارستان احداث باند دوم بزگراه جهرم- لار- بندرعباس است که ۱۹۰ کیلومتر آن درحوزه این اداره‌کل قرار دارد و در هشت قطعه مراحل ساخت را سپری می‌کند.

باقری‌فرد با بیان اینکه محور جهرم- لار- بندرعباس یکی از ۱۰ جادثه حادثه‌خیز کشور است، افزود: تاکنون ۲۵ کیلومتر از این پروژه در حوزه لارستان افتتاح شده و ۱۰ کیلومتر نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: در این محور ساخت تونل ۷۴۰ متری به نام وحدت را در دست اجرا داریم که ۷۰ متر آن حفاری شده است.

وی همچنین به پروژه محور مهر- گله‌دار- دارالمیزان به طول کلی ۶۸ کیلومتر اشاره کرد و افزود: ۲۳ کیلومتر از این محور از مهر- گله‌دار افتتاح شده و عملیات ساخت مابقی نیز درقالب راه اصلی گله‌دار- دارالمیزان به وطل ۴۵ کیلومتر به اتمام رسیده و تا پایان سال جاری آسفالت این مسیر و ساخت دو پل دو دهانه ۵۰ و ۶۰ متری آن به پایان خواهد رسید.

باقری‌فرد گفت: یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی لارستان بزرگراه لار- لامرد است که در مجموع ۱۷۵ کیلومتر طول دارد و در دو قطعه مراحل ساخت را سپری می‌کند. ۶۱ کیلومتر از این بزرگراه باقی مانده که ۱۴ کیلومتر آن در دست اجراست. دراین محور یک تونل ۸۵۰ متری نیز درحال ساخت است که حدود ۲۵۰ متر آن حفاری شده و ۱۳ کیلومتر در دست اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه ساخت بزرگراه لامرد- خنج درمراحل انتهایی قرار دارد، عنوان کرد: این بزرگراه ۶۲ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه در دست اجراست. همچنین یک تونل ۲۷۰۰ متری دراین محور در حال ساخت است که تا دهه فجر امسال ساخت این بزرگراه و تونل آن به پایان می‌رسد.

شناسایی بیش از ۳۲۸ هکتار بافت ناکارآمد شهری درلارستان

وی با بیان اینکه درمجموع ۳۲۸.۲ هکتار(پنج درصد مساحت شهری لارستان) شامل بافت ناکارآمد است، گفت: ۱۲۹ هکتار از مساحت شهری لار(هفت درصد مساحت شهر)، ۸۷. ۶ هکتار خنج(هفت درصد)، ۵۵.۶ هکتار لامرد (چهار درصد) و ۵۶ هکتار مساحت گراش (سه درصد مساحت شهر) شامل بافت ناکارآمد شهری است.

باقری‌فرد توضیح داد: اغلب واحدهای مسکونی واقع در بافت ناکارآمد شهری لارستان در برابر زلزله مقاوم نیستند و با کمبود خدمات و فضاهای شهری به لحاظ رفاه شهری و مدیریت مخاطرات طبیعی همچنین ناپایداری اقتصادی و اجتماعی و کاستی‌های اساسی دربرنامه‌های توسعه فراگیر و جامع و نبود مدرییت یکپارچه برای برنامه‌ریزی و اجرا دراین مناطق مواجه هستیم. ضمن اینکه نظارت بر عملکرد نوسازی و بهسازی به علت تعدد نهادهای مسئول و پراکندگی تخصیص بودجه‌ها دشوار است و با مشکلاتی چون آلودگی محیط زیست، بضاعت کم مالی ساکنین، نبود مشوق‌های کافی و نبود انگیزه سرمایه‌گذاری دراین مناطق مواجه هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: تاکنون برای شهرهای لامرد و گراش طرح‌های بهسازی تهیه شده و طرح بهسازی شهر لار نیز در دست تهیه است.

وی تصریح کرد: اولویت اصلی این اداره‌کل بسترسازی و جلب اعتماد و مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران است و تشکیل یک دفتر خدمات تسهیل‌گری و برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ساکنین دربرنامه اجرایی ما قرار دارد. همچنین درنظر داریم محور چهارراه پیروزی-میدان مدرس و بازار قیصریه را بهسازی کنیم.‌