شناسهٔ خبر: 42571 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد تشریح کرد:

بهره‌برداری از محور کویری ابرکوه- مروست تا پایان هفته دولت/ بازسازی چهاربنای تاریخی ارزشمند در یزد/ افتتاح باند دوم محور یزد- بافق در دهه فجر

محمد نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با بیان اینکه پروژه راه اصلی محور کویری ابرکوه- مروست در هفته دولت افتتاح می‌شود از افتتاح باند دوم محور یزد- بافق در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: تاکنون چهار بنای تاریخی ارزشمند در سطح استان شناسایی و با هماری اداره‌کل راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی بازسازی و احیا شده است.

محمدرضا نقصان‌‌محمدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل در حوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: آزادراه نطنز- انار به طول تقریبی ۴۸۳ کیلومتر بخشی از مسیر دسترسی کریدور شمال – جنوب است که در استان‌های اصفهان، یزد و کرمان واقع شده و از تقاطع بزرگراه بادرود – اردستان با آزادراه کاشان- نطنز آغاز و در پایان به بزرگراه انار– شهربابک درامتداد کنارگذر غربی شهر انار (کمربندی انار) متصل می‌شود.

نقصان‌محمدی با بیان اینکه این پروژه به زودی در چهار قطعه با مشارکت بخش خصوصی  اجرا خواهد شد، افزود: قطعه اول شامل محور نطنز- نایین، قطعه دوم شامل نایین به اردکان، قطعه سوم اردکان- مهریز و قطعه چهارم شامل مهریز به انار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد همچنین به پیگیری تکمیل باند دوم محور یزد - بافق اشاره کرد و توضیح داد: ساخت باند دوم محور یزد- بافق به طول ۱۱۰کیلومتر در سال ۸۶ آغاز شده و قطعات اول و دوم به طول ۶۷ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. نیمه دوم سال ۹۴ عملیات ساخت قطعه سوم این محور به طول ۱۵ کیلومتر با پیگیری‌های مستمر و تامین اعتبار لازم آغاز شد که در زمستان ۹۵ به بهره‌برداری رسید. اکنون قطعه نهایی و باقی‌مانده این محور به طول ۲۸ کلیومتر در دست اجراست.

وی افزود: این پروژه  به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا بهمن ماه۹۶ به بهره‌برداری برسد و موجب رونق منطقه و افزایش سطح ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای شود.

نقصان‌محمدی با بیان اینکه محور ۶۴ کیلومتری ابرکوه- مروست آماده بهره‌برداری درهفته دولت است، گفت: این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر به عنوان راه اصلی با هدف برقراری ارتباط بین مناطق محروم و کوتاه کردن مسیر شهرستان‌های خاتم و ابرکوه  مورد تاکید  قرارگرفته و موجب افزایش ایمنی و تسهیل در ارتباط با استان‌های همجوار خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد همچنین به شروع عملیات اجرایی ۲۷ کیلومتر باقی‌مانده جاده ندوشن- ورزنه و پیگیری اعتبار مورد نیازآن اشاره کرد و افزود:  راه اصلی ندوشن – ورزنه ۹۵کیلومتر طول دارد که ۶۵ کیلومتر آن دراستان یزد است. این محور ارتباط استان یزد را با اصفهان  برقرار می‌کند و باعث کاهش حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر یزد به اصفهان  خواهد شد.

وی همچنین به پیگیری تامین اعتبار پروژه راهسازی بهاباد- دربند – نایبند اشاره کرد و گفت: راه اصلی بهاباد- دربند به طول ۱۰۵ کیلومتر ارتباط استان‌های مرکزی و غربی کشور را با استان‌های شرقی برقرار می‌کند و احداث آن باعث کاهش حدود ۵۰ کیلومتری محور خواهد شد.

توزیع قیر رایگان درمیان پیمانکاران استان

نقصان‌محمدی همچنین به توزیع قیر رایگان برای اجرای پروژه‌های راهسازی استان اشاره کرد و افزود: در جهت تسریع عملیات پروژه‌های راهسازی استان و سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی این پروژه‌ها، اداره‌کل راه وشهرسازی استان یزد اقدام به توزیع بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن قیرتهاتری بین پیمانکاران پروژه‌های راهسازی کرده که این اقدام موجب تقویت توان مالی پیمانکاران و باعث تامین بخشی از اعتبارات پروژه‌ها شده است. سال ۹۵  میزان  ۹۸۰۰ تن قیر به پیمانکاران پروژه‌های راه‌‌های اصلی وهمچنین مقدار ۲۲۰۰ تن قیر جهت اجرای پروژه‌های مشارکتی جهت احداث راه‌های روستایی استان توزیع شده است. همچنین درسه ماهه نخست سال ۹۶ مقدار۱۵۳۰ تن قیر جهت اجرای پروژه‌های مشارکتی راه‌های روستایی استان یزد توزیع شد.

تصویب طرح تفصیلی اردکان و یزد

وی با اشاره به تصویب طرح تفصیلی شهرهای اردکان و یزد عنوان کرد: پیگیر تصویب طرح نفصیلی میبد هستیم.

نقصان‌محمدی همچنین به پیگیری راه‌اندازی واحد منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه – مسکن و شهرسازی در استان یزد اشاره کرد و گفت: باتوجه به هماهنگی‌های به عمل آمده و شرایط اقلیمی منطقه و براساس بررسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  وزارت راه وشهرسازی  به لحاظ تولید مصالح  باکیفیت در استان، مقرر شده واحد منطقه‌ای مذکور در استان يزد داير شود. با راه‌اندازی این واحد در کنار دبیرخانه دائمی مبحث پنجم ساختمان در یزد، می‌توان موجبات مطالعات مصالح بومی را با تاکید بر خشت فراهم کرد.

شناسایی ۷۳۰۹ هکتار بافت ناکارآمد در یزد

مدیرکل راه و شهرسازی یزد پیرامون وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های بازآفرینی شهری بیان کرد: اکنون ۷۳۰۹ هکتار بافت ناکارآمد در این استان وجود دارد که ۲۵.۷ درصد از مساحت کل یزد را به خود اختصاص می‌دهد.

وی یزد، حمیدیا، شاهدیه، اردکان، میبد، ابرکوه، بافق، اشکذر، تفت و مهریز را شهرهای دارای بافت ناکارآمد در استان اعلام کرد و گفت: در این میان ۴۸۳۶ هکتار مربوط به مساحت بافت فرسوده، ۱۴۳۳ هکتار متعلق به بافت تاریخی مصوب و ۱۰۴۰ هکتار مرتبط با سکونتگاه‌های غیررسمی در استان است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی یزد جمعیت بافت هدف را ۲۷.۸۵ درصد نسبت به جمعیت کل استان اعلام کرد و افزود: فعال‌سازی ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی، تهیه طرح‌های مطالعاتی بافت‌های ناکارآمد شهری استان، تهیه طرح‌های مطالعاتی ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان، ایجاد شبکه‌های همکاری و تبادل تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری(۱۰ مورد)، برگزاری اقدامات اموزشی- ترویجی و نشست‌های تخصصی(۱۱مورد) و ظرفیت‌سازی از طریق اعطای تسهیلات حمایتی و تجهیز منابع نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته استان در راستای برنامه‌های بازآفرینی به شمار می‌رود.

نقصان محمدی در ادامه سخنان خود کمک به اجرای بهسازی بافت هدف بازآفرینی شهری کمک به اجرای بهسازی بافت هدف بازآفرینی شهری از طریق تملک املاک واقع در طرح  را نمونه دیگری از این اقدامات عنوان کرد و افزود: توافق با شهرداری‌ها در خرید و واگذاری ۸۰۰۰ مترمربع به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال مهم‌ترین اقدام در این بخش محسوب می‌شود.

وی همچنین درباره فعالیت‌های مربوط به مرمت بناهای تاریخی در این استان نیز بیان کرد: چهار بنای تاریخی ارزشمند در سطح استان شناسایی و با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی بازسازی و احیا شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد اقدامات اجرایی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی، تجهیز منابع و احیا و بهسازی بافت‌های هدف بازآفرینی را موارد انجام شده دیگری از سوی این اداره‌کل در استان اعلام کرد و افزود: تاکنون فعالیت‌های چشمگیری از سوی سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در راستای برنامه‌های بازآفرینی انجام گرفته که ساماندهی میدان امیرچخماق، اجرای پیاده‌راه مسجد جامع، اجرای پیاده راه و بدنه‌سازی خیابان قم واجرای جدولگذاری، زیر سازی و آسفالت شبکه معابر محلات هدف سکونتگاههای غیر رسمی از سوی شهرداری، مرمت ابنیه ارزشمند تاریخی توسط میراث فرهنگی و تولید ۱۸۰ ساعت برنامه‌های نرم افزاری توسط صدا و سیما  به ارزش  ۹۵۲ میلیون ریال از جمله این موارد به شمار می‌روند.

نقصان محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تهیه طرح بازآفرینی بافت تاریخی شهرهای یزد و میبد بیان کرد: این طرح که باید با اولویت ساماندهی مراكز محلات و مرمت خانه‌های با ارزش  و تدوین ضوابط و مقررات ویژه ساخت و ساز با تاكید بر معماری گلین با مدیریت متمركز راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، شهرداری و با حمایت سازمان برنامه و بودجه كشور و وزارت راه و شهرسازی اجرا شود از اولویت‌های اصلی استان نیز محسوب می‌شود.