شناسهٔ خبر: 42490 - سرویس استان‌ها

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری عنوان کرد:

رایزنی برای انتقال زائران اربعین از مرز خسروی/ ضرورت ساماندهی تورهای گردشگری در بخش حمل‌و‌نقل عمومی

حمیدرضا شهرکی‌ثانوی مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از رایزنی برای انتقال زائران از مرز خسروی خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۹ درصد تردد زائران از مرز مهران، ۲۱ درصد مرز شلمچه و ۲۰ درصد نیز از مرز چزابه صورت گرفت که امسال پیش‌بینی می‌شود مرز خسروی نیز برای اربعین در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، اولین نشست تخصصی کارگروه ارتقای خدمات مسافری منطقه جنوب غرب کشور با حضور مدیرکل دفتر حمل و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور، مدیران‌کل استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام به میزبانی استان لرستان برگزار شد.

دراین جلسه، حمیدرضا شهرکی ثانوی، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برنامه‌ریزی برای بهتر شدن خدمات حمل‌و‌نقل به زائران اربعین حسینی در سال جاری خبر داد.

شهرکی ثانوی گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی و همایش عظیم پیاده‌روی زائران، جلسات متعددی برای سامان‌دهی جابه‌جایی مسافران در مسیر رفت و برگشت به مرزهای کشور عراق برگزار شده است که از جمله آن می‌توان به برگزاری دو جلسه کمیته حمل‌و‌نقل سوخت اشاره کرد.

وی با اشاره به حضور نماینده سازمان حج و زیارت در جلسات کمیته حمل‌و‌نقل ستاد اربعین گفت: برای بهبود وضعیت جابه‌جایی زائران بازدیدی از سامانه سماح سازمان حج و زیارت(سامانه مرکزی اربعین حسینی) داشتیم که قرار است تغییرات مورد نیاز را به سازمان حج و زیارت پیشنهاد دهیم.

شهرکی ثانوی افزود: با توجه به  اینکه در یک سال گذشته ترددشمارها و دوربین‌های ثبت سرعت در راه‌های کشور به‌روزرسانی شده است، ارائه خدمات حمل‌و‌نقل به زائران اربعین امسال بهتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از رایزنی برای انتقال زائران از مرز خسروی خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۹ درصد تردد زائران از مرز مهران، ۲۱ درصد از مرز شلمچه و ۲۰ درصد نیز از مرز چزابه صورت گرفت که امسال پیش‌بینی می‌شود مرز خسروی نیز برای اربعین در نظر گرفته شود اما هنوز در ستاد اربعین، جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته و احتمال گشایش مرز خسروی بسیار کم است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه استان‌های مرزی و معین اربعین حسینی به نظرسنجی از مردم تصریح کرد: نظرسنجی‌ها بر پایه تفنن نبوده بلکه پایه تحلیل و برنامه‌ریزی کارشناسی است که امیدواریم استان‌های دخیل در برگزاری اربعین حسینی این مهم را مد نظر قرار دهند.

شهرکی از تدوین شیوه‌نامه اربعین حسینی در آینده نزدیک خبر داد و با قدردانی از راهداری و حمل‌و ‌نقل جاده‌ای لرستان گفت: از آنجا که معمولا بیشترین تردد از مرز مهران صورت می‌گیرد استان لرستان از مبادی مهم در جابه‌جایی زائران به شمار می‌رود که خوشبختانه در سه سال گذشته شاهد عملکرد موفق این استان در بحث اربعین حسینی بوده‌ایم.

برنامه‌ریزی برای ساماندهی مهمانداران حمل‌ونقل عمومی

وی همچنین در سخنانی به ظرفیت بالای ایجاد شغل در بخش مهمانداران اتوبوس اشاره کرد و گفت: با ساماندهی مهمانداران اتوبوس علاوه بر ارائه خدمات مناسب به مشتریان، امکان ایجاد ۸ تا ۱۰ هزار شغل به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه هویت دادن به مهمانداران اتوبوس و ترسیم آینده روشن برای این قشر از ضرورت هاست، تصریح کرد: آینده روشن مهمانداران در گرو استقرار نظام تامین اجتماعی برای آنان است که تاکنون مکاتباتی در این رابطه صورت گرفته است هرچند تامین اجتماعی در این راستا پاسخ قانع کننده‌ای به سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نداده اما همچنان پیگیر این مطالبه هستیم.

شهرکی از طرح پیشنهاد دو مدل بیمه‌نامه توافقی ۲۷ درصد و یا مشاغل آزاد ۲۶ درصد به سازمان تامین اجتماعی برای ساماندهی مهمانداران خبر داد و گفت: درصورت موافقت و همکاری سازمان تامین اجتماعی می‌توان ۸ تا ۱۰هزار شغل واقعی در این زمینه ایجاد کرد و این با تولید شغل از مسیر دلالی بسیار متفاوت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرکت‌های مسافربری استانی اطمینان داد که اجرای شبکه سیر به هیچ عنوان به معنای حذف شرکت‌های استانی نبوده بلکه صرفا به منظور ساماندهی و مدیریت هوشمند و توانمندسازی است.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای افزود: در اجرای شبکه سیر اولویت با شرکت‌های استانی است و زمانی شعبه دایر می‌شود که شرکت استانی تمایلی به ارتقا نشان ندهد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده شرکت‌های مسافربری از ظرفیت شرکت‌های مشاوره‌ای در حوزه جذب مشتری گفت: باید با بهره‌گیری از ظرفیت مشاوران نیازسنجی صورت گیرد تا بتوان با ارائه‌ خدمات متناسب با نیاز مردم در جذب مشتری و رونق صنعت حمل‌و‌نقل مسافر گام برداشت.

شهرکی حفظ احترام مشتری را  به عنوان الگوی برنامه‌ریزی برشمرد و تصریح کرد: از سوی دیگر برای بهبود شرایط شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر باید از فرصت مسیرهای گردشگری نهایت بهره را برد زیرا در حال حاضر تردد وسایل نقلیه حمل‌و‌نقل عمومی در این مسیرها ساماندهی نشده در حالی که ساماندهی تورهای گردشگری ‌واند نقش بسزایی در رونق صنعت حمل‌و‌نقل ایفا کند.

وی ادغام راهداری با حمل‌و‌نقل را فرصتی مناسب دانست و گفت: با حضور راهداری فرصت خوبی در بحث اولویت کریدورهای حمل‌و‌نقل عمومی در مباحث ایمنی، نگهداری راه و خدمات بین راهی و ویترین جاده‌ای ایجاد شده است.

ضرورت تناسب عملکرد با اسناد بالادستی و توجه به مسیرهای کوتاه در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی از دیگر تاکیدهای مدیرکل حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای بود.

شهرکی ثانوی با بیان اینکه ۱۱درصد سهم حمل‌و‌نقل عمومی متعلق به پنج استان جنوب غرب کشور است، گفت: ۶۳ درصد حمل‌و‌نقل در این استان‌ها درون استانی و ۴۰ درصد برون استانی است.

وی شناسایی مقاصد و اهداف سفر، حساسیت به شاخص‌های مختلف حمل‌و‌نقل عمومی برای برنامه ‌ریزی، تلاش مضاعف معاونان حمل‌و‌نقل استان‌ها و توجه به شاخص نفر- کیلومتر و افزایش رقابت ‌پذیری با رقیب اصلی حمل‌و‌نقل عمومی یعنی حمل‌و‌نقل شخصی محور را از ضرورت‌ها عنوان کرد.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان اینکه در همایش اربعین سال گذشته در مرز مهران خدمات حمل‌و‌نقل بهبود یافته بود، گفت: هرچند با ایده آل فاصله داریم اما بخشی از ترافیک حل شده است و از طرفی بهسازی و به‌روزرسانی راه‌ها در این شرایط تاثیرگذار بوده است.

شهرکی ثانوی خواستار استقرار کیوسک‌های استانی در شهرهای مرزی برای خدمات به رانندگان در جریان راهپیمایی اربعین شد و افزود: خدمات پایانه برکت نیز بسیار موثر خواهد بود و باید نذورات بخش حمل‌و‌نقل را به ارائه خدمات مناسب به زائران سوق داد.

۱۳هزار دستگاه اتوبوس به سامانه سپهتن مجهز شده است

شهرکی ثانوی همچنین با اشاره به سامانه سپهتن اظهار کرد: این سامانه در گام اول با تجهیز اتوبوس ‌های بین شهری اجرایی شده است. در واقع سامانه سپهتن برای پایش هوشمند تردد راه اندازی شده که در حال حاضر ۱۳هزار دستگاه اتوبوس جاده‌ای به این سامانه مجهز شده است.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کنترل سرعت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و کنترل ساعات مجاز فعالیت رانندگان حرفه‌ای بدون نیاز به توقف در پاسگاه‌های پلیس راه را از مزایای سپهتن دانست و افزود: این سامانه اطلاعات لازم را برای نظارت و مدیریت بهتر در اختیار شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر قرار می‌دهد. همچنین در حوزه پیمایش و تامین هزینه سوخت نیز به کنترل دقیق کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در گام دوم سواری و کامیون‌های نفت‌کش به سامانه سپهتن خواهند پیوست، تصریح کرد: این سامانه ضمن کنترل سرعت و ساعت کار رانندگان حرفه‌ای، تذکر لازم را از طریق پخش صدا و پیام تصویری به راننده می‌دهد.

سیر نزولی ۲۱ درصدی مسافر در ناوگان حمل‌و‌نقل لرستان

همچنین دراین نشست، علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به شرایط جغرافیایی و جمعیتی لرستان گفت: استان لرستان با برخورداری از ۷۹۲۱ کیلومتر راه در شاهراه کشور واقع شده است.

وی به وجود ۱۰۴ کیلومتر آزادراه، ۳۸۴ کیلومتر بزرگراه و ۷۴۷ کیلومتر راه اصلی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۷ شرکت مسافربری در استان فعالیت دارند که ۳۶ مورد آن در بخش اتوبوس، ۳۱ شرکت مینی‌بوسرانی و هفت شرکت سواری کرایه‌ای هستند.

زندی‌فر از کاهش ۱۰.۹ درصدی سفر و کاهش ۲۱.۹ درصدی تعداد مسافر در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که لرستان از نظر جوان بودن ناوگان اتوبوس و سواری کرایه‌ای از استان‌های پیشرو کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به افزایش ۵.۷ درصدی رانندگان حوزه مسافر گفت: در چهار ماهه امسال میزان تلفات ناشی از تصادفات در محورهای استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۲ درصد کاهش یافته است.