شناسهٔ خبر: 42083 - سرویس ریلی

وزیر راه و شهرسازی در نشست فراكسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه كشور:

تمركز برنامه ششم بر تشکیل صندوق توسعه حمل‌و‌نقل/ شبکه مویرگی ریلی به بنادر متصل می‌شود/ قابلیت ارتقاء ایستگاه راه‌آهن‌تهران به یك مركز TOD/ ایران را به ۱۰ كریدور توسعه تقسیم كرده‌ایم

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم در جمع اعضای فراكسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه كشور مجلس گفت: نظام حمل و نقل خودرو محور باید به سمت حمل‌ونقل ریلی حركت كند و تعادلی در این زمینه ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در نشست فراكسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه كشور اظهار داشت: پروژه های حمل و نقل گرانقیمت هستند و باید در این حوزه سرمایه گذاری های زیادی انجام شود. تمركز برنامه ششم نیز بر این است كه صندوق توسعه حمل‌و‌نقل تشكیل شود.

وی افزود: دارایی‌هایی كه در حوزه حمل‌ونقل داریم، دارایی‌های ارزشمندی هستند. برای مثال ایستگاه راه آهن تهران می تواند به یك مركز توسعه تبدیل شود. با این شرایط تمركز بر حمل و نقل ریلی هدف دیگر ما بود.

آخوندی ادامه داد: در تهران روزانه دو میلیون سفر انجام می شود و در كشور نیز یك میلیارد و ۷۰۰ میلیون سفر انجام می شود كه همه بر روی جاده است و انتقال ۴۰ درصد این سفرها از جاده به ریل نیازمند اتفاق بسیار بزرگی است كه باید رخ دهد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با بیان اینكه نظام حمل و نقل خودرومحور باید به سمت حمل و نقل ریلی حركت كند و تعادلی در این زمینه ایجاد شود، گفت: حمل و نقل حومه ای نیز در برنامه ششم آمده است كه این موضوع برای عمده كلانشهرها است و صرفاً به تهران تعلق ندارد. لازم به ذكر است از جاده كرج به تهران بیش از ۱۰۰ هزار ترافیك داریم.

وی تصریح كرد: باید شبكه مویرگی ریلی را به بنادر وصل كنیم به طوری كه پشت هر اسكله، ریل وجود داشته باشد تا جرثقیل كانتینرها را بر روی ریل قرار دهد كه با این شیوه صرفه جویی نیز محقق می شود. تحقق اهداف ما به زیرساخت ها و نوسازی ناوگان مرتبط است.

آخوندی افزود: حدود ۶ هزار واگن ریلی را با همكاری روسیه در ایران تولید می كنیم، از جمله برنامه های ما این است كه بر روی ریل تمركز ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم از موقعیت جغرافیایی ایران استفاده كنیم كه البته این موضوع در حوزه های هوایی، دریایی و ریلی است.

وی افزود: قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان را به صورت بین المللی تامین مالی كرده و در قراردادی دیگر برای تامین ریل با هندی ها قراردادی را منعقد ساختیم زیرا در این حوزه باید از منابع بین المللی استفاده كنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: ایران را به ۱۰ كریدور توسعه تقسیم كرده‌ایم به طوری كه این كریدورها همه ایران را پوشش می‌دهند.