شناسهٔ خبر: 41831 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران مطرح کرد:

تاکید بر کیفیت مصالح ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری/ اعلام آمادگی سازمان ملی استاندارد برای ارزیابی ایمنی آسانسورهای ساختمان‌های موجود

درجمع رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ضمن اعلام آمادگی آن سازمان برای ارزیابی ایمنی آسانسورهای ساختمان‌های موجود بر کیفیت مصالح ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری تاکید کرد و نگرانی‌های حاصل از کیفیت پایین مصالح ساختمانی را متوجه ساختمان‌های در حال احداث دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری آن سازمان با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران، درباره تاثیر تفاهم‌نامه امضا شده در ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های ساختمانی، گفت:  مهمترین فاکتور تفاهم‌نامه به امضا رسیده بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد ایران، استفاده از ظرفیت طرفین برای پیشبرد اهداف و وظایف مربوط به خودشان است.

پیروزبخت ادامه داد: ما به عنوان سازمان ملی استاندارد وظایفی بر عهده داریم و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دارای آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های متعددی است که همه آنها می‌تواند با  هم‌افزایی، موجبات همکاری دو طرف را در رابطه با بحث مسکن، راه و شهرسازی ایجاد کند. بدین‌معنا، به موازات انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم در مرکز، گواهینامه‌های موردنیاز به واحدهای تولیدی استاندارد و باکیفیت توسط سازمان، اعطا می‌شود که این همکاری در جهت بهبود کیفیت موثر است.

پیروزبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مصالح ساختمانی فعلی دارای کیفیت استاندارد هستند؟ گفت: آن دسته از مصالح ساختمانی که مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند همچون سیمان، کاشی و غیره اتفاقا امروزه در سطح کیفی بسیار خوبی هستند و با استانداردهای روز کشورهای پیشرفته انطباق لازم را دارند.

وی نگرانی‌های فعلی را در حوزه مصالح ساختمانی متعلق به زمانی دانست که ساختمان‌ها در حال ساخت هستند.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: مسلما اگر مصالح خوب با ترکیبات مناسب استفاده شوند و به دنبال آن نظارت ها نیز کافی و مناسب نباشند بالطبع نتیجه ای که اخذ می‌شود، مناسب خواهد بود و در حال حاضر این نگرانی در کشور وجود دارد.

پیروزبخت افزود: ما به عنوان سازمان ملی استاندارد، مصالح ساختمانی را به صورت انتزاعی آزمایش و کنترل می‌کنیم، در عین‌حال، کارخانه‌هایی نیز که آن محصولات را تولید می‌کنند، کنترل می‌شوند و  پس از کنترل‌های لازم، علامت استاندارد توسط سازمان ارایه می‌شود. همچنین، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علاوه بر انجام پژوهش‌ها و تحقیقات لازم، ترکیب مصالح را نیز مورد آزمایش قرار می‌دهد که مجموعه اقدامات مرکز و سازمان به همراه نظارت‌هایی که ناظران‌ساختمانی انجام می‌دهند یک ساختمان باکیفیت و استاندار می‌شود.

وی همچنین در مورد نظارت بر آسانسورها نیز گفت: تا زمانیکه ساختمان در حال ساخت است سازمان ملی استاندارد حتما بر آسانسورهای در حال احداث نظارت و بازرسی لازم را انجام می‌دهد. اما از زمانیکه مورد استفاده قرار می‌گیرد سازمان ملی استاندارد در جایگاهی نیست که بتواند وارد خانه های مردم شود. بنابراین باید تکلیف و فرایندی پیش‌بینی شود تا مردم خود به بازرسی آسانسورهای ساختمان‌هایشان حساسیت نشان دهند. دقیقا مانند معاینه فنی خودروها که در صورت عدم معاینه فنی، خودرو اجازه تردد در شهر را نخواهد داشت. معتقدم که در مورد آسانسورها و سایر تاسیسات ساختمانی نیز باید این تمهیدات دیده شود.

پیروزبخت افزود: سازمان ملی استاندارد در زمینه نظارت بر آسانسورها در ساختمان‌ها اعلام آمادگی کرده است و شرکت‌ها این آمادگی را دارند تا در صورتیکه این مهم، اجباری شود تمامی ساختمان‌ها را از نظر ایمنی آسانسورها مورد ارزیابی و کنترل قرار دهند.

وی با تاکید بر آنکه فرض سازمان ملی استاندارد در ساختمانی جدید الاحداث این است که ایمنی آسانسورها کنترل شده است، گفت: اگر هم‌اکنون افرادی در زمینه ارزیابی اسانسورهای از سازمان درخواست کنند، حتما درخواست آنها اجابت می شود، ضمن آنکه، برای ساختمان های دولتی و عمومی اینکار انجام شده است.