شناسهٔ خبر: 42435 - سرویس استان‌ها

حسن صبوری در نشست خبری هفته دولت مطرح کرد:

پرونده مسکن مهر قم با افتتاح ۱۱۰۵ واحد بسته می‌شود/ آغاز عملیات احداث کمربندی جدید قم یک تا ۲ ماه دیگر/۲ خطه شدن ۲۹ کیلومتر از مسیر راه‌آهن قم - مشهد

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: با افتتاح یک هزار و ۱۰۵ واحد مسکن مهر در سال جاری، پرونده این طرح ملی در استان قم بسته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در نشست خبری با اصحاب رسانه شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت راه و شهرسازی در استان قم، افزود: در هفته دولت امسال، ۵۰۵ واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده می‌شود و در نیمه دوم سال نیز ۶۰۰ واحد دیگر افتتاح خواهد شد

وی اضافه کرد: پرونده ساخت ۹۷۷ واحد مسکن مهر به دلیل مشکلات این واحدها با تعاونی‌های ذیربط به مراجع قضایی ارسال شده تا در دادگاه‌ها رسیدگی و مشکلات حقوقی این واحدها حل شود.

تعهد استان قم در زمینه مسکن مهر ۴۶ هزار واحد بوده و تاکنون بیش از ۴۴ هزار واحد آن تکمیل شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

صبوری ضمن اشاره به این که گسترش پردیسان خارج از انتظار بود تا جایی که برخی نقاط شهر خالی از سکنه یا تخلیه شد، تصریح کرد: بخشی از جمعیت مناطق ۱،۳ و ۷ به منطقه ۴ و ۸ منتقل شد از همین رو با افزایش سرعت حضور جمعیت در پردیسان سبب شد خدمات به برخی نقاط کمتر شود.

صبوری به استانداردسازی آسانسورهای مسکن مهر تحت نظارت این اداره کل اشاره کرد و افزود: هماهنگی‌های لازم با سازمان نظام‌مهندسی انجام شده که پیمانکاران و تعاونی‌ها بتوانند با توجه به تغییرات صورت گرفته در طول این سال‌ها مجوز لازم را دریافت کنند.

وی بیان کرد: پس از اتمام مسکن مهر، مسکن اجتماعی که از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بنیاد مستضعفان آغاز می‌شود تا افراد کم‌درآمد و آسیب‌پذیر از مزایای آن بهره‌مند شوند.

صبوری افزود: در مرحله نخست ساخت ۲۰۰ واحد مسکن اجتماعی در شهرهای قم، قنوات و دستجرد برنامه‌ریزی و زمین این واحدها نیز تأمین شده است.

وی گفت: بهسازی و روکش آسفالت محورهای قم- نیزار به طول ۴.۵ کیلومتر با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال، جاده قدیم قم- تهران از کیلومتر ۲۶ تا ۴۰ با اعتبار ۳۶ میلیارد ریال و حدفاصل دو راهی روستای خدیجه خاتون تا قبل از روستای قلعه چم به طول هشت کیلومتر با اعتبار ۴۴ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به احداث مسیر قم – جعفریه اشاره کرد و افزود: طول این مسیر ۴۰ کیلومتر است که در چهار قطعه تعریف شده و با وجود این که این مسیر راه اصلی در نظر گرفته شده بود، ولی با استفاده از اعتبارات استانی، ملی، سفر رهبر معظم انقلاب و بنیاد برکت، این مسیر به صورت بزرگراه احداث شد.

صبوری ادامه داد: محور قم - جعفریه راهی روستایی بود که به واسطه ترددهای زیاد در آن تصادفات شدیدی رخ می‌داد که با استفاده از اعتبارات دولتی و ملی و استانی و اعتبارات بنیاد برکت و از محل سفر رهبری به قم این طرح به بهره‌برداری می‌رسد. سه قطعه محور قم – جعفریه تکمیل شده و فقط ۴.۵ کیلومتر از این مسیر حدفاصل شهر جعفریه تا آزادراه ساوه- سلفچگان با پیشرفت ۷۵ درصد باقی‌مانده که در حال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص وضعیت افتتاح پروژه‌های بافت ناکارآمد شهری اظهار داشت: درمانگاه‌های ایثار و امام حسن (ع) در شهر قم در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین ظرف یک ماه آینده کلنگ زنی یک درمانگاه در محله شادقلی خان و یک واحد آموزشی در شیخ‌آباد را در دستور کار داریم.

وی گفت: سال گذشته طرح کمربندی جدید قم پس از پیگیری‌های زیاد در لایحه بودجه دولت قرار گرفت و یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث این کمربندی به طول ۱۱۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که اعتبار در نظر گرفته شده جوابگوی کل طرح نیست، اضافه کرد: تفاهم‌نامه احداث بخشی از کمربندی جدید قم به طول ۷۵ کیلومتر از آزادراه تهران محدوده مجتمع مهتاب به سمت محور قم - سلفچگان و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان با بخش خصوصی منعقد شده که در مدت ۲ سال احداث می‌شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی قم، عملیات احداث کمربندی جدید قم، یک تا ۲ ماه دیگر آغاز می‌شود و بهره‌برداری از این طرح در مدت ۱۵ سال در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان از اجرای طرح محور تاریخی در قم خبر داد و اظهار داشت: این محور از بیت امام (ره) آغاز و در ادامه به گذر خان، محله عشقعلی، میدان میر، شاه حمزه، چهل اختران، بازار کهنه و حرم مطهر ختم می‌شود.

وی از طراحی شهری خیابان آذر- انقلاب خبر داد و تصریح کرد: بازنگری تصویب طرح ناحیه‌ای از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه معماری و شهرسازی بوده که در حال حاضر در شورای عالی معماری و شهرسازی در حال بررسی است. 

وی همچنین گفت: ساخت و سازهای استان توسط کمیته سیما و منظر شهری رصد می‌شود تا منظر شهری به حد مطلوب برسد و کیفیت زندگی ارتقا یابد.

وی افزود: در همین راستا نمای رومی که در چند سال گذشته توسعه زیادی یافته و فراگیر شده بود و شهر را از ظاهر ایرانی اسلامی خارج کرده بود، ممنوع شده است و بعد از این ممنوعیت اصلاحاتی در ظاهر ساختمان‌های بلندمرتبه و بزرگ شهر اجرا شد.

حسن صبوری در خصوص وضعیت فرودگاه قم گفت: مدیران استان و نمایندگان مجلس پیگیر عملیاتی کردن فرودگاه قم هستند و وزیر راه قول‌های مساعدی در این خصوص داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم نیز در این جلسه گفت: تردد خودروها در محورهای مواصلاتی قم در چهار ماه امسال، ۱۵ میلیون وسیله نقلیه بود که ۷۸ درصد وسیله نقلیه سبک و ۲۲ درصد سنگین بوده است.

ابوالفضل جمالی افزود: این میزان در سال ۹۵، ۱۳ میلیون وسیله نقلیه بوده است که نشان‌دهنده رشد ۱۱ درصدی می‌باشد.

وی اضافه کرد: در چهار ماه نخست پارسال نیز ۶۴ تن در محورهای مواصلاتی استان جان باختند که این تعداد در سال جاری ۴۸ تن بود که ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اقدام‌های این اداره کل در راستای ایمن‌سازی محورها، گفت: ۶۴ کیلومتر از آزادراه قم- تهران در حوزه استحفاظی استان قم می‌باشد که تاکنون ۱۲ کیلومتر آن با نصب نیوجرسی ایمن‌سازی شده است.

جمالی گفت: همچنین اکیپی با دست‌فروش‌ها و وانت‌بارهایی که با تجاوز به حریم جاده‌ها اقدام به فروش میوه می‌کنند، با همکاری نیروی انتظامی برخورد می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن قم نیز در این جلسه گفت: ۲۹ کیلومتر از مسیر راه‌آهن قم - مشهد که یک هزار و ۹۱ کیلومتر است، حدفاصل بین ایستگاه گار و قمرود یک خطه است که در هفته دولت این مسیر به طور کامل ۲ خطه می‌شود.

محسن اعتماد افزود: بهره‌برداری از این طرح که با اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریال احداث شده است، موجب کاهش ترافیک قطارهای عبوری مسافربری می‌شود.

وی اضافه کرد: افتتاح ساختمان آموزش و تحقیقات اداره کل راه‌آهن قم با اعتبار پنج میلیارد ریال و ۲ زیرگذر عابر پیاده و موتورسیکلت در مسیر ریل راه‌آهن با اعتبار هشت میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی است که در این هفته افتتاح می‌شود.

روزانه ۵۰ رام قطار از محدوده راه‌آهن قم عبور می‌کند؛ چهار رام قطار در مسیر قم - تهران و بلعکس و همچنین سه رام قطار در مسیر قم - مشهد و بلعکس تردد می‌کند؛ در چهار ماهه امسال، ۲۹۵ هزار تن از طریق ریل راه‌آهن قم جابه‌جا شده‌اند.

مدیرکل هواشناسی قم نیز در این جلسه گفت: تعداد ایستگاه سینوپتیک و خودکار تا قبل از دولت یازدهم در قم هفت ایستگاه بود که در پایان سال گذشته به ۷۲ ایستگاه افزایش یافته است.

در ایستگاه‌های سینوپتیک، روزانه ۲ نوع گزارش جوی شامل امور هوانوردی و پیش‌بینی وضعیت جوی تهیه می‌شود.

یحیی زارع افزود: از این تعداد، ۱۲ ایستگاه سینوپتیک، ۲ ایستگاه سینوپتیک جاده‌ای، ۱۰ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۴۰ ایستگاه باران‌سنجی و هشت ایستگاه آب‌سنجی می‌باشد.

وی ادامه داد: استان قم تنها استانی در سطح کشور است که تمامی ایستگاه‌های باران‌سنجی و سینوپتیک آن به صورت خودکار است.