شناسهٔ خبر: 42211 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری تشریح کرد:

جزئیات ۵ اقدام مؤثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه احیای بافت‌های ناکارآمد/ رشد ۱۷ برابری اعتبارات نوسازی بافت فرسوده کشور/ اعطای ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت/ اجرای ۸۶۰ پروژه بازآفرینی در ۳۵۲ محله

ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی با تشریح ۵ اقدام اساسی و ویژه وزارت راه وشهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری در حوزه نوسازی و احیای بافت فرسوده، گفت: توانستیم در چهار سال گذشته اعتبارات احیای بافت فرسوده را تا ۱۷ برابر افزایش دهیم، همچنین از سال گذشته تا به امروز ۸۶۰ پروژه در ۳۵۲ محله بافت فرسوده در ۱۶۸ شهر در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد سعید ایزدی با اشاره به اقدامات انجام شده درطول چهار سال گذشته در حوزه بافت ناکارآمد، اظهار داشت: در دولت یازدهم ۵ اقدام اساسی و اصلی در حوزه بافت ناکارآمد انجام شد و توانستیم اقدامات اجرایی قابل توجهی در شرایط تنگنای مالی در این مناطق انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته توانستیم ردیف‌های اعتباری قابل توجهی در شرایط تنگنای مالی دولت برای احیای بافت ناکارآمد تعریف کنیم، گفت: اعطای ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت، تامین منابع ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از اعتبارات بانک مرکزی و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در بافت ناکارآمد تا سقف ۵۰ میلیون تومان تنها بخشی از عملکرد و پیگیری های وزارت راه وشهرسازی در حوزه بافت ناکارآمد بوده است.

وی تاکید کرد: اما برخی از بانک ها در اعطای این تسهیلات سر باز زدند چراکه نظام بانکی کشورمان با کسری منابع مواجه بود. همچنین در این مدت وارد مذاکره با انبوهسازان شدیم تا عملیات نوسازی بافت ناکارآمد با حمایت دولت انجام شود.    

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مهم ترین اقدامات وزارت راه وشهرسازی در کنار نوسازی بافت ناکارآمد، بحث ارتقای کیفیت زندگی در این محلات از طریق ارتقای خدمات آموزشی، بهداشتی و عمومی و از همه مهمتر کارآفرینی در این مناطق بوده است.  

ایزدی افزود: در سال های ابتدای دولت یازدهم، اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت ناکارآمد، تدوین برنامه ها و سیاست گذاری ها در مقیاس ملی برای رفع این چالش پیش روی حوزه شهرسازی و معماری کشور بود که سند این سیاست گذاری تحت عنوان «سند ملی بازآفرینی شهری »در سال ۱۳۹۳ به تصویب هیات دولت رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه ای را در مواد ۵۹، ۶۱ و ۶۲ قانون برنامه ششم توسعه تدوین کردیم و دراین برنامه به صورت روشن سیاست‌های کلی برای ۲۷۰۰ محله بافت ناکارآمد در کشور را مشخص کردیم. بنابراین برای اولین بار در حوزه بافت ناکارآمد صاحب برنامه شدیم و سندی به تصویب رسید که سیاست های دستگاه های متعدد درگیر با نوسازی و احیای بافت ناکارآمد را در مواجهه با این مساله روشن کرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به دومین اقدام کلیدی وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم در حوزه بافت ناکارآمد، به ایلنا گفت: مهم ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه، تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد بازآفرینی شهری» بود که در این ستاد این امکان به وجود آمد که بتوانیم در سطح ملی، استانی و شهری بین تمام دستگاه های مربوطه و درگیر با موضوع بافت ناکارآمد درباره تصمیم گیری ها و اقدامات به اجماع برسیم. هدف از تشکیل این ستاد رسیدگی به برنامه های مرتبط با بافت ناکارآمد و در اولویت قرار دادن این برنامه ها بود و اینکه بتوانیم تمام اقدامات و برنامه های دستگاه های متعدد را هم راستا با یکدیگر قرار دهیم و مکمل همدیگر پیش ببریم.

ایزدی با تاکید بر اینکه معتقد هستم تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری یک اقدام بسیار اساسی برای افزایش تعامل با دستگاه های درگیر با احیای بافت ناکارآمد و ارائه راهکار برای رفع این مساله بوده است، اظهار داشت: ایجاد این ستاد و هماهنگی با چندین دستگاه مرتبط با این مساله برای پیشبرد برنامه ها را یک شاهکار می دانم و تا کنون در این ستاد  ۳۲ جلسه در مقیاس ملی و  ۹۳۴ جلسه در مقیاس استانی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه مهم ترین هدف و ماموریت ایجاد ستاد ملی بازآفرینی شهری ایجاد یک شبکه همکاری بین دستگاه های مختلف برای همراه سازی در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها و اجرای اقدامات بوده است، ادامه داد: در این ستاد برای اولین بار در موضوع احیای بافت ناکارآمد تمام دستگاه های مرتبط گرد هم می آمدند و با یک خرد جمعی و تعامل نزدیک درباره موضوعات تصمیم گیری و اولویت ها و نیازها مشخص می شدند تا برنامه ها به صورت هماهنگ شده در این محلات پیش بروند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در حوزه احیای بافت ناکارآمد اظهار داشت: سومین اقدام انجام شده در این حوزه، تامین ابزارها برای اجرای سیاست ها و برنامه های به تصویب رسیده بوده اینکه برنامه و طرح ها از چه طریقی، با چه نحوه ای و با چه ابزاری عملیاتی شود.    

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به تامین ابزارهای مالی برای اجرای سیاست‌های مرتبط با احیای بافت ناکارآمد تاکید کرد: زمانی که مجموعه عمران و بهسازی شهری را تحویل گرفتیم، ردیف اعتبارات برای احیای بافت ناکارآمد ۳۷ میلیارد تومان بود اما امروز با در اختیار گرفتن ۹ ردیف اعتباری از محل بودجه عمرانی این رقم به ۶۴۰ میلیارد تومان رسیده است که معتقدم هنوز هم برای اجرای چنین پروژه ای رقم ناچیزی است. البته تا کنون از این بودجه تنها ۲۵ درصد آن از طریق اسناد خزانه اسلامی تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: تاکید می کنم این رقم را هم توانستیم در سال گذشته به تصویب برسانیم و ردیف های اعتباری آن را تعریف کنیم. تمام این اقدامات نشان دهنده این است که موضوع احیای بافت ناکارآمد برای وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم بوده و توانست اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام دهد.  

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به تامین دیگر ابزارهای مالی در دولت یازدهم برای رسیدگی به بافت ناکارآمد، گفت: بانک مرکزی از محل منابع مسکن مهر ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار انبوه سازان  فعال در حوزه نوسازی بافت ناکارآمد قرار داد. همچنین توانستیم مصوبه ای از هیات دولت برای ارائه سالانه ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان مسکن در بافت ناکارآمد، بگریم که البته برخی از بانک ها از ارائه این تسهیلات استقبال نکردند اما بانک مسکن  در این پروژه نقش محوری داشت و ۵۰ هزار فقره تسهیلات را پرداخت کرد. 

ایزدی افزود: در کنار این تسهیلات، صندوق پس انداز یکم شروع به کار کرد و برای اولین بار در کشور تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی با نرخ سود  ۸ درصد به متقاضیان مسکن در بافت ناکارآمد ارائه شد. همچنین   وام ودیعه مسکن تعریف شد که اگر فردی نسبت به نوسازی بافت ناکارآمد اقدام کرد بتواند با این تسهیلات خانه ای را رهن کند.  همچنین برای اولین بار در کشور برای نوسازی بافت ناکارآمد تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اجرای تمام این اقدامات نشان دهنده نقش حمایتی دولت از نوسازی بافت ناکارآمد بوده است و هر گز دولت به دنبال این نبود که پروژه مسکن مهر در کشور تکرار شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: در حوزه تعریف ابزارهای نهادی هم  توانستیم دو نهاد توسعه گر و تسهیل گر راه اندازی کنیم. نهاد توسعه گر به منظور تشویق بخش خصوصی و حمایت از انبوه سازان  برای فعالیت در حوزه نوسازی بافت ناکارآمد ایجاد شد و نهاد تسهیل گر با هدف حضور در بافت های ناکارآمد و افزایش تعامل با مردم ساکن در این بافت و ترغیب آنها برای همکاری در اجرای برنامه ها راه اندازی شد.

وی ادامه داد: چهارمین اقدام وزارت راه وشهرسازی در بافت ناکارآمد که می تواند مهم ترین اقدام این وزارتخانه در احیای بافت ناکارآمد باشد، عملیات اجرایی در این محله‌ها بوده  به طوری که تنها از سال گذشته تا  به امروز ۸۶۰ پروژه در ۳۵۲ محله و ۱۶۸ شهر در حال اجرا بوده است، پروژه هایی خدمات برای افزایش کیفیت زندگی در این مناطق و زیرساخت ها را ارتقا می دهد. قطعا این اقدامات در شرایط تنگنای مالی کارهای بزرگ و اساسی بوده است.

ایزدی با اشاره به پنجمین اقدام وزارت راه وشهرسازی در حوزه احیای بافت ناکارآمد گفت: پنجمین اقدام وزارت راه وشهرسازی در این حوزه، مجموعه فعالیت های انجام شده برای نهادینه کردن سیاست بازآفرینی و جریان سازی در این حوزه از طریق آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بوده است. در جریان این اقدامات،  ۲۵۹ دوره آموزشی و رویداد آموزشی-ترویجی معادل  ۱۰.۲۲۳.۰۰۰ نفرساعت در سطوح ستادی و استانی برگزار شد. همچنین  شبکه‏های همکاری با دانشگاه‏ها، موسسات پژوهشی،سازمان‏های مدنی و مردم نهاد فعال به همراه تهیه بالغ بر ۱۸طرح پژوهشی کاربردی و حمایت ازبیش از ۲۰۰ مورد پایان‏نامه دانشجویی انجام شد.

ایزدی تاکید کرد: معتقدم آقای آخوندی تنها وزیری است که توانست به موضوع بافت ناکارآمد  نگاه استراتژیک داشته باشد و در شرایط تنگنالی مالی دولت در حوزه احیای بافت ناکارآمد سنگ تمام گذاشت و توانست سنگ بنای بسیاری از موضوعات و سیاست ها را در حوزه بافت ناکارآمد از جمله تعریف ابزارهای جدید تامین مالی و ... را بگذارد.