شناسهٔ خبر: 41900 - سرویس استان‌ها

در جلسه توانمندسازی بافت فرسوده استان خوزستان مطرح شد:

لزوم تشکیل کارگروه بررسی محدوده بافت‌های فرسوده در خوزستان/ وجود حدود ۱.۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین در خوزستان

جلسه مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی در جلسه توانمندسازی بافت فرسوده استان خوزستان گفت: باید یک کارگروه محدوده بافت‌های فرسوده را در شهرها مشخص کند و در کنار این کارگروه یک مشاور هم در این حوزه به کار گرفته شود، این در حالیست که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در خوزستان ۱.۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین هستند و به جای اینکه برای این افراد، خانه بسازیم باید کاری کنیم خانه‌های آن‌ها کیفیت پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، نریمان مصطفایی در جلسه توانمندسازی بافت فرسوده استان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نقش ستاد ملی بازآفرینی شهری، شورای شهرسازی یا کمیسیون ماده پنج با یکدیگر در بحث بافت فرسوده با یکدیگر متفاوت است. هر کاری که انجام می‌شود در قالب یک برنامه اقدام مشترک ارائه خواهد شد تا نقش هر کس در این برنامه مشخص شده و یک تقسیم کار در این زمینه صورت گیرد.

 وی افزود: طرح‌های ما از طرح‌های جامع تفصیلی جدا نیستند بلکه زیرمجموعه این طرح‌ها هستند. قرار نیست ما طرح‌های مختلفی داشته باشیم. بر این اساس توقع داریم این موضوع به طور جدی در دستور کار قرار گیرد. خوزستان طرح‌های زیادی دارد. ما نیازمند برنامه‌های اقدام مشترک برای این طرح‌ها هستیم تا طرح‌های مناسبی برای محدوده‌های ناکارآمد استان ارائه شود.

 مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: باید یک کارگروه با محوریت دفتر فنی استانداری خوزستان، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شود تا این کارگروه، محدوده بافت‌های فرسوده را در شهرها مشخص کند. همچنین یک مشاور هم باید در این حوزه به کار گرفته شود.

 مصطفایی افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنم در جلسات بعدی ستاد، کارگروه‌ها و ستادهای شهرستان‌ها، گزارش کارهایی از اقدامات انجام شده در شهرها به ما ارائه دهند.

همچنین منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در حاشیه این جلسه اظهار کرد: مسئولان ارشد کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که حاشیه‌نشینی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت‌های تاریخی و فرسوده و افراد بدمسکن اولویت دوم مسائل کشور هستند.

 وی با بیان اینکه در کشور ۳۰ میلیون نفر بدمسکن وجود دارد، افزود: در خوزستان نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد مردم بدمسکن هستند. به جای اینکه برای این افراد، خانه بسازیم باید کاری کنیم که خانه‌های آن‌ها کیفیت پیدا کنند. تمام اختیارات به ستاد بازآفرینی شهری در استان‌ها داده شده و استاندار نیز رئیس ستاد است. در واقع هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در این ستاد عضو دارند.

 مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: اعضای ستاد بازآفرینی باید هر دو یا سه ماه یک‌بار گزارشی از کارهای انجام شده ارائه دهند و بدین ترتیب می‌توانیم در طول مدت سه سال نتایج کارهای خود را ببینیم. ما اعتقاد داریم شرایط خوزستان در کشور منحصر به فرد است.

 رحمانی ادامه داد: خوزستان از نظر بافت فرسوده پس از مشهد، رتبه دوم کشور را دارد؛ اما به دلیل تاریخ هفت هزار ساله، وجود هفت رودخانه در استان، طبیعت بکر، مشکلات گرد و خاک استان، تصور می‌کنیم خوزستان بسیار مهم‌تر از مشهد است. تصمیمی که برای بازسازی بافت‌های فرسوده گرفته شده است، بسیار جدی است و دستگاهی که به وظیفه خود در این خصوص عمل نکند، در مقابل مقامات قضایی پاسخگو خواهد بود.

 وی افزود: خوزستان پتانسیل بسیار خوبی دارد. باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان استفاده شود. در جلسه امروز، آخرین جمع‌بندی‌ها را انجام دادیم. به طور مثال اولویت‌های برنامه‌های اجرایی در شهرستان‌ها را مشخص کردیم.

 مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه ۱.۵ میلیون نفر در خوزستان حاشیه‌نشین هستند یا در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، گفت: از نظر من این آمار باید راستی آزمایی شود. امیدوارم همانطور که از پس جنگ برآمدیم، در حوزه بازآفرینی شهری نیز بتوانیم خوب عمل کنیم. به طور مثال منطقه منبع آب در اهواز پیش از انقلاب شکل گرفت. در آن منطقه چند کارخانه وجود داشت. مردم ابتدا آنجا دکه‌هایی ایجاد کردند. سپس خانه‌های خود را نیز به این منطقه منتقل کردند.

 رحمانی با اشاره به سکونت حدود ۳۰ هزار نفر در  این منطقه، ادامه داد: کاربری منطقه منبع آب، فضای سبز است؛ و سکونت مردم در این منطقه، خلاف برنامه طرح تفصیلی است. اگر حقوقی به مسئله نگاه کنیم، مردم اصلاً نباید آنجا سکونت داشته باشند و باید تمام منطقه را تخلیه کنیم؛ اما اگر نگاه اجتماعی داشته باشیم و واقعیت را بپذیریم، باید مسئله مسکن ساکنان این منطقه را حل کنیم.

 وی افزود: برای حل مسئله باید کاربری منطقه را از فضای سبز به مسکونی تغییر داده و زمین‌ها را با نرخ دولتی به مردم بفروشیم تا ساکنان منطقه بتوانند تسهیلات دریافت کنند و خانه‌های خود را بسازند. وقتی خانه‌های آن‌ها سند داشته باشند، می‌توانند ارزش افزوده دریافت کنند.

 مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: این طرح قطعاً عملی می‌شود. یکی از مشکلات ما این است که روی کاغذ خوب می‌نویسیم اما در اجرا خوب عمل نمی‌کنیم. دلیل آن نیز وجود قوانین متعدد و متناقض و ترس مدیران از این قوانین متناقض است؛ اما اگر مدیری قوانین را بداند و در کار خود درست عمل کند برای او مشکلی پیش نخواهد آمد.

فرامند هاشمی‌زاده معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: خوزستان با توجه به سابقه تاریخی و توسعه ناهمگونی که داشته است، به یک کار عملیاتی و اصولی در ایجاد یک سیما در ساخت و ساز و سیمای شهری نیاز دارد.

وی افزود: این بافت ناپایدار و ناهمگن چه از نظر سطح ارتفاع و چه نما صحنه چشم‌نوازی ندارد. در جهاتی نیز با عدم اعتقاد، ایمان و عدم مسئولیت متولیان مربوطه در اجرای طرح‌ها شاهد یک توسعه شهری نامرتب، ناپایدار و ناهماهنگ در استان بوده‌ایم. امکان اینکه تعداد شهرها را افزایش دهیم وجود ندارد، این کار مار را به بیراهه خواهد برد.

 معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: امیدوارم اعتبار لازم برای بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تأمین شود. کار در برخی شهرها آغاز شده است و امیدوارم با استقرار یک کارگروه که نظارت مناسبی بر اعمال و اجرای طرح‌ها دارد شاهد یک تحول در شهرها باشیم. مسئله ما تنها سیمای شهر نیست، بحث اصلی پایدار بودن ساخت و سازهای شهری است. امیدوارم با انجام مطالعات لازم و ارائه راه‌حل‌ها بتوانیم سیاستی که از ما انتظار می‌رود را پیاده کنیم.

 هاشمی‌زاده خاطرنشان کرد: اغلب شهرهای قدیمی ما گرفتار تفاوت میان توسعه جدید و وضعیت قدیم هستند. باید به توسعه اعتقاد پیدا کنیم. اگر توسعه جدید و وضعیت قدیمی در کنار یکدیگر کارکرد مناسبی نداشته و هم‌پوشانی نداشته باشند، در کارها گسستگی ایجاد می‌شود.

 وی ادامه داد: اگر این دو را با یکدیگر تلفیق کنیم، کارکرد خوبی را شاهد هستیم اما اگر این کار را نکنیم شاهد پراکندگی و فرسودگی و افزایش فضاهای غیرقابل استفاده در شهر خواهیم بود. ممکن است بافت فرسوده در شهرها زیادتر شود. از شهرداران، مشاوران و مسئولان میراث فرهنگی می‌خواهم در این خصوص یک نگاه عملیاتی داشته باشند.

 معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: مشاورانی برای تعیین محدوده و نیازمندی‌های این محدوده‌های فرسوده در شهرستان‌ها تعیین می‌شوند و اولویت‌بندی‌های لازم از طرف ستاد انجام خواهد شد. همچنین باید برنامه عملیاتی اجرایی توسط دبیرخانه ستادهای شهرستان‌ها تنظیم شود تا عملیات اجرایی مناسبی در شهرستان‌ها داشته باشیم. مسئولان شهرستان‌ها نیز باید در جلسات آینده گزارش عملکردی از برنامه‌های خود ارائه دهند.

 هاشمی‌زاده تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا از کلی‌گویی خارج شویم تا تکلیف هر شهرستان مشخص شود. همچنین باید برنامه تلفیقی و محدوده‌ها مشخص شوند. وضعیت تأمین منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه و اعتبارات ملی و استانی ما باید مشخص باشند. تصمیم بعدی ما پیگیری استفاده از تسهیلات بانک مسکن برای تأمین وام بازسازی بافت‌های ناپایدار است.

 وی ادامه داد: در بافت‌های قدیمی شهری روابط اجتماعی، پیوندهای عاطفی و احساس آرامش و امنیتی وجود داشت که امروزه این احساسات را در بافت‌های جدید نمی‌بینیم. باید این احساسات را در بافت‌های جدید نیز ایجاد کنیم.