شناسهٔ خبر: 41777 - سرویس مسکن و شهرسازی

با حضور مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و نمایندگانی از دانشگاه تهران انجام شد:

برگزاری کارگاه آموزشی ارزیابان HSE در وزارت راه و شهرسازی/ آموزش نخستین نسل از ارزیابان ایمنی ساختمانی/ اعطای گواهی‌نامه به ارزیابان پس از شرکت در کارگاه و آزمون

جلسه کارگاه آموزشی ارزیابان HSE (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست – مبحث ۱۲ مقررات‌ملی و کنترل‌ساختمان) با ارایه کارشناسان دانشگاه تهران و شرکت ارزیابان معرفی‌شده از سوی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست ارزیابان معرفی شده در حوزه HSE (ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست) در صنعت ساخت و ساز که جزو مبحث ۱۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان است با حضور ارزیابان معرفی‌شده از سوی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین جمعی از ارایه‌کنندگان طرح آموزش HSE از دانشگاه تهران، امروز ۱۵ مردادماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مدیرکل دفتر مقررات‌ملی و کنترل‌ساختمان در جمع ارزیابان معرفی‌شده از سوی مدیران‌کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، افزود: امیدواریم که نتیجه این تلاش و زحماتی که توسط ارزیابان و مدیران کل راه و شهرسازی در سراسر کشور در حال انجام است و همکاری و هماهنگی که صورت گرفته است منجر به افزایش ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و همچنین منجر به نجات جان انسان‌های ارزشمندی (از کارگر گرفته تا مدیران ارشد) شود که در صنعت ساختمان در حال فعالیت هستند.

مانی‌فر تصریح کرد: مطمئنا نتیجه این اقدام موثر (لزوم توجه به ایمنی در کارگاه های ساختمانی) که آسایش و ایمنی استفاده‌کنندگان در بعد از مرحله بهره‌برداری است هم به حفظ جان انسان‌های فعال در عرصه ساخت و ساز کمک می‌کند و هم یکی از دستاوردهای مهمی است که در صنعت ساخت و ساز در مرحله بعد از بهره‌برداری ایجاد خواهد شد.

وی ضمن تلاش از مجموعه دانشگاه تهران در کارگاه آموزشی HSE، گفت: وزارت راه و شهرسازی، این‌کار را با دانشگاه تهران در قالب یک تفاهم‌نامه تحت‌عنوان نشان تعالی HSE شروع کرده است و دنبال می‌کند.

مانی‌فر در مورد تغییر در انجام زمان‌بندی تفاهم‌نامه نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: پیش‌تر قرار بود ارزیابان از طریق فراخوان عمومی و از بین داوطلبان انتخاب شوند اما بعد از جلساتی که برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که ارزیابان باید از درون مجموعه وزارت راه و شهرسازی باشند تا ارزیابان و کارشناسانی که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال فعالیت هستند تبدیل به افرادی شوند که دانش HSE بالایی دارند. لذا این فرایند کمی با تاخیر انجام شد.

مدیرکل دفتر مقررات‌ملی و کنترل‌ساختمان، همچنین از تشکیل فضای مجازی در این‌باره خبر داد و افزود: ارزیابان و کارشناسانی که هم‌اکنون در دوره‌های آموزشی HSE حضور دارند، پیش‌تر، در فضای آموزشی مجازی و در تالار گفتگویی که ایجاد شده بود نیز دعوت شده و فعالیت خود را آغاز کردند.

مانی‌فر کارگاه آموزشی فوق را که در وزارت راه و شهرسازی با ارایه کارشناسانی از دانشگاه تهران انجام شد دومین کارگاه برگزارشده در این رابطه برشمرد و گفت: مکاتباتی با مدیران کل راه و شهرسازی و ارزیابانی که از سوی ادارات کل معرفی شدند انجام شد و از شما خواستیم که کمیته‌ای به این نام در استان‌ها تشکل دهید که در بسیاری از استان‌ها نیز این‌کار انجام شده است. اما باز هم هدف ما از این برنامه این بود که موضوع ایمنی به صورت رسمی‌تری در استان‌ها شکل بگیرد و به عنوان یک دغدغه مطرح شود و این موضوع در دستور کار باشد که این وظایف شما ارزیابان در استان ها خواهد بود.  

وی تاکید کرد: ارزیابان شرکت‌کننده در کارگاه آموزشی باید در موضوع ایمنی در استان‌های خود نظارت دقیقی داشته باشند.

مانی‌فر با اشاره به اینکه به لحاظ حقوقی نیز ارزیابان با موضوع ایمنی در کارگاه‌های‌ساختمانی درگیر شده‌اند، گفت:  آثار نادیده گرفته شدن ایمنی که منجر به مرگ کارگران ساختمانی در برخی پروژه‌های ساختمانی است را به آسانی نمی‌توان پاک کرد و این مساله یعنی نادیده گرفتن ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی همواره مورد نقد بوده است.  

مدیرکل دفتر مقررات‌ملی و کنترل‌ساختمان افزود: شاهد هستیم که عواقب نادیده گرفتن ایمنی و سهل‌انگاری‌های‌ها، دامن‌گیر کارفرمایان نیز می‌شود. ارزیابان آموزش‌دیده باید در نظر داشته باشند که موضوعی ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست را در کارگاه‌های ساختمانی موردتوجه قرار دهند و درعین حال تلاش کنند تا موضوع ایمنی به عنوان یک دغدغه در استان‌ها مطرح شود.

مانی‌فر تاکید کرد: ارزیابان در موضوع ایمنی کارگاه‌های ساختمانی بر فعالیت پیمانکارانی که در حال انجام فعالیت هستند نظارت داشته باشند و تذکرات لازم را در قالب نامه های رسمی به پیمانکاران بدهند.

وی خواستار ترغیب پیمانکاران در ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی توسط ارزیابان شد و افزود: در بحث HSE در حوزه مسکن و ساختمان، مکاتباتی با استان‌ها داشته‌ایم و از آنجایی که مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، ارجاعاتی نیز به مدیران مسکن و نظام‌مهندسی استان‌ها دارند که عمدتا در حوزه مدیریت های فنی و اجرایی است. به همین دلیل نیز درخواست ما این است که مدیران فنی و اجرایی استان‌ها را نیز در حوزه‌های ارزیابی وارد کنیم تا بتوانیم پیمانکاران بیشتری را مورد ارزیابی قرار دهیم.

مانی‌فر در ادامه گفت: ارزیابی در این مرحله در حوزه ترویجی اتفاق می‌افتد و در نهایت ممکن است منجر به یکسری امتیازات تشویقی نسبت به پیمانکاران شود. در هر صورت، آرام آرام ارزیابی تبدیل به یک فرایند روتین و الزامی خواهد شد. همچنین، در جریان هستید که هم‌اکنون نیز پیمانکاران برای آنکه در مناقصه‌ای شرکت کنند حتما باید از مهندسان ناظر تاییدیه بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، صنعت ساخت و ساز در کشور بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده و در عین حال بیشترین تاثیر را در اقتصاد دارد، افزود: بیشترین آمار خسارات نیز از ناحیه کار به ویژه در حوزه سقوط در حوزه ساختمان رخ می دهد. امیدواریم در این آموزش ها به نتیجه مطلوب و مناسبی برسیم و موجبات رضایتمندی آحاد جامعه را از کاری که برعهده گرفته ایم، ایجاد کنیم.

مانی‌فر اظهار امیدواری کرد تا به مرور با ترویح ایمنی در استان‌های سراسر کشور این موضوع در تمامی کشور به عنوان موضوعی مورد اهمیت توسط صاحبان کار و حرفه، رعایت شود.

به گفته مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، پیش‌تر، ارزیابان در فضای مجازی ضمن آشنایی با مباحث و سرفصل‌های کلی توسط دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران بررسی و تحلیل مسایل و مشکلات ناشی از نادیده گرفتن ایمنی در کارگاه‌های‌ساختمانی را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. کارگاه آموزشی فوق نیز دومین کارگاهی است که اینبار به صورت رو در رو انجام می‌شود.

گفتنی است، کارگاه فوق به دنبال تفاهم‌نامه همکاری در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط‌زیست بین معاونت مسکن و ساختمان وزرات راه و شهرسازی و دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران تشکیل شده است. همچنین، کارگاه آموزشی HSE در راستای امضای تفاهم‌نامه و به دنبال تحقق اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده در قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های بلندمدت توسعه کشور در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، ترویج مقررات ملی ساختمان و همچنین افزایش سطح فرهنگ عمومی در حوزه‌های فوق تشکیل شده است.

در این کارگاه، ارزیابان معرفی شده که عمدتا کارشناسان ادارات کل راه و شهرسازی و کارشناسان فنی و اجرایی کشور هستند در راستای افزایش ایمنی آموزش‌های لازم را کسب خواهند کرد و در طی یک آزمون، گواهی‌نامه‌ای به آنها اعطا می‌شود تا بر اساس آن با تعاملاتی که بین آنها و پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی انجام می‌شود موضوع ایمنی را بیش از گذشته موردتوجه قرار دهند.

مدیرکل دفتر مقررات‌ملی و کنترل ساختمان نیز در همین رابطه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: از طریق ارزیابان آموزش‌دیده قرار است در ابتدا با هدف ترویج مقررات ایمنی به صورت اختیاری، کارگاه‌های ساختمانی را از نظر ایمنی شناسایی کنیم. بدین‌معنا، کارگاه‌ها بر اساس میزان رعایت اصول ایمنی، رتبه بندی شده و با امتیاز دهی و سطح‌بندی که توسط ارزیابان آموزش دیده انجام می‌شود، کارگاه‌ها، نشان تعالی سلامت را دریافت خواهند کرد.  

مانی‌فر از تشکیل نخستین کارگاه به صورت مجازی خبر داد و ادامه داد: در نخستین کارگاهی که در فضای مجازی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دانشکده محیط‌زیست انجام شد ارزیابان معرفی شده آموزش‌های اولیه را از نظر گفتمان و ادبیات HSE دریافت کردند.

وی افزود: کارگاه فوق که امروز در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده، جلسه جمع‌بندی نهایی است و مباحث بار دیگر مرور می‌شود و در نهایت بر اساس آزمونی که گرفته می‌شود، گواهی ارزیاب ایمنی از طریق دانشگاه تهران به افراد شرکت‌کننده اعطا می‌شود که گواهی‌نامه فوق هم مورد تایید وزارت راه و شهرسازی و هم مورد تایید دانشگاه تهران است.

مانی‌فر تصریح کرد: آموزش اولین نسل از کارشناسان ایمنی در استان‌های سراسر کشور، به این ترتیب انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین از ارسال ابلاغیه ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان های سراسکر کشور برای تشکیل کمیته ایمنی خبر داد و گفت: وظیفه و دغدغه کمیته ایمنی در استان های سراسر کشور چه در سطح کارگاه های ساختمانی اداره کل راه و شهرسازی و چه در سطح کارگاه های ساختمانی که در سطح شهر در حال فعالیت است، موضوع ایمنی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ارزیابان، مسئول نظم‌بخشیدن و نظام‌دهی به موضوع ایمنی در استان‌ها خواهند بود، افزود: هم‌اکنون با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده در بسیاری از استان‌ها، کارگروه‌های ذیل کمیته ایمنی به صورت فرابخشی با حضور دستگاه‌های مرتبط همچون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، استانداری و سازمان آتش‌نشانی تشکیل شده است که هم‌اکنون نیز به صورت موردی بازدیدها از ساختمان‌های مهم و عمومی شهر در حال انجام است.