شناسهٔ خبر: 41708 - سرویس ریلی

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد:

تحقق یک وعده ریلی دیگر در آخرین روز دولت یازدهم/ اتصال استان کرمانشاه به شبکه ریلی کشور

خط آهن ريل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن غرب کشور به پایان رسیده و به این ترتیب استان کرمانشاه نیز به شبکه ریلی کشور متصل شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، خط ریلی ملایر – کرمانشاه که از ابتدای دولت یازدهم و در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته بود، با پیگیری‌های صورت گرفته به گام آخر برای بهره‌برداری نهایی رسید تا کرمانشاه جدیدترین استان ایران باشد که به شبکه راه آهن متصل شده است.

این خط ریلی که مجموعا ۱۷۵ کیلومتر طول دارد در دو فاز ملایر به فیروزان ۶۳ کیلومتر و از ملایر تا کرمانشاه  ۱۱۲ کیلومتر ساخته شده و بناست با راه اندازی هشت ایستگاه به کار خود ادامه دهد. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ساخت در حال حاضر سه ایستگاه این مسیر آماده بهره برداری است و مابقی ایستگاه‌ها نیز در دست ساخت هستند.

با افتتاح این خط ریلی تعداد طرح‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده در حوزه ریل که به بهره برداری می رسند به دو شهر و استان رسید. پیش از این نیز با حضور رییس جمهور، استان همدان به شبکه ریلی کشور متصل شده بود.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هفته‌های آینده ریل به استان‌های آذربایجان غربی و گیلان نیز خواهد رسید و خط دوم شهر تبریز نیز در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شرکت ساخت اعلام کرده پس از این طرح‌های ابتدایی، کار ساخت راه‌آهن برای شهرهایی مانند سنندج و اردبیل نیز با سرعت بیشتری دنبال می شود.

به این ترتیب دولت یازدهم در آخرین روز کاری خود توانست ریل را به کرمانشاه برساند تا وعده‌ای که روحانی در روزهای نخست ریاست جمهوری خود داده بود و در آن راه آهن را یکی از اصلی ترین یادگاری‌های  مطرح کرده بود، به عملیاتی شدن نزدیک شود.

دولت از ابتدای امسال توانسته نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر ریل گذاری جدید را به ثبت برساند و این در حالی است که در طول تمام سال‌های گذشته، میانگین سالانه ریل‌گذاری ایران حدود ۲۶۰ کیلومتر بوده است. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی هدف در نظر گرفته شده برای ریل گذاری‌های جدید در سال ۹۶، بیش از ۹۰۰ کیلومتر است.