شناسهٔ خبر: 42437 - سرویس جاده‌ای

سعیدی‌کیا مطرح کرد:

عزم مشترک دولت و بنیاد مستضفعان در پیشرفت ۸۰ درصدی آزادراه تهران - شمال طی ۳ سال گذشته

سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی علت پایین بودن سرعت پیشرفت پروژه آزادراه تهران – شمال تا سال ۱۳۹۳ را نبود اراده مشترک بین دولت و بنیاد مستضعفان ذکر کرد و گفت: عزم مشترک سه سال اخیر موجب شد پیشرفت کار در این مدت به ۸۰ درصد برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، «محمد سعیدی کیا» دوشنبه شب در هجدهمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در دانشگاه علامه طباطبایی، در پاسخ به سوالی درباره آزادراه تهران - شمال گفت: آزادراه تهران – شمال از جمله پروژه هایی است که توسط بنیاد مستضعفان در حال ساخت است؛ عملیات احداث این آزادراه از سال ۱۳۷۵ شروع شد و تا سال ۱۳۹۳ پیشرفت خیلی کمی داشت. در واقع علت کندی عملیات احداث این آزادراه نبود اراده مشترک بین دولت و بنیاد مستضعفان بود.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: پس از آن سال در یک جلسه افطاری به وزیر راه و شهرسازی گفتم که آیا اراده اتمام آزاده تهران – شمال را دارید؟ که او در پاسخ گفت «من این اراده را دارم»، با هم دست دادیم و نتیجه این عزم مشترک پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی قطعه اول در مدت ۳ سال بود. امروز ما و وزارت راه و شهرسازی به مانند یک تن واحد عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه این بنیاد دارای پنج شرکت بزرگ پیمانکاری است، گفت: در منطقه یک آزاد راه تهران-شمال هفت مناقصه برگزار شده که شرکت‌های پیمانکاری بنیاد فقط در یک مناقصه برنده شده و بقیه به بخش خصوصی واگذار شده است.

سعیدی کیا با بیان اینکه منطقه یک آزادراه تهران - شمال تا پایان امسال به بهره برداری می رسد، گفت: برای احداث تونل‌های منطقه یک آزادراه تهران - شمال اقداماتی از قبیل سقف کاذب و نصب تجهیزات مکش انجام شده که همین مسایل باعث به تاخیر افتادن بهره برداری از آن شده است.

حمایت هدفمند از اردوهای جهادی

سعیدی کیا در بخش دیگری از اظهارات خود به فعالیت هفت هزار گروه جهادی دانشجویی اشاره کرد و گفت: آیین نامه‌ای برای حمایت از گروه‌های جهادی که اردوهای خود را در منطقه قله گنج برگزار می‌کنند، تهیه شده تا حمایت‌های بنیاد به صورت منظم انجام شود و امیدواریم این آیین نامه را در سایر مناطقی که اردوهای جهادی انجام می‌شوند، گسترش دهیم.

وی گفت: ما در این فکر هستیم که ساماندهی اردوهای جهادی به گونه‌ای انجام شود که اردو‌های جهادی خاص هر منطقه به صورت هدفمند برگزار شود تا بتوانیم استان‌ها را تحت پوشش قرار دهیم و در نهایت مشخص باشد که چه اقداماتی صورت گرفته است.

نخستین اقدام، ساماندهی فعالیتهای اقتصادی بنیاد مستضعفان بود

وی با اشاره به ساماندهی هلدینگ های وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: پیش از این بنیاد دارای ۲۲ هلدینگ اقتصادی بود که تعداد آن‌ها را به ۱۱ هلدینگ کاهش دادیم و به صورت ماهیانه عملکرد آن‌ها توسط معاونت‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سعیدی کیا با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور ما این است که نظام ارزیابی در دولت‌ها وجود نداشته و الان نیز وجود ندارد، تصریح کرد: بنیاد مستضعفان از جمله مجموعه هایی است که مالیات خود و تمام شرکت‌های وابسته را به صورت سالیانه پرداخت می‌کند به گونه‌ای که ما در ۱۰ سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد ریال مالیات پرداخت کرده ایم منتهی عده‌ای اعم از نمایندگان و افراد سیاسی مدام انتقاد می‌کنند که چرا بنیاد مالیات نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: البته رییس سازمان امور مالیاتی کشور به صراحت اعلام کرده که بنیاد مستضعفان از خوش حساب‌ترین مجموعه هایی است که مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کند.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه هلدینگ‌های اقتصادی بنیاد در حوزه‌های مختلفی همچون سیمان، فولاد، کاشی، لوله، لاستیک و صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، افزود: بنیاد مستضعفان در بنادر اقدام به احداث کارخانه فولاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه نبرد فولاد اروند درمدت سه سال و چهار ماه و کارخانه آلومینیوم مسجد سلیمان ظرف ۲ سال و ۹ماه توسط بنیاد مستضعفان ساخته شده اند، گفت: کارخانه نبرد فولاد اروند به زودی افتتاح می‌شود و نیروهای کارخانه آلومینیوم مسجد سلیمان نیز که همگی بومی منطقه هستند آموزش‌های لازم را دیده اند و آن‌ها نیز به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان به استراتژی‌های جدید این نهاد اشاره کرد و گفت: بنیاد مستضعفان بزرگترین دامدار کشور محسوب می شود، به گونه‌ای که این بنیاد دارای ۶۵ هزار گاو شیری است که ۳۵ هزار راس آن دوشیده می‌شوند که سرانه تولید شیر توسط هر راس گاو ۳۹ کیلوگرم در روز است. در هر حال سرانه مصرف شیر زمانی که من وزیر جهاد کشاورزی بودم در کشورمان ۸۰ کیلو بوده و الان نیز همین میزان است در حالی که سرانه متوسط دنیا ۲۰۰ کیلوست با این وجود یکی از استراتژی‌های بنیاد افزایش سرانه مصرف شیر در کشور است.

وی واگذاری صنایع غذایی، توسعه پرورش ماهی در قفس، کاهش مصرف سرانه آب در بخش کشاورزی و توسعه کشت گلخانه‌ای را از استراتژی‌های جدید بنیاد مستضعفان اعلام کرد و افزود: امروز تجهیزات مربوط به پرورش ماهی در قفس وارد کشور شده و قرار است برای پرورش ماهی در قفس به بوشهر منتقل شوند. تاکنون پرورش ۲۰ هزار تن ماهی در قفس تثبیت شده و پیش بینی کردیم که آن را به ۱۰۰ هزار تن برسانیم.

 افزایش سهم بنیاد علوی به ۴۳ درصد

سعیدی کیا با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۳ به میزان ۱۵ تا ۱۶ درصد از سود بنیاد مستضعفان برای محرومیت زدایی به بنیاد علوی تعلق گرفت، گفت: همه کارهای محرومیت زدایی توسط بنیاد علوی انجام می‌شود با این وجود ما در بودجه امسال سهم بنیاد علوی را از سود بنیاد مستضعفان برای خدمت به محرومین به ۴۳ درصد افزایش دادیم.

وی به اقدامات این بنیاد در منطقه محروم قلعه گنج استان کرمان اشاره کرد و افزود: تاکنون در ۱۰۰ روستا گروه‌های مردمی برای ایجاد صندوق‌های اشتغال زایی ایجاد شده و مردم با وجود اینکه در محرومیت زندگی می‌کنند ۲۰ میلیارد ریال از سرمایه خود را در این صندوق پس انداز کرده اند و بنیاد مستضعفان نیز ۱۵ میلیارد ریال از اعتبارات خود را به این صندوق اختصاص داده است.

سعیدی کیا گفت: منطقه قلعه گنج تا پیش از اقدامات محرومیت زدایی یکی از مناطق ناامن بود، اما امروز به گفته مسئولان حوزه امنیتی استان کرمان این منطقه به یکی از امن‌ترین مناطق استان تبدیل شده است.

سعیدی کیا اظهار کرد: همچنین در راستای کارآفرینی براساس تفاهم نامه‌ای که بین بنیاد علوی استانداران و بانک سینا منعقد شده است، مقرر شد این بانک به صاحبان طرح‌های اشتغال زایی تسهیلات ۱۸ درصد به معنای واقعی پرداخت کند همچنین قرار شده است، بنیاد علوی و استانداری‌ها نیز پنج درصد یارانه اختصاص دهند، البته قرار شده است پنج درصد استانداری‌ها توسط معاونت محرومیت زدایی ریاست جمهوری پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵۰ طرح اشتغال زایی تصویب شده است که تاکنون به صاحبان ۴۴۰ طرح که مصوب شده اند، تسهیلات پرداخت شده و مابقی نیز منتظر تضمین‌ها هستند. در هر حال پیش بینی شده است سالیانه هر استان ۲۰۰ میلیارد ریال از این تسهیلات استفاده کند با این وجود در طول سال یک هزار میلیارد ریال از این طریق وام پرداخت می‌کنیم.

وی بیان کرد: بنیاد مستضعفان در راستای پرداخت ۵ درصد یارانه سهم خود باید سالانه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اختصاص دهد که ما این کار را با عشق و علاقه انجام خواهیم داد.