شناسهٔ خبر: 41868 - سرویس ریلی

آخرين افتتاح نمايشی تهران

بازدید با وجود آنكه دادگاه، بهره‌برداري تا زمان تكميل خط هشتم مترو را ممنوع دانست، قاليباف روبان اين خط را قيچي كرد!

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد ديروز عصر پس از كش و قوس‌هاي فراوان و با وجود مخالفت صريح وزارت راه و شهرسازي با افتتاح و بهره‌برداري از خط ٨ مترو به دليل مسائل ايمني و استاندارد نبودن اين خط مترو كه در واقع ادامه خط يك است (رسيدن مترو به فرودگاه امام خميني) اين خط با حضور رييس مجلس، شهردار تهران، رييس شوراي شهر و تعدادي از مديران شهري افتتاح شد. خطي كه در مورد استاندارد و ايمن بودن آن اما و اگرهاي بسياري وجود دارد. اين مراسم افتتاحيه در حالي برگزار مي‌شد كه صبح ديروز معاون وزارت راه و شهرسازي طي سخناني اعلام كرده بود كه ازآنجايي كه هنوز مشكلات فني اين خط مرتفع نشده، مراسم ياد شده مراسمي «نمادين» خواهد بود و شهرداري حق بهره‌برداري و حمل مسافر را با اين خط، تارفع اين مشكلات ندارد.

بهره‌برداري زودتر از موعد اين پروژه مي‌تواند خطرآفرين باشد و شرط بهره‌برداري از آن تاييد طرح ايمني پروژه از سوي شوراي عالي فني وزارت راه وشهرسازي است. مهرداد تقي‌زاده با بيان اينكه طرح ايمني متروي فرودگاه امام خميني توسط شوراي عالي فني وزارت راه و شهرسازي كه در آن نمايندگان چندين دستگاه حضور دارند رد شده است، گفت: حريم متروي فرودگاه امام با حريم راه‌آهن و آزادراه قم تداخل دارد و مي‌تواند خطرآفرين باشد.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه متروي فرودگاه امام با ساير خطوط مترو تفاوت دارد و تفاوت اين مترو اين است كه از حريم راه‌آهن و آزادراه عبور مي‌كند، گفت: پيش از اين اجازه ساخت مترو و عبور خطوط مترو در جوار خطوط راه آهن و آزادراه داده نمي‌شد اما در دوره وزارت آقاي آخوندي همكاري با شركت مترو صورت گرفت و قرار بر اين شد كه تحت شرايطي اجازه عبور خطوط مترو از كنار خطوط راه‌آهن و آزادراه داده شود. تقي‌زاده تاكيد كرد: اگر سانحه‌اي براي فردي رخ دهد در آن صورت نظارت وزارت راه و شهرسازي بر ايمني اين پروژه زير سوال مي‌رود.

موضع‌گيري دادگستري تهران در ارتباط با خط ٨

اما اين خط در شرايطي ديروز افتتاح شد كه عصر روز يكشنبه دادگستري كل استان تهران طي نامه‌اي به فرمانده پليس آزادراه تهران- قم و فرمانده فرودگاه امام خميني(ره) دستور داد كه تا زمان تصويب طرح ايمني خط هشت متروي تهران در شوراي عالي فني امور زيربنايي وزارت راه‌، افتتاح و بهره‌برداري از اين خط را متوقف كند. البته ساعتي بعد از انتشار اين خبر رييس‌كل دادگستري استان تهران در گفت‌وگو با تسنيم گفت: « در ارتباط با اين خط مترو، مشكلات و ايراداتي مطرح شده بود كه دادگستري هم تصميم گرفت فعلا از افتتاح آن جلوگيري كند. با مكاتبه امروز (يكشنبه) ۱۵ مرداد مديرعامل مترو، مشكلات مورد ايراد برطرف شده و فردا (دوشنبه) ۱۶ مرداد، خط ۸ مترو افتتاح مي‌شود.»

انتقادها ادامه دارد

البته خط ٨ ديروز در شرايطي افتتاح شد كه انتقادها به اين موضوع و بهره‌برداري زودهنگام آن روز گذشته ادامه داشت. رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت شورا كه در دو ماه گذشته به افتتاح زودهنگام خط ٧ مترو نيز انتقادهاي گسترده‌اي داشته است، گفت: «در يك نگاه به خط ٨ مترو مي‌توان مجاورت بسيار نزديك اين خط با اتوبان تهران - قم را متوجه شد. فاصله خطوط ريلي با اتوبان تهران- قم، كم است و اين در حالي است كه پيش‌بيني جداكننده‌هاي مناسب نيز ديده نشده و اين فاصله تهديد است. رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با بيان اينكه اگر خودرويي از اتوبان خارج شود به راحتي مي‌تواند تورهاي محافظ خط مترو را تخريب كرده و وارد حريم ريلي شود، گفت: اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه گاردريل و جداكننده مناسب في‌مابين خطوط ريلي و اتوبان تهران قم تعبيه نشده است و به راحتي يك خودرو مي‌تواند وارد خط شود.

حافظي با بيان اينكه افتتاح عجولانه پروژه‌ها دور از منطق است، گفت: اين اقدام شهرداري تهران ما را به ياد راه‌آهن شيراز مي‌اندازد كه با عجله افتتاح شد اما مسوولان مجبور شدند حدودا دو سال خط راه‌آهن را بعد از افتتاح تعطيل كنند تا تكميل شود.

رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با بيان اينكه آقايان در شهرداري مي‌خواهند كارها را به نام خود تمام كنند و اين اتفاق‌هاي عجولانه پسنديده نيست، در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي فعلي به اين موضوع ورود مي‌كند يا نه؟ گفت: آقايان در شورا به جز تعدادي انگشت‌شمار همگي از اقدامات شهرداري حمايت مي‌كنند به عنوان مثال وقتي كه من مستندات ناايمن بودن خط ٧ را اعلام كردم، عنوان داشتند كه اين شبنامه است و هنگامي كه به بازديد از خط ٧ رفتيم با اينكه گزارش عدم ايمني كاملا منطبق بر واقعيت بود، اما آقايان عنوان كردند كه من بايد از مردم به دليل تشويش اذهان عمومي عذرخواهي كنم، از چنين اعضاي شورايي چه انتظاري داريد؟

شهردار تهران از تمام شدن خطوط مترو گفت

باوجود مخالفت‌هاي متعدد با افتتاح خط ٨ و هشدار وزارت راه و شهرسازي نسبت به اينكه امكان بهره‌برداري از اين خط مترو وجود ندارد؛ محمد باقر قاليباف ديروز در جلسه افتتاحيه تلاش كرد تا در نقش يك فرمانده پيروز ظاهر شود و اعلام كند كه « تمام خطوط مترو تهران به پايان رسيده» است. او گفت: بر اساس مصوبات، تنها احداث مترو در محدوده شهر تهران برعهده شهرداري تهران قرار دارد اما از دو دولت قبل بحث بود تا خط مترو، فرودگاه حضرت امام(ره)، از سوي وزارت راه و شهرسازي وقت اجرايي شود. بنابر اين كار را شروع كردند اما با مشكلاتي روبه‌رو بودند و در نهايت عملا اين كار تعطيل شد. در ابتدا قرار بود تا خط مترو فرودگاه حضرت امام(ره) از سوي شهرداري تهران اجرايي شود اما سپس در دولت وقت گفتند خودمان اين خط را اجرا مي‌كنيم. البته در قانون نوشته شده است كه متروي تهران و حومه همانند متروي تهران - كرج به صورت يكپارچه است؛ آن زمان دخالت‌هاي بي‌موردي صورت گرفت و نظرات بي‌موردي مطرح شد اما در نهايت اين كار ١٠ سال به تعويق افتاد. سرانجام در دو – سه سال اخير تصميم‌گيري شد تا شهرداري تهران اين خط را اجرايي كند و امروز نيز اين خط از سوي مجموعه مترو و قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) ساخته شده است.

او در ادامه بدون اشاره به مشكلات اين خط كه از سوي وزارت راه و شهرسازي مطرح شده است براي اينكه نشان دهد اين خط استاندارد است، گفت: « تست خط هشت متروي تهران تا فرودگاه حضرت امام (ره) در فروردين ماه سال جاري انجام شده و امروز افتتاح و بهره‌برداري از آن خط به صورت رسمي صورت مي‌پذيرد. » قاليباف همچنين گفت: «بعضا مي‌گويند شهرداري تهران در اين سال‌ها بزرگراه ساخت ولي مترو نساخت، اما امروز مي‌خواهم بگويم شهرداري و كارمندان شريف و زحمتكش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارك ساختند. اميدواريم تيم آينده مديريت شهري هم گامي به جلو بردارد.»

همچنين در اين مراسم علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: «ايستگاه شهر آفتاب بسيار مرتب و منظم بود و همچنين استانداردهاي لازم در آن رعايت شده است. سپاه در اين پروژه زحمات زيادي كشيده و كار را انجام داد. وي همچنين تصريح كرد: شهرداري تهران در خصوص مترو زحمات زيادي كشيده كه براساس گزارشات واصله، اقدامات بسيار خوبي در اين زمينه انجام شده است. يكي از كارهاي مهم تهران اين است كه شبكه‌هاي مترو كامل شد.»