شناسهٔ خبر: 42167 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

مکان‌یابی نسل نوی شهرهای جدید مبتنی بر الگوهای علمی و فنی انجام می‌شود/ ضرورت بهره‌مندی از مشارکت شهروندان در احداث شهرهای جدید/ نسل نوی شهرهای جدید باید منشأ و محرک توسعه در منطقه باشند

حبیب الله طاهرخانی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ضمن اشاره به این مطلب که قطعا در هر منطقه‌ای ظرفیت‌های مختلفی شناسایی شده و شهرها با یکدیگر تفاوت دارند گفت: در رویکرد نوین احداث شهرهای جدید، این شهرها چندکارکردی طراحی شده و خود به عنوان منشا و محرک توسعه در منطقه اطراف به شمار می‌روند.

حبیب‌اله طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص رویکردهای اصلی در ساخت نسل نوی شهرهای جدید بیان کرد: قطعا آغاز این پروژه عظیم در هر منطقه‌ای از کشور باید بر اساس توان بخش خصوصی و کارکردهای متنوع مبتنی بر اقتصاد دانش، خلاق و نوآوری باشد.

وی در ادامه با تأکید براینکه ما در بخش امکان‌سنجی و مکان‌یابی این شهرها مبتنی بر  الگوهای علمی و فنی عمل خواهیم کرد گفت: بدون شک در پیشبرد پروژه‌های خود در این حوزه به ضروریات محلی و منطقه‌ای هر شهر توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این نکته که استفاده از مشارکت شهروندان در همان مراحل ابتدایی شکل‌گیری شهرهای جدید را در ایجاد نسل نوی شهرهای جدید مدنظر قرار خواهیم داد گفت: ارزیابی فرهنگی و اجتماعی شهرهای جدید و انجام مطالعات در مراحل آغازین احداث شهرهای جدید نکته دیگر قابل اهمیتی است که در رویکرد جدید وزارتخانه در ایجاد نسل نوی شهرهای جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول ایجاد شهرهای پایدار نکته مورد توجه دیگر در این دوره است که وزارت راه و شهرسازی را موظف می کند از تجربه‌های شهرهای جدید موجود درس گرفته و اشتباهات آن را تکرار نکند.

طاهرخانی در ادامه استفاده از انرژی نو و همچنین حداکثر بهره‌مندی از منابع آبی را از دیگر نکات مورد توجه در این مسیر اعلام کرد و گفت: نسل نوی شهرهای جدید باید خود منبع توسعه بوده و دیگر برای ادامه بقا و سکونت در آن‌ها به شهرهای اطراف وابسته نباشند، به بیانی دیگر این شهرها خود باید به عنوان یک قطب رشد مطرح شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ضمن اشاره به این مطلب که قطعا در هر منطقه‌ای ظرفیت‌های مختلفی شناسایی شده و شهرها با یکدیگر تفاوت دارند گفت: در رویکرد نوین احداث شهرهای جدید، این شهرها چندکارکردی طراحی شده و خود به عنوان منشا و محرک توسعه در منطقه اطراف به شمار می‌روند.

طاهرخانی در ادامه سخنان خود نام دیگر نسل نوی شهرهای جدید را شهرهای آمایشی نامید و گفت: این بدان معناست که شهرهای مذکور باید به مدیریت بهتر سرزمین کمک کنند یعنی در مکانی که لزوم استقرار جمعیت وجود دارد این کار را انجام داده و در جایی دیگر به حفاظت پهنه‌های ارزشمند طبیعی پرداخته و در هر منطقه‌ای با توجه به لزوم آن ناحیه عمل کند.

این مقام مسئول همچنین در اشاره به اتصال ریلی شهرهای جدید با کلانشهرهای اطراف گفت: قطعا اتصال ریلی ، سریع و انبوه موضوع بسیار مهم در ارتباط بین شهرهای جدید و سایر سکونتگاه‌ها است چرا که در تجربه نسل اول شهرهای جدید متوجه شدیم بسیاری از این شهرها به دلیل عدم دسترسی پذیری با محیط‌های اطراف با مشکلات بسیار بزرگی مواجه شدند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در این‌باره افزود: شهرسازی ریل‌پایه در برنامه‌ریزی جدید نسل نوی شهرهای جدید مورد توجه قرار گرفته و ما را وادار می کند تا در مدیریت شهرهای جدید موجود نیز بازنگری داشته و آن‌ها را به سمت رویکردهای نوین حرکت دهیم.

طاهرخانی با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد شهرهای جدید از کالبد محوری به نگاهی اجتماعی و اقتصادی بیان کرد: ما باید در سطح شهرها به اجرای مدیریت یکپارچه توجه کنیم چراکه اهداف نسل نوی شهرها بدون برخورداری از یک مدیریت هماهنگ قابل تحقق نخواهد بود.

به گفته وی تمامی نکات مطرح شده در سند سیاست‌های شهرهای جدید پیش‌بینی شده و تلاش می‌شود از این پس ضمن ارتقای شرایط زندگی در نسل نوین شهرهای جدید به اجرای الگوهای جهانی و کارآفرین برای تحرک و توسعه این مناطق توجه بیشتری شود./