شناسهٔ خبر: 42774 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

مسئولیت اطفای‌حریق حادثه پلاسکو با شهرداری تهران بود/ یکهزار و ۴۰۰ فقره حریق و حادثه در پایتخت در سال ۹۵

اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه باید از حادثه پلاسکو برای حوادث احتمالی و مشابه دیگر درس عبرت بگیریم، گفت: لایحه حوادث غیرمترقبه بیش از ۳۰ ماه است که در مجلس در حال بررسی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، اسماعیل نجار درجریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش آتش‌سوزی و فروریزش ساختمان پلاسکو با بیان این‌که این حادثه، بسیار تلخ و ناگوار بود و دل ملت ایران را به درد آورد، گفت: در سال به طور میانگین با ۱۶۰ هزار حریق روبرو هستیم. در سال ۹۵ تعداد حریق و حوادث شهر تهران ۲۳ هزار و ۴۰۰ فقره بوده است.

او با بیان اینکه اطفای حریق به عهده آتش‌نشانی‌ها که زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند، است، گفت: در این حادثه که روز ۳۰ دی ماه ۹۵ اتفاق افتاد، آتش‌سوزی از ساعت ۷ و ۵۸ دقیقه صبح آغاز و به راهروها و دیگر واحدهای طبقات این ساختمان سرایت کرد و گروه ارزیاب آتش‌نشان حدود ۳ الی ۴ دقیقه به گزارش تمامی افرادی که در حادثه حضور داشتند، خود را به طبقه ۱۰ ساختمان می‌رسانند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: پس از اعلام حادثه، ۶ ایستگاه آتش‌نشانی به محل اعزام و به دلیل وسعت آتش تعداد ایستگاه‌های اعزامی به ۱۹ ایستگاه افزایش می‌یابد تا اطفای حریق ادامه یابد.

او اعلام کرد: مهمترین و اساسی‌ترین کاری که به‌صورت همزمان انجام شده، تخلیه افراد شب خواب در ساختمان و عدم ورود افراد جدید به ساختمان با هماهنگی نیروی انتظامی بود که در این زمینه منجر به کاهش تلفات شده است.

نجار با بیان اینکه ساعت ۱۱ و ۳۴ دقیقه ظهر ساختمان فرو می ریزد، گفت: ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه بعد از شروع آتش سوزی این اتفاق رخ می دهد و به دلیل اینکه حجم مواد داخل ساختمان زیاد بوده است، آتش ادامه پیدا می کند، از این رو می بایست کار آواربرداری به صورت همزمان انجام می شد و برای نجات افراد و آتش نشانان وارد عمل می شدیم که مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران براساس قانون با شهرداری تهران بوده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: آنچه حائز اهمیت است این است که از این حادثه برای حوادث احتمالی و مشابه دیگر درس عبرت بگیریم و با برنامه‌ریزی و افزایش نظارت‌‎ها و شفافیت قوانین، به موضوع پیشگیری از حوادث توجه کنیم.

معاون وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه پلاسکو یک ساختمان و یک حادثه بود، اما باید به این موضوع توجه کنیم که چند ساختمان دیگر مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد، گفت: باید برنامه‌ریزی کرد و در حد ممکن از بروز چنین حوادثی که خسارات جانی و مالی بسیاری دارد، جلوگیری کرد و یا حجم خسارات آن را کاهش داد.

نجار در ادامه با بیان اینکه تهران روی گسل زلزله قرار دارد، اضافه کرد: اگر اتفاقی در پایتخت رخ دهد، مدیریت این حادثه بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود، چراکه در حادثه زلزله بم، به هر نحو ممکن کار آواربرداری و بیرون کشیدن اجساد انجام شد، اما برای آواربرداری ساختمان‌های بتنی و سازه های سنگین در تهران نیازمند امکانات خاصی هستیم که باید برای آن فکری کرد.

او با تاکید بر اینکه مدیریت بحران کشور هرگز به بحران نگاه سیاسی ندارد، گفت: این سازمان یک سازمان تخصصی است و تمام هم و غم خود را برای پیشگیری از حوادث به کار گرفته تا در صورت بروز حادثه خسارات مالی و جانی ناشی از آن کاهش یابد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین با اشاره به اینکه لایحه حوادث غیرمترقبه بیش از ۳۰ ماه است که در مجلس در حال بررسی است، تصریح کرد: انتظار داریم که این موضوع هر چه سریع تر در دستور کار قرار گرفته و به نتیجه برسد.

نجار در پاسخ به سوال نمایندگان درخصوص دلیل عدم پلمپ ساختمان پلاسکو پیش از وقوع حادثه تاکید کرد: تمام مراحل اداری این کار انجام شده بود،اما می دانیم که با وجود ۶۵۰ واحد صنفی و بیش از ۶۰۰ کارگر در آن، تعطیل کردن این ساختمان بسیار دشوار و دارای تبعات بود و امیدواریم در آینده شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.