پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است ...
فرصت طلایی هند برای انجام تعهدات در بندر چابهار/ تسريع در روند احداث راهآهن چابهار- زاهدان با سرمایهگذاری ۱.۶ میلیارد دلاری
روزنامه 'لایو مینت' روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از مقامات وزارت کشتیرانی اضافه کرد ایران از مقامات هندی خواسته است با رفع موانع موجود هرچه سریعتر راه آهن چابهار- زاهدان در جنوب شرق ایران را تکمیل کند.
درادامه این مطلب اضافه شده است این درخواست ایران در سفر'نیتین گادکاری' وزیر حمل و نقل، بزرگراهها و کشتیرانی هند به تهران مطرح شده است.
به گفته مقامات هندی، گادکاری پس از بازگشت از ایران از شرکت ایرکن (IRCON) که مسئولیت ساخت راه آهن چابهار - زاهدان را به عهده دارد، خواست که در روند اجرایی این طرح تسریع کند.
ایران و هند در سفر سال گذشته 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند به ایران ۱۲ توافقنامه از جمله احداث راه آهن ۵۰۰ کیلومتری چابهار- زاهدان امضا کردند.
هند قصد دارد با توسعه بندر چابهار از طریق بنادر غربی خود به بازار کشورهای افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیدا کند.
یک مقام دیگر دولتی هند اظهار کرد دولت ایران از این کشور خواسته است آخرین وضعیت پروژه خط آهن چابهار- زاهدان را اعلام کند.
شرکت 'ایرکن' تاکنون هیچگونه اطلاعاتی در خصوص اعتبار و اقدامات انجام شده برای ساخت راه آهن چابهار- زاهدان منتشر نکرده است.
مقامات شرکت 'ایرکن' در پاسخ به تسریع روند اجرایی این طرح، خواستار زمان بیشتری برای اجرای این طرح شده اند.
کارشناسان هندی بر این عقیده اند که دولت هند باید با رفع موانع اجرایی، از فرصت پیشنهاد شده توسط ایران استفاده کند.
'مینا سینگ روی' کارشناس موسسه تحقیقات و مطالعات دفاعی در دهلی نو گفت که دولت هند مصمم به توسعه بندر چابهار است.
وی خاطرنشان کرد این بندر یک پروژه بسیار راهبردی و بخش مهمی از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب است.
او خواستار رفع سریعتر مشکلات اجرایی طرح توسعه بندر چابهار توسط هند شد.
به گفته وی اگر هند هرچه سریعتر به تعهدات خود در بندر چابهار عمل نکند فرصت طلایی را از دست خواهد داد.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
این توافق که در سفر همزمان نخست وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان به ایران میان دهلی، کابل و تهران منعقد شد با اهدافی چون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.
راهاندازی سامانه جامع مناطق ویژه بندری در بندر شهید رجایی/ ارائه خدمات غیرحضوری برای پیشگیری از قاچاق کالا
محمدعلی اصل سعیدی پور ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای تسریع و تسهیل امور و فرآیندها برای فعالان اقتصادی و همچنین پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز، در گام نخست، فاز اول سامانه جامع مناطق ویژه بندری «صدور مجوز فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی» به صورت کاملاً غیرحضوری کلید خورد.
وی خاطرنشان کرد: صدور مجوز فعالیت پیشتر بهصورت حضوری انجام میشد اما با راهاندازی فاز نخست سامانه جامع مناطق ویژه بندری، متقاضی میتواند با ثبتنام و دریافت کد کاربری از هر نقطه جغرافیایی درخواست خود را برای صدور مجوز فعالیت ارسال و پیگیری کند.
معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره جزئیات برنامه اجرایی این سامانه نیز توضیح داد: از این پس تمامی فعالان اقتصادی که قصد فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی را دارند، بایستی با استفاده از این سامانه نسبت به ارائه درخواست، پرداخت الکترونیکی و ادامه مراحل ثبت درخواست و همچنین ردیابی مراحل صدور مجوز آن را دریافت نمایند.
اعلام فهرست پروژههای دریایی و بندری هرمزگان برای افتتاح در هفته دولت
اله مراد عفیفی پور در نشستی با مدیران بندر شهید رجایی گفت: در راستای گرامیداشت هفته دولت سال ۹۶، پروژههای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخشهای سرمایهگذاری، عمرانی، فنی، بندری و دریایی آماده بهرهبرداری شده است.
وی مجموع هزینه صرف شده برای اجرای این پروژهها را مبلغی قریب به ۱۸۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار لازم برای اجرای این پروژهها به طور عمده از محل منابع داخلی سازمان بنادر و تعدادی از آنها نیز از محل سرمایهگذاری بخش خصوصی تأمین شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن برشمردن پنج پروژه سرمایهگذاری در بزرگترین بندر تجاری ایران خاطرنشان کرد: نصب و راهاندازی یک دستگاه آب شیرین کن، تعمیرگاه مرکزی و موتورپول تجهیزات، ساخت دو پایانه نگهداری فرآوردههای نفتی و یک پایانه لجستیک کالا و کانتینر از جمله مهمترین پروژههای بندر شهید رجایی است که با سرمایهگذاری بخش خصوصی ایجاد شده و اشتغالزایی مستقیم برای ۲۸۵ نفر، فراهم نموده است.
عفیفی پور همچنین با تشریح پروژههای دیگر آماده افتتاح در بندر شهید رجایی اضافه کرد: تعمیرات اساسی خطوط ۲ و ۷ ریلی محوطه داخلی بندر، تأمین شناورهای خدماتی و امداد و نجات دریایی و پاکسازی پای اسکلهها به منظور تأمین عمق مناسب و افزایش ظرفیت از جمله طرحهای قابلافتتاح برای هفته دولت سال ۹۶ است.
وی در ادامه خارجسازی سه فروند مغروقه در نزدیکی جزیره لاوان، دهانه ورودی بندر شهید باهنر و ساحل سورو و همچنین تعمیرات اساسی و بهسازی سیستم کنترل ترافیک دریایی (VTS) خلیجفارس را از دیگر پروژههای دریایی و بندری قابلافتتاح در حوزه دریایی و بندری این استان برشمرد که علاوه بر افزایش ظرفیت عملیاتی، ارتقاء ایمنی در آبهای تحت پوشش را نیز به همراه خواهد داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: پروژههای اشاره شده در محدوده بنادر این استان از شرق تا غرب استان پراکنده هستند که در راستای توسعه یکنواخت سواحل، توجه به ایجاد اشتغال پایدار و رفع محرومیت از نوار ساحلی هرمزگان مورد بهرهبرداری قرار میگیرند.
عفیفی پور در پایان اظهار داشت: بهرهبرداری از این پروژهها علاوه بر توسعه زیرساختها و ایجاد ظرفیتهای جدید در بنادر استان، برای جمعیتی بالغ بر ۵۵۰ نفر نیز اشتغالزایی مستقیم به دنبال داشته است.
راهاندازی سامانه جامع مناطق ویژه بندری در بندر شهید رجایی/ ارائه خدمات غیرحضوری برای پیشگیری از قاچاق کالا
محمدعلی اصل سعیدی پور ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای تسریع و تسهیل امور و فرآیندها برای فعالان اقتصادی و همچنین پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز، در گام نخست، فاز اول سامانه جامع مناطق ویژه بندری «صدور مجوز فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی» به صورت کاملاً غیرحضوری کلید خورد.
وی خاطرنشان کرد: صدور مجوز فعالیت پیشتر بهصورت حضوری انجام میشد اما با راهاندازی فاز نخست سامانه جامع مناطق ویژه بندری، متقاضی میتواند با ثبتنام و دریافت کد کاربری از هر نقطه جغرافیایی درخواست خود را برای صدور مجوز فعالیت ارسال و پیگیری کند.
معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره جزئیات برنامه اجرایی این سامانه نیز توضیح داد: از این پس تمامی فعالان اقتصادی که قصد فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی را دارند، بایستی با استفاده از این سامانه نسبت به ارائه درخواست، پرداخت الکترونیکی و ادامه مراحل ثبت درخواست و همچنین ردیابی مراحل صدور مجوز آن را دریافت نمایند.
احداث ۶ موجشکن چندمنظوره در سواحل سیستان و بلوچستان
بهروز آقایی در حاشیه بازدید از پروژههای احداث موجشکنهای چندمنظوره سواحل استان اظهار کرد: ادارهکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به عنوان متولی اصلی سواحل استان در راستای تحقق اهداف اشتغالزایی، محرومیتزدایی، توزیع یکنواخت جمعیت در نوار ساحلی، توسعه گردشگری دریایی و اهداف پدافند غیرعامل در سواحل استان از سال ۱۳۸۷، احداث شش موج شکن چندمنظوره در سواحل استان را در دستور کار قرار داده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: عملیات اجرایی این موجشکنها به اتمام رسیده و اخذ سند مالکیت اراضی پشتیبانی هرکدام به وسعت حدود ۱۹هکتار نیز تحقق یافته است.
وی تصریح کرد: موجشکن گیشاب واقع در ۲۲ کیلومتری شرق چابهار با چهارو نیم هکتار حوضچه و عمق آبخور ۳,۵ متر با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال به منظور احداث آبشیرینکن خورشیدی و توسعه کشت گلخانهای به میزان ۳۰۰۰ هکتار در نظر گرفته شده که مراحل واگذاری آن به بخش خصوصی در حال انجام است.
دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان افزود: کاربری سایر موجشکنهای چندمنظوره به مقاصد شیلاتی، پرورش ماهی در قفس، گردشگری دریایی و ورزشهای آبی اختصاص خواهد یافت.
ضربالاجل برای جلوگیری از تردد شناورهای ثبت نشده مستقر در خوزستان
مهران میدری گفت: این اقدام در راستای اجرای دستورالعمل مصوب ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درمورد ساماندهی شناورها و انضباط بخشی به ترددهای دریایی در آب هاي داخلي و سرزميني كشور انجام خواهد شد.
وی در ادامه افزود: بر این اساس مالکین کلیه شناورهای مستقر در استان خوزستان که در سازمان بنادر و دریانوردی ثبت نشده اند تا پایان آبان ماه سال جاري فرصت دارند برای تعیین تکلیف وضعیت ثبتی شناور خود اقدام کنند.
معاون دریایی و بندری بندرخرمشهر اضافه کرد: از ابتدای آذر ماه سال جاری دریابانی نیروی انتظامی شناورهای ثبت نشده را متوقف و مالکین شناورها را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.
میدری صید غیر مجاز، قاچاق سوخت، قاچاق کالا، ایجاد مزاحمت در تردد شناورها و جابجایی غیرمجاز مسافر را از جمله مشکلات تردد شناورهای فاقد هویت برشمرد.
وی یادآور شد: مالکین شناورهای بدون هویت در استان خوزستان می توانند برای پیگیری موضوع به اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناورهای استان خوزستان واقع در بندرخرمشهر مراجعه کنند.
سازههای فاقد مجوز دولتی و مناطق آزاد تعیین تکلیف میشوند
در دهمین نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، "جاسم جادری" استاندار هرمزگان و رییس کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان اظهار داشت: در کل کشور، پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی وجود دارد که چهارهزار و ۹۰۰ کیلومتر در چهار استان جنوبی و ۸۹۰ کیلومتر در سه استان شمالی واقع شده است.
وی با اعلام اینکه هرمزگان با سهم ۳۸.۷ درصدی بیشترین نوار ساحلی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: از مجموع دو هزار و ۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی استان، یکهزار و ۵۸۰ کیلومتر در سرزمین اصلی و ۶۵۸ کیلومتر نیز در جزایر واقع شده است.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه تمامی سواحل متعلق به مردم است، خاطرنشان کرد: حریم ۶۰ متری دریا از آخرین نقطه حداکثری مد به سمت خشکی را شامل می شود که متولی آن در محدوده شهرها مسکن و شهرسازی و آب منطقه ای و در محدوده خارج از شهرها، اداره منابع طبیعی است.
جادری در ادامه اظهاراتش اداره بنادر و دریانوردی را نیز متولی ساخت و سازهایی دانست که از مرز دریا به داخل آب ساخته می شوند و در ادامه تصریح کرد: دولت مالک و مسؤول صیانت از نوار ساحلی است و مسؤولیت اعمال حاکمیت در حریم ۶۰ متری دریا را بر عهده دارد.
رییس کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان اظهار داشت: تعداد ۲۴۶ سازه دریایی در این استان وجود دارد که تعدادی از آنها فاقد مجوزهای لازم از مراجع ذیربط هستند و ضرورت دارد که برابر مقررات مربوطه نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایند.
وی بر لزوم ساماندهی سازه های ساحلی و دریایی به ویژه در بخش دولتی و مناطق آزاد تأکید کرد و گفت: تمامی دستگاه هایی که ساخت و سازهای فاقد مجوز دارند، موظف هستند طی مهلت مدت دوماه آینده به سامانه صدور مجوز برای سازه های دریایی سازمان بنادر به آدرس SM.PMO.IR مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نیاز و تقاضای صدور مجوزهای مربوطه اقدام نمایند.
جادری خواستار رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ها و درخواست های اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در خصوص سازه های فاقد مجوز توسط دادستانی بندرعباس شد.
در ادامه، " اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان به تبیین قوانین مربوط به حوزه سواحل پرداخت و طی اظهاراتی هدف از شناسنامه دار کردن ۲۴۶ سازه دریایی موجود در استان را رعایت ضوابط و استانداردهای ایمنی و همچنین صیانت از محیط زیست دریایی اعلام کرد.
وی بر لزوم هماهنگی و همکاری تمامی ادارات، ارگانها و نهادها در راستای اجرای هرچه سریعتر و جامع تر قوانین مرتبط با حوزه دریا و سواحل تأکید کرد.
شایان ذکر است، در پایان این نشست، اعضای کمیته به بیان دیدگاه های خود در خصوص موضوعات محوری و دستور کار جلسه پرداختند.