شناسهٔ خبر: 41748 - سرویس استان‌ها

در راستای بهبود کیفیت محیط زیست درحوزه راهداری محقق شد:

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ادارات کل راهداری و حفاظت محیط زیست همدان

تفاهم نامه در راستای ارتقای فرهنگ زیست محیطی در مجاورت راه‌های اصلی، فرعی و روستایی همدان تفاهم‌نامه همکاری در حفظ محیط زیست بین اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای وسازمان محیط زیست استان منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان، مدیر‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان با ارائه توضیحاتی در این زمینه بیان کرد:  این تفاهم‌نامه با هدف دستیابی به توسعه همه جانبه اجتماعی، اقتصادی وبهبود کیفیت محیط زیست در حوزه راهداری با رویکرد جلب مشارکت همگانی و با استفاده از ظرفیت، توان و امکانات طرفین به امضا رسیده است.

محمد رودباری بیان کرد: ملاحظات زیست محیطی از اولویت‌های این اداره‌کل بوده  و در کنار حفظ و نگهداری راه‌ها پاکسازی و نگهداری اصولی از آنها در مسیر تحول زیست محیطی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مواد تعیین شده در تفاهم‌نامه اظهار کرد: از آنجا که در هر طرحی به ویژه موضوعات فرهنگی، آموزش حرف اول را می‌زند، اتخاذ سازوکار برای آموزش زیست محیطی رانندگان خودروهای عمومی و حمل‌و‌نقل جاده‌ای همراه با صدور گواهی‌نامه در راس برنامه اجرایی این تفاهم‌نامه قرار دارد.

رودباری گفت: از طرف دیگر جاده‌های استان همدان در مسیر تردد گردش‌گران قرار دارد بنابراین پایش مستمر حریم راه‌ها برای جلوگیری و مقابله با تخلفات مربوط به حمل و تخلیه نخاله و ضایعات ساختمانی  در حاشیه جاده‌ها  و اعلان‌ها به اداره‌کل حفاظت محیط زیست از دیگر موارد قابل توجه این همکاری است.

مدیرکل راهداری همدان در ادامه افزود: نظارت دقیق بر حمل مواد خطرناک و جلوگیری از تخلفاتی چون حمل و تخلیه نخاله و ضایعات، پساب  فضولات دامی و ... ، تعویض روغن و ایجاد ساز و کار برای کاهش پسماند تولیدی مسافرین اتوبوس‌ها از دیگر وظایف تعیین شده برای اداره‌کل در این تفاهم‌نامه است.

وی با اشاره به بررسی تجارب گوناگون یخ‌زدایی از سطح جاده‌ها که با هدف کاهش حجم نمک‌پاشی در محورهای مواصلاتی استان انجام می‌شود گفت: امیدواریم با تحقیق بیشتر و استفاده از فناوری‌های روز بتوانیم  درحفظ محیظ زیست بیشتر کوشا باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای همدان افزود:  بنا بر پیشنهادهای ارائه شده به اداره‌کل در خصوص  نصب تابلوهای آگاهی‌‌بخش و هشدار دهنده زیست محیطی اقدامات لازم با همکاری روسای شهرستان‌ها انجام خواهد پذیرفت.

وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست گفت:  به منظور بالا بردن سطح آگاهی محیط زیستی برای مخاطبین هدف،  رانندگان و مسافرین خودروهای عمومی برنامه‌های فرهنگی مشتمل بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تهیه کتابچه، بروشور، پوستر و بهره‌گیری ازدیگر وسایل کمک آموزشی لازم توسط این اداره انجام خواهد شد.

رودباری بر پتانسیل و توانایی بالای نظارتی و اجرایی  ادارات‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد و افزود: به منظور اجرای دقیق مفاد این تفاهم‌نامه، کمیته مشترکی متشکل از نمایند گان تام‌الاختیار طرفین، وظیفه برنامه‌ریزی، پیگیری و نظارت بر اجرای اقدامات موضوع این تفاهم‌نامه را بر عهده خواهند داشت.