شناسهٔ خبر: 41803 - سرویس مسکن و شهرسازی

میریان در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

تشریح مزایای بسته‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید/ جذب سرمایه‌ ۵۸۴ میلیارد تومانی در ۳ شهرجدید طی ۴ ماه نخست سال/ بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید در دولت یازدهم

محمود میریان عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای شهرهای جدید خبر داد و گفت: خوشبختانه طی ۴ ماه نخست سال ۹۶ موفق به جذب سرمایه‌ با مبلغی بالغ بر ۵۸۴ میلیارد تومان در سه شهر تیس، علوی و مجلسی شدیم که تا کنون قرارداد مجلسی و علوی به امضا رسیده و به زودی قرارداد مربوط به شهر جدیدتیس نیز با شرکت سرمایه گذاری توسعه مکران بسته خواهد شد.

سید محمود میریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تغییرات حوزه سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید طی ماه‌های نخستین سال ۹۶ بیان کرد: با توجه به اینکه راهبری ایجاد و توسعه شهرهای جدید همواره از سوی شرکت عمران شهرهای جدید انجام می‌شود ولی ساخت و منابع مهم کالبدی آن توسط بخش خصوصی و مردم تأمین شده که اهمیت این بخش را در شهرهای جدید دوچندان می‌کند.

میریان در ادامه با تأکید براینکه ایجاد تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید امری بسیار مهم و کلیدی برای پیشرفت این شهرها محسوب می‌شود گفت: با این اقدام ساخت و توسعه شهرهای جدیدرا تسریع کرده و شرایط لازم برای سکونت و ارائه خدمات به شهروندان را زودتر برای مردم فراهم می کنیم .

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید همچنین با تأکید بر اهمیت نقش مردم در ساخت و سرمایه‌گذاری‌های آتی در شهرهای جدید بیان کرد: قطعا حضور مردم در این شهرها و انتخاب ایجاد سرپناه برای خودشان در این مناطق می‌تواند ضمن توسعه شهرهای جدید سرمایه‌های بسیاری را با خود به داخل شهر روانه سازد.

این مقام مسئول با اشاره به سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید از سوی مؤسسات و شرکت‌های خارجی نیز بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری با تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و معرفی پروژه‌های مورد نیاز برای شهرهای جدید نیاز هر شهر را برای سرمایه‌گذرای چه از سوی مؤسسات خارجی و چه داخلی مشخص کرده و در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم.

میریان پروژه‌هایی نظیر احداث مترو، راه‌های اصلی اتصال به شهرهای جدید، ایجاد خدمات زیربنایی، بیمارستان، ورزشگاه و ... را نمونه‌ای از طرح‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: ما در این طرح‌ها قادر به مشارکت با علاقمندان و همچنین واگذاری آن‌ها به صورت فاینانس هستیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه میزان سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید طی دولت یازدهم به میزان بسیار بالا و چشمگیری افزایش داشته است گفت: ما موفق شدیم طی این سال‌ها میزان سرمایه‌گذرای در این شهرها را از ۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۵۰۳ میلیارد تومان در سال ۹۵ برسانیم که رقم بسیار قابل قبولی به شمار می‌رود.

میریان در ادامه میزان کلی سرمایه‌گذاری‌ها طی این دولت در شهرهای جدید را نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: خوشبختانه طی برنامه‌ریزی منسجم و خوبی که طی این سال‌ها از سوی شرکت عمران ارائه شد تنها در سال ۹۵ موفق به جذب سرمایه‌گذار در ۸ شهر بهارستان، امیرکبیر، پردیس، سهند، اندیشه، هشتگرد، مجلسی و پرند شدیم که قطعا دست‌اورد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید همچنین ادامه داد: خوشبختانه طی ۴ ماه نخست سال ۹۶ موفق به جذب سرمایه‌ با مبلغی بالغ بر ۵۸۴ میلیارد تومان در سه شهر تیس، علوی و مجلسی شدیم که تا کنون قرارداد مجلسی و علوی به امضا رسیده و به زودی قرارداد مربوط به شهر جدیدتیس نیز با شرکت سرمایه گذاری توسعه مکران بسته خواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر این نکته که تصور می‌شود سقف سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید طی سال جاری از یکهزار میلیارد تومان نیز عبور کند گفت: شرکت عمران در دوره اخیر با تجدید نظر در مفاد قراردادها شرایط بهتری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و تمایل آن‌ها در این حوزه را افزایش داده است.

میریان همچنین ارزیابی معیارهای انتخاب سرمایه‌گذار در پروژه‌های موجود را اقدام جدید دیگری در این دوره نام برد و افزود: طی این اقدام به تهیه معیارهای دقیق‌تر و بهتر پرداختیم تا ضمن انتخاب سرمایه‌گذار با شرایط بهتر در اجرای موضوع قراردادها و طرح‌های مورد نظر با موفقیت بیشتری روبه‌رو شویم.

میریان همچنین اضافه کرد: امضای تفاهم‌نامه با ۱۰ شهرداری‌ مستقر در ۱۰ شهر جدید با مبلغی بالغ ۵۰۰ میلیارد تومان، ایجاد همکاری با پیمانکاران و نهادهای نیمه‌دولتی برای ایجاد زیرساخت‌های این مناطق از دیگر اقدامات مثبت ما در شهرهای جدید بود که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی با خود به همراه داشت.

وی در ادامه تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان در این شهرها را از دیگر اتفاقات خوب شکل گرفته در این نواحی نام برد و افزود: خوشبختانه طی سال گذشته توانستیم قراردادی بالغ بر یکهزار میلیارد تومان با بانک مسکن امضا کنیم که در سال جاری به اجرا خواهد رسید، براساس این قرار داد بانک مسکن با مدیریت دارایی‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس آن‌ها را تبدیل به نقدینگی کرده و از این طریق برنامه توسعه این منطقه را به اجرا برساند که قطعا در صورت موفقیت این اقدام را در سایر شهرهای جدید نیز به اجرا خواهیم رساند.

وی در ادامه با اشاره به امضای قراردادهای همکاری با کشورهای خارجی مانند آلمان، کره جنوبی و ایتالیا در شهرهای جدید بیان کرد: طی این قراردادها ساخت شهرهای سازگار با محیط زیست، ساختمان‌های پایدار، ساخت نسل دوم شهرهای جدید از جمله انجام مطالعات شهر جیدد خوارزمی، طراحی شهرهای جدید هوشمند (که نمونه آغازین آن پرند خواهد بود)، ساخت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی در چهار شهر گلبهار، پرند، پردیس و هشتگرد، متروی شهرهای فولادشهر، سهند و پردیس و ورزشگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

میریان همچنین در پایان خاطرنشان کرد: شرکت عمران شهرهای جدید حمایت و تمایل کامل خود را در جذب مشارکت و سرمایه‌گذران بخش خصوصی در احداث نسل نوی شهرهای جدید اعلام کرده و قصد دارد تا پروژه‌های این شهرها از همان ابتدا به وسیله بخش خصوصی آغاز و شاخته شود./