شناسهٔ خبر: 42657 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح باند دوم بزرگراه كرمان- بم- شورگز مطرح كرد:

تاكید بر ارتباط فرامنطقه‌ای و بین‌المللی در استان كرمان/ آغاز عملیات ساخت راه‌آهن كرمان- سیرجان در آینده نزدیك/ باید برای ارتباط تمدنی در حوزه‌های جاده، دریا، هوا و ریل ارتباط برقرار كنیم

مراسم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه در آینده باید با یك دید فرامنطقه‌ای به استان كرمان نگاه كنیم گفت: جاده كرمان- بم- شورگز كه امروز به طور كامل تكمیل شد نباید فقط از داخل مرزها نگاه شود بلكه باید دید چطور می‌تواند به شبه قاره هند، دریای عمان، افغانستان و پاكستان متصل گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در آیین افتتاح ۶۹ كیلومتر باقی‌مانده از باند دوم بزرگراه كرمان- بم- شورگز ضمن تبریك هفته دولت و گرامیداشت شهادت رجایی و باهنر به عنوان شهدای دولت اظهار داشت: به نظر می‌رسد چرخ توسعه به تدریج راه افتاده است به طوریكه با نگاهی به پیرامون خود متوجه می‌شویم كه فعالیت‌های گوناگونی از سوی دولت در بخش‌های عمرانی، علمی، فرهنگی و اقتصادی در حال انجام است.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده‌ درخشان استان كرمان این استان را با اهمیت توصیف كرد و گفت: شهر بم به عنوان دروازه ورود شبه قاره هند و بارانداز تاریخی ایران معروف بوده است. از این رو با نگاه توسعه تمدنی كه من نسبت به توسعه ایران دارم، ما نیازمند ارتباط درون تمدنی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: با در نظر گرفتن تمدن ایران‌شهری و وسعت جغرافیایی آن درمی‌یابیم كه این حوزه تمدنی فقط شامل مباحثی همچون زبان فارسی، آیین اسلام و حوزه فرهنگی نیست.

آخوندی با بیان اینكه ملت‌های این سرزمین‌ها برای سالیان سال در صلح و آرامش در كنار یكدیگر زندگی می‌كردند گفت: باید برای ارتباط تمدنی در حوزه‌های جاده، دریا، هوا و ریل ارتباط برقرار كنیم.

این مقام مسئول با اشاره به تكمیل ۶۹ كیلومتر باقی مانده از پروژه باند دوم بزرگراه كرمان- بم- شورگز و افتتاح آن اظهار داشت: به عقیده من این جاده نباید فقط از داخل مرز مورد توجه قرار گیرد بلكه باید دید كه چگونه می‌تواند به شبه قاره هند، دریای عمان، افغانستان و پاكستان متصل شود.

وی تاكید كرد: شبكه شرق ایران از جهات مختلفی باید مورد بازاندیشی قرار گیرد به طوریكه باید در شبكه هوایی پروازهای متقاطع بیشتری فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاكید براینكه باید در آینده با یك دید فرامنطقه‌ای به كرمان نگاه كنیم گفت: این استان علاوه بر ثروت‌های مادی و معنوی دارای ثروت‌های تاریخی و ارتباطات تجاری است و علی‌رغم اینكه همیشه در مورد معادن این استان صحبت می‌شود اما ثروت و ارزش شبكه تجاری آن نیز كمتر از معادن كرمان نیست.

وی با اشاره به ساخت ۵۷۰ كیلومتر انواع جاده شامل بزرگراه، آزادراه و راه اصلی در استان كرمان خاطرنشان كرد: این حجم از زیرساخت رقم بزرگی است كه به طور میانگین بیانگر افتتاح سالانه ۱۴۰ كیلومتر پروژه در سطح استان می‌شود.

آخوندی در ادامه نسبت به توسعه فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و باند جدیدالاحداث آن ابراز امیدواری كرد و افزود: امروز شاهد احداث  كنارگذر سيرجان، بخشی از آزادراه سیرجان- بندرعباس هستيم.

این مقام مسئول افزود: اقدامات ارزشمندی در سطح استان در حال وقوع است كه از جمله آن می‌توان به شروع عملیات ساخت راه‌آهن كرمان- سیرجان برای اولين بار با سرمايه‌گذاری بخش خصوصی اشاره كرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر از اقدامات استاندار كرمان به دلیل تلاش برای جلب توجه مردم جهان و توسعه گردشگری بیان كرد: میزان حمل ونقل جاده‌ای در این استان بسیار زیاد است و ما نیاز به یك برنامه متمركز برای انتقال بخشی از بار و ترانزیت به روی ریل هستیم كه در همین راستا مطالعات راه‌آهن كرمان- جیرفت انجام شده تا بتوانیم در آینده شاهد عملیات اجرایی آن باشیم.

وی در پایان نسبت به ساخت و افتتاح باند دوم بزرگراه كرمان- بم- شورگز به عنوان یك جاده ایمن ابراز امیدواری كرد.