به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابراهیم محمدی، معاون بهرهبرداری سیر و حرکت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی در برنامه گفتوگوی خبری با بیان اینکه با ارتقای کیفیت و افزایش صرفه اقتصادی میتوان شاهد ورود بیشتر بخش خصوصی به شبکه حملونقل ریلی شد، گفت: در این راستا میتوان به قطارهای سریعالسیر اشاره کرد که به عنوان نمونه اگر مسافری که مسیر تهران تا اصفهان را حدود شش ساعت با اتوبوس طی میکند بتواند با قطار سریعالسیر این مسافت را در دو تا سه ساعت طی کند و رفت و برگشت سریعتری داشته باشد هرگز به سمت اتوبوس نمیرود و ایمنی قطار و زمان سیر کمترقطار نسبت به جاده از جذابیتهای حملونقل ریلی است.
محمدی همچنین به برنامهریزی برای توسعه قطارهای گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: رویکرد جدید راهآهن در خدمات گردشگری بود که با استقبال روبهرو شد. در دو بخش ریلی این قطارها را پیاده سزی کردهایم یکی قطارهای گردشگری بینالمللی که با همکاری تورهای خارج کشور مسافران بینالمللی از ترکیه و مرز تبریز با قطارهای خودشان به کشور میآمدند و با قطارهای ما وارد شهرهای گردشگری مانند اصفهان و شیراز میشدند و در انتهای مسیر با هواپیما به کشور خود میرفتند و مسافران دیگری که با همان هواپیما وارد شهرهای گردشگری میشدند با استفاده از قطارهای داخل کشور به مرز میرفتند. در کناراین قطارها به طراحی قطارهای گردشگری داخلی پرداختیم که تعریف جدیدی بود که با طراحی قطارهای داخلی گردشگری مسافران میتوانند از طبیعت زیبای استان مازندران و فیروزکوه و نیز در منطقه جنوب کشور با عبور از شهرستان اهواز از طبیعت بکر زاگرس استفاده کنند و دراین راستا قطارهای مختلفی درنظر گرفته شدهاند و این روند ادامه دارد.
وی همچنین با بیان اینکه اقداماتی برای رتبهبندی شرکتهای باری بر اساس فاکتورهای تعریف شده انجام شده است، گفت: بر اساس فاکتورها و شاخصهای تعیین شده شرکتهای باری رتبهبندی و امتیاز دهی میشوند و برنامههایی در این راستا تدارک دیده شده است.
محمدی افزود: به بحث ترانزیت نیز نگاهی نو داریم. در دو سه سال اخیر شاهد رشد ۵۵ درصدی رشد ترانزیت ریلی کشور شدهایم که آسان نبوده و با تلاش بیوقفه محقق دشه است.
معاون بهرهبرداری سیر و حرکت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه در رشد ترانزیت میتوانیم به اهداف برنامه ششم توسعه دست یابیم، عنوان کرد: امسال که در آغاز برنامه هستیم برای رسیدن ترانزیت به ۶۲ میلیون تن برنامهریزی شده و رشد ۵۰ درصدی لحاظ شده که پیشبینی میشود سال آینده نسبت به امسال به رشد ۳۰ درصدی و در سالهای انتهای برنامه نیز به رشد چهار تا پنج درصدی برسیم.