شناسهٔ خبر: 42308 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

تهیه سامانه جامع مدیریت پروژه در راستای تاکید وزیر راه و شهرسازی بر استقرار سامانه‌های مکانیزه/ تشریح مزایای سامانه CPMS نسبت به PMIS

نورالدین علی آبادی معاون سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم بهره برداری از سامانه جامع مدیریت پروژه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به سیاست‌های دولت برای استقرار دولت الکترونیک و تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر استقرار سیستم‌های نظارتی هوشمند و مکانیزه، از دانش‌های نوین استفاده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نورالدین علی‌آبادی در مراسم بهره‌برداری از سامانه جامع مدیریت پروژه CPMS که صبح امروز در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد با اشاره به اهمیت فناوری‌های نوین در امور جاری اظهار داشت: امروزه اگر از هر شخصی در مورد میزان مفید بودن کنترل و نظارت در پروژه سؤال شود، بعید است که نظر منفی ارائه کند.

وی افزود: کنترل و نظارت در کاهش هزینه، بهبود وضعیت، زمان‌بندی پروژه و جنبه‌های مختلف قرارداد مفید است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بندرها و دریانوردی با بیان اینکه «بحث اصلی میزان اثرگذاری است» تصریح کرد: همواره بحث میان افراد دارای اینرسی حرکت و سکون وجود داشته است؛ اما اختراعات مهمی مانند ماشین‌حساب، چاپ و موتور بخار که همواره با مخالفت افراد دارای اینرسی سکون مواجه بود سرانجام باعث شد تا این افراد خود را با شرایط موجود منطبق کنند.

علی‌آبادی با اشاره به وجود بیش از هزار پروژه در ابعاد و قیمت‌های مختلف در سازمان بندرها و دریانوردی گفت: اگر تعداد پروژه کم و مقیاس آن‌ها کوچک بود شاید می‌توانستیم با روش‌های قدیمی آن‌ها را نظارت و مدیریت کنیم،‌اما امروز برای اینکه بتوانیم پروژه‌ها را به‌طور مناسب شکست دهیم، میزان پیشرفت را رسد و نقاط ضعف را شناسایی کنیم و از همه مهم‌تر این اطلاعات برای ذی‌نفعان قابل‌مشاهده و در دسترس باشد به روش‌های جدیدی نیاز داریم.

معاون سازمان بندرها و دریانوردی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت برای استقرار دولت الکترونیک و تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر استقرار سیستم‌های نظارتی هوشمند و مکانیزه، باید در این راستا از دانش‌های نوین استفاده کنیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های این پروژه در زمان تهیه یادآور شد: به دلیل اینکه سیستم اولیه بر پایه share point بود، امکان گسترش وجود نداشت و مدام باید برای به‌روزرسانی نسخه‌های جدید خریداری می‌شد و به دلیل قفل‌های مکرر، سرعت کار در سازمان به‌شدت کاهش می‌یافت.

به گفته علی‌آبادی، وجود چنین محدودیت‌هایی باعث حرکت به سمت تهیه سیستم جدید شد و با توجه به سیاست‌های سازمان و بخش فاوا ما به دنبال سیستم‌هایی با قابلیت عدم اتکا به اینترنت و در مقابل با قابلیت استفاده از شبکه‌های اینترانت داخلی، استفاده از کد نویسی داخلی حرکت کردیم؛ و درنهایت منجر به انتخاب سامانه‌های CPMS و PAYWEB شد که بر پایه PMBUG نوشته شده است.

معاون سازمان بندرها و دریانوردی در ادامه بیان داشت: در مرحله اول سه سرفصل زمان، هزینه و قیمت به‌عنوان برنامه‌های کاری قرار گرفت و طبق قرارداد با شرکت سفیران، فرایندهای مختلف تدوین و در سیستم اعمال می‌شود تا نیازهای تمامی ذی‌نفعان از شرکت‌های مشاور و پیمانکار گرفته تا مدیران سازمان و بندرها را برطرف کند و اطلاعات را به سمع و نظر آن‌ها برساند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بندرها و دریانوردی ابراز داشت: هم‌اکنون مرحله استقرار پروژه انجام‌شده و حدود یک ماه است که مشاوران و پیمانکاران علاوه بر معرفی خود به سامانه، اطلاعات موردنیاز را وارد آن می‌کنند. همچنین برای تکمیل مرحله انتقال اطلاعات در PMIS برای انطباق موارد به کمی زمان نیاز است. به‌علاوه در بخش آموزش نیز تاکنون چند جلسه آموزشی برای شرکت‌ها برگزار شده و برگزاری دوره‌های آموزش‌های غیرحضوری و حضور نیز در دستور کار قرار دارد.

علی‌آبادی به هدف تغییر رفتار سازمانی در مرحله آخر اشاره کرد و گفت: ضمن امیدواری نسبت به تحقق هدف خود، تمامی پروژه‌های BOT، BLT و تمامی قرارداد‌ها در این سامانه ثبت خواهد شد.

تشریح مزایای سامانه CPMS نسبت به PMIS

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی همچنین نورالدین علی‌آبادی در حاشیه مراسم راه اندازی سامانه جامع مدیریت پروژه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سامانه برای کنترل پروژه های مختلف اجرایی در کشور است که سازمان بنادر و دریانوردی از یکی از مکانیسم‌های آن با استاندارد PMI استفاده می‌کند.

وی افزود: این سامانه امکان کنترل و نظارت بر مراحل مختلف پروژه را نشان می‌دهد به‌طوری‌که با استفاده از این سامانه می‌توان قسمت‌هایی که باید سریع‌تر از سایر بخش‌ها آغاز شود به‌علاوه هزینه‌های بخش‌های مختلف و نقاط بحرانی پروژه را شناسایی کرد و بر اساس آن پروژه‌ها را در بهترین حالت جلو برد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی از اجرای اولین نمونه PMIS در بندر امام خمینی ﴿ره﴾ خبر داد و گفت: این سامانه در بندر امام فقط برای پروژه‌های مخصوص این بندر راه‌اندازی شد و تهران در سال ۸۴ از این پروژه برای تمامی بندرها استفاده کرد؛ اما امروز با استفاده از نرم‌افزارهای بومی، یک سامانه جامع و کامل، جایگزین سامانه قبلی می‌شود.

علی‌آبادی هزینه تهیه این پروژه را ۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مزیت‌های این پروژه نسبت به سامانه PMIS در حذف محدودیت‌های دسترسی و کاهش میزان وابستگی به شبکه اینترنت است. پروژه از زمان شروع و پیدایش مراحل ۱۰ گانه ای دارد که فقط ۳ مرحله از موضوعات شامل محدوده، زمان و هزینه‌های پروژه مدیریت می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان داشت: اجرای این پروژه بین یک تا ۳۰ درصد در کاهش هزینه‌ها تأثیر خواهد داشت.

مقاومت در برابر سامانه‌های نوین در تمام سازمان‌ها وجود دارد اما خوشبختانه این مقاومت‌های به هم‌گرایی تبدیل شد و تمامی ذی‌نفعان با یکدیگر همکاری دارند. نکته قابل‌توجه این است که با استفاده از  قابلیت ثبت امضا الکترونیک این سامانه علاوه بر شفاف‌سازی دیگر شاهد شکایت و ادعایی مبنی بر دیر یا زود پرداخت شدن صورت‌وضعیت‌ها نخواهیم بود.

علی‌آبادی ضمن تکذیب شایعاتی مبنی بر احتمال انتخاب وی به‌عنوان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دولت دوازدهم گفت: بنده تابه‌حال امثال چنین صحبت‌هایی را نشنیده‌ام.