شناسهٔ خبر: 4197 - سرویس پربحث‌ترین اخبار

انتقاد‌های معاون وزیر راه و شهرسازی از شهرداری

رشد بلندپروازانه بودجه شهرداری از محل فروش شهرسازی

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : شهرداری تهران با علاقه عجیبی بدنبال کسب منابع مالی بیشتر از محل فروش ظرفیت‌ها بوده که متاسفانه این موضوع مانند ویروسی در بقیه شهرها نیز پخش شده است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، درباره وضعیت مدیریت شهری بویژه در کلان شهر تهران به ايسنا گفت: وضعیت فعلی که در شهر تهران شاهد آن هستیم از علل و عوامل مختلفی سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود: اول اینکه دولت وظایف حاکمیتی خود را تعقیب نکرده است. دوم اینکه دستگاه هایی که باید به موقع نظارت خود را انجام می دادند به وظیفه خود عمل نکرده اند. البته منظور دستگاه های قضایی نیست، بلکه دستگاه‌هایی مانند شورای شهر، شورای عالی شهرسازی و معماری و خود معاونت شهرسازی شهرداری تهران به وظیفه نظارتی خود درست عمل نکرده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری با علاقه عجیبی بدنبال کسب منابع مالی بیشتر از محل فروش ظرفیتهای شهر است، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع مانند ویروسی در بقیه شهر ها نیز پخش شده است.

حناچی با بیان این‌که درحوزه های تخصصی آدم های غیر متخصص حضور داشته اند تصریح کرد: اساسا این افراد یا متوجه نبوده اند یا دانش کافی نداشته‌اند که بدانند مدیریت شهر به این صورت مصحلت نیست و قابل ادامه دادن هم نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌ این گوشه هایی از مواردی بوده که در هشت جلسه در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی شده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در شورای عالی شهرسازی و معماری، تمام مواردی از گذشته که امکان تفسیر غلط فراهم می‌کرد را ابطال کردیم، گفت: بحث ناپایداری و یا اینکه گفته بودند اگر در یک کوچه 50 درصد به شیوه قبل ساخته بودند، مابقی هم می‌توانند به شیوه قبل بسازند؛ اینکه چه سیستمی این 50 درصد را معین کند، قبل و بعدش را مشخص کند؛ اینها همه امکان تفسیر غلط ایجاد می کند.

حناچی با بیان اینکه چرا نظام مدیریت شهری ما که باید تامین کننده منافع درازمدت شهروندان باشد به چنین عارضه‌ای دچار شده است؟ افزود: این البته مختص شهر تهران نیست، بلکه از تهران شروع شده و به کل کلانشهرهای کشور و حتی شهرهای کوچک سرایت کرده است.

رشد بلندپروازانه بودجه شهرداری از محل فروش شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به اعتقاد من شهرداری تهران به واسطه فروش شهرسازی، بودجه خود را در کمتر از دو دهه به طور بلندپروازانه از 200 میلیارد تومان به 550 میلیارد تومان و از 550 میلیارد تومان به 1200 میلیارد و از 1200 میلیارد تومان به 2300 میلیارد تومان رسانده است، به گونه ای که در ابتدای دوره شهردار فعلی تهران این بودجه از مرز 2300 میلیارد تومان گذشته و به 8000 میلیارد تومان در نیمه راه و در حال حاضر به رقم بیش از 17 هزار میلیارد تومان رسیده است.

حناچی با اشاره به این‌که این نوع گرفتاری مثل اعتیاد به مواد مخدر است، گفت: اساسا این روندها شیرازه شهرها را از بین می‌برد و اجازه نمی دهد بدنه تخصصی در شهرها شکل پیدا کند.

وی با بیان اینکه نظام مدیریت شهرداری به سمت شهرداری رانتی حرکت می‌کند و آن که رابطه و پول بیشتری دارد حرف اول را می‌زند، تصریح کرد: اساسا کمیسیون کلانشهرها که در دولت تشکیل شده با این علامت سوال شکل گرفته که چرا بین دولت و مدیریت شهری شکاف عمیقی به خصوص در کلانشهرها به وجود آمده است؟

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه اظهار کرد: کلانشهرها در حال حاضر عمدتا از محل فروش ارزشها و ظرفیتهای زیست محیطی و ظرفیتهایی که باید حفاظت شوند اداره می‌شوند و این وضعیت قابل ادامه نیست و دولت باید قبول کند که بخشی از مالیات‌های محلی را به نظام مدیریت شهری اختصاص دهد.

حناچی با اشاره به این‌که نظام مدیریت شهری باید هزینه های جاری‌اش را به حداقل برساند، تصریح کرد: نباید حاتم‌خرجی صورت گیرد و باید شهر به لحاظ هزینه ها بهینه اداره شود.

وی افزود: اگر بودجه عمرانی‌ همه کلانشهرها را در مقابل بودجه جاری‌شان در نظر بگیریم، متوجه می شویم همگی رشد بودجه عمومی هم داشته اند اما رشد بودجه جاری با شیب تندی نسبت به بودجه عمرانی افزایش داشته است.

شهر درحال فروش است تا هزینه‌های جاری تامین شود

حناچی تاکید کرد: معنی دیگر آن است که شهر در حال فروش است تا هزینه های جاری برای اداره امور شهر تامین شود و این روش قابل ادامه نیست و هر چه زودتر باید متوقف شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نظام مدیریت شهری که وظیفه حفاظت از منافع شهروندان را دارد باید جلوتر از سرمایه‌گذاران حرکت کند گفت: در طرح های جامع اگر سرانه فضای خدماتی را برای هر نفر در مقیاس محلی 24 متر مربع در نظر بگیریم و با فرض این که تعداد افراد خانوار نزدیک به چهار باشد، بدین معنی است که اگر 100 متر مربع فضای مسکونی برای استقرار یک خانواده تراکم فروخته شود باید 100 متر مربع زمین آزاد شود. یعنی ارزش واقعی فروش تراکم در سطوح مسکونی شهرها معادل ارزش یک متر مربع زمین در همان منطقه است.

حناچی تاکید کرد: وقتی کسی دید اقتصاد شهری نداشته باشد ممکن است این میزان را به یک صدم اختصاص دهد و بی دلیل نیست که در هیچ کجای دنیا شهرها به این صورت با فروش مستقیم و غیر مستقیم تراکم در سطوح مسکونی و تجاری اداره نمی‌شوند.

اداره شهر با این رویه گردونه باطل است

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اداره کردن شهر به روال فعلی یک گردونه باطل است، تصریح کرد: به این شکل مشکلات به صورت مداوم افزایش می‌یابد و هیچ مزیتی به شهرها اضافه نمی‌شود، در حالی که امروز تعریف سرمایه در شهر میزان جاذبه‌هایی است که مردم را از اقصی نقاط کشور به یک نقطه می کشانند.

وی با بیان این‌که شورای عالی شهرسازی و معماری همه تلاش خود را می کند و از ابزارهای قانونی هم استفاده می کند تصریح کرد:‌ لازم باشد موارد را حقوقی می کنیم اما مساله‌ای که بازدارنده و تعیین کننده است مردم شهرها هستند.

حناچی تاکید کرد: اگر مردم به وضعیت فعلی راضی هستند پس این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد، ولی اگر ناراضی باشند این موضوع باید از طریق شوراهای شهر و مدیران ارشد پیگیری شود.

وی با بیان این‌که بودجه صرفا از محل تخلفات تامین می شود، گفت: این مبالغ به ازای تعریف پروژه هایی است که لزوما اولویت یا توجیه کافی ندارند و وقتی نظام مدیریت شهری به شکل فعلی ارائه می‌شود کمتر فرصت پیدا می کند که به دنبال کیفیت به شکل گسترده حرکت کند.

حناچی با اشاره به این‌که تمامی مطالعات درباره کلانشهرها نشان می‌دهد راه توسعه کلانشهرها توسعه معابر نیست، گفت: هر چقدر جاده‌ها و معابر را افزایش دهیم در حقیقت نفوذ ترافیک را در کلانشهرها افزایش داده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ‌راه حل ترافیک و الودگی هوا در تهران و کلانشهرها، توسعه حمل و نقل عمومی است. در حال حاضر می توان گفت به درستی شهرداری تهران دراین زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است و این بخش به عنوان اولویت باید مورد حمایت قرار گرفته و در این رابطه اتصال قطار شهری به قطار حومه کلانشهر ها در دستور کار وزارت راه و شهر سازی است .

وی با بیان این‌که بخشی از ناهنجاری‌هایی که در بخش بودجه شهرداری وجود دارد مربوط به مشکل تامین اعتبارات است، گفت: در مقطعی رابطه دولت و شهرداری با مشکل مواجه شد که در این مقطع تامین اعتبار صورت نمی‌گرفت.

حناچی در ادامه درباره تخلفاتی که در شهر تهران صورت گرفته گفت: در موارد متعدد یکی یکی افراد دعوت شده‌اند و به شورای عالی شهرسازی و معماری آمده‌اند. حتی تک تک نمایندگان شهرداری و شورای شهر را دعوت کردیم و در مواردی هم ابلاغ و اصلاح صورت گرفته است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در حال حاضر در حال تعقیب موضوعات هستیم تا شاهد اجرایی شدن آن ها باشیم تصریح کرد:‌ اما می‌دانیم قطعا در اجرا با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود ولی چاره ای جز حرکت در این مسیر نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ می توان گفت تا حدود زیادی موفق شدیم جلوی تخلفات را بگیریم.