شناسهٔ خبر: 42471 - سرویس مسکن و شهرسازی

در جلسه واریانت نهایی قطار حومه‌ای پردیس مطرح شد:

اتمام فاز اول طرح مطالعاتی قطار برقی شهر جدید پردیس/ آغاز عمليات اجرايی قطار برقی پرديس از سال ۹۷

جلسه بر اساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافيك شركت عمران شهرهای جديد عملیات اجرایی قطار برقی شهر جدید پردیس با توجه به رشد و افتتاح پروژه‌های مسکن مهر  و همچنین در جهت فراهم آوردن دسترسی ایمن و آسان برای ساکنان این شهر از سال آینده خواهد شد.

به گزارش خبر نگار پایگاه خبری ورزات را و شهرسازی جلسه واریانت نهایی قطار حومه‌ای پردیس که با حضور مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه وشهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید، نمایندگان معاونت حمل نقل شهرداری تهران‌، سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، نماینده استانداری تهران  و سایر بخش‌های ذیربط  در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد.

در این جلسه مباحثی از جمله توجه به مبانی شهرسازی ریل پایه و  اجرای ToD در ایستگاه‌های قطار برقی در شهرهای جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه اتصال قطار برقی شهر جدید پردیس به پایانه شرق مترو تهران و توجه به هماهنگی لازم با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و معاونت حمل نقل وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید اعضا قرار گرفت.

 در بخش دیگری از جلسه با توجه به تأكید براینكه استفاده از شیوه‌های تامین مالی علاوه بر استفاده از اعتبارات ملی در اجرای این طرح از الزامات این خط ریلی به شمار می‌رود ، مقرر شد تا مطالعات مذکور  از طریق مشاور ذیصلاح از سوی شرکت عمران پردیس هرچه سریعتر انجام گیرد.

قابل ذكر است كه عملیات اجرایی قطار برقی شهر جدید پردیس با توجه به رشد و افتتاح پروژه‌های مسکن مهر  و همچنین در جهت فراهم آوردن دسترسی ایمن و آسان برای ساکنان این شهر از سال آینده خواهد شد.

براساس گزارش ارائه شده از سوي مشاروان اين طرح با توجه به مطالعات اولیه این پروژه و اهمیت بالای نكات محیط زیستی در عملیات اجرایی آن مواردی از جمله توصیف موقعیت جغرافیایی منطقه و تعیین محدوده‌های كاری از لحاظ اثرات زیست‌محیطی، تهیه تراكم جمعیتی در اطراف پروژه، تعیین آثار زیست‌محیطی پروژه در مرحله اجرا، شناسایی موقعیت ایستگاه‌های سنجش آلودگی خاك و هوا، آلودگی صوتی و ارتعاش، فازبندی پروژه در ۲ مرحله ساختمانی و بهره‌برداری و مشخص كردن فعالیت های هر فاز، شناسایی اكوسیستم‌های حساس و قابل حفاظت منطقه، شناسایی منابع آب تأثیرپذیر  از اهم مطالب مورد بررسی در مطالعات ارزیابی محیط زیست طرح مذكور به شمار می‌رود.

همچنین اقداماتی شامل تهیه باند تاكئومتری با مقیاس ۱:۲۰۰۰ از كریدور مصوب، تهیه و ترسیم پلان و پروفیل طولی و مقایسه فنی و اقتصادی شیب و فرازهای متفاوت، میخ‌كوبی و تدقیق نقشه‌های اجرایی مسیر، انجام و تحلیل آزمایش‌های ژئوتكنیك محل پل‌ها، تونل‌ها، ترانشه‌ها و بستر مسیر راه‌آهن، تهیه و ارسال مطالعات مرحله اول ابنیه فنی شامل پل‌ها و تونل‌های مسیر راه‌اهن، تهیه و ارسال مطالعات مرحله دوم ابنیه فنی شامل پل‌ها و تونل‌های مسیر راه‌اهن، تهیه اسناد مناقصه و متره و برآورد قطعی طرح و تكمیل مطالعات زیست‌محیطی و اخذ مجوزهای لازم نيز از مهم ترین ‌فعالیت‌ها و مطالعات آتی جهت تكمیل طرح محسوب خواهد شد./