شناسهٔ خبر: 41698 - سرویس استان‌ها

در تبریز برگزار شد:

جزئیات برگزاری دومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه ایران‌شهر در تبریز

جلسه دومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه ایران‌شهر در تبریز با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، مسئول دبیرخانه اندیشه ایران‌شهری در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، استاد دانشگاه تبریز و سایر مدعوین با موضوع اندیشه و تمدن ایران‌شهری در تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، دومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه ایرانشهر با حضور توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی، معززی مسئول دبیرخانه اندیشه ایرانشهری در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، عباس قدیمی استاد دانشگاه تبریز و سایر مدعوین با موضوع اندیشه و تمدن ایرانشهری در تبریز در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار گردید.

بنابراین گزارش، توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی ضمن خیرمقدم به مهمانان اظهار داشت: اندیشه ایرانشهری یک جریان فکری است که از وقتی که دکتر آخوندی سکان وزارت راه و شهرسازی را به دست گرفت، به خاطر انگیزه‌های اجتماعی، اسلامی و ملی که داشته و به خاطر اعتقادی که به تمدن ایران باستان و تمدنی که در طول تاریخ کشورمان از آن برخوردار بوده و سهمی که در تاریخ و جغرافیا در عرصه‌های مختلف از آن برخوردار بوده پیگیری کرده‌اند  که در حقیقت این حق و سهم را در شرایط امروزی ایران هم در عرصه‌های بین‌المللی کسب بکنیم.

وی افزود: اندیشه ایرانشهری در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها، حرف برای گفتن دارد و مختص ایران اسلامی نیست بلکه یک مقوله فراملی است.

بگفته اخلاقی این اندیشه در سطح نخبگان نیز مطرح شده و یک مشارکت عمومی است و وابسته به قشر خاصی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی اظهار داشت: منشور کوروش در ارتباط  با اندیشه انسان‌محوری است که جزء اندیشه‌های ایرانشهری محسوب می‌شود و همچنین در توسعه شهرها حقوق انسان‌ها نادیده گرفته شده و شهرها کالبد محور شده است.

در ادامه معززی نیز اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و حمایت‌های دکتر آخوندی، توجه ویژه‌ای به آثار تاریخی کشور و حفظ آن‌ها شده است.

وی افزود: پس از طرح اندیشه ایرانشهری توسط وزیر راه و شهرسازی، خانه‌های گفتمان شهر و معماری در کلان‌شهرها ایجاد شد تا این مقوله مورد توجه جدی قرار گرفته و پیگیری مستمر انجام گیرد.

در این نشست عباس قدیمی، استاد دانشگاه و مدیر گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز ضمن اشاره به مفهوم ایرانشهر در طول تاریخ گفت: اندیشه ایرانشهری یک رکن‌ها و ویژگی‌هایی دارد، در اندیشه ایرانشهری کل هستی به‌عنوان یک منظومه نگریسته می‌شود که دارای یک نظم خاصی است.

این استاد دانشگاه، اشاره‌ای گذرا به روند حرکتی اندیشه ایرانشهری نیز پرداخت.