شناسهٔ خبر: 42893 - سرویس استان‌ها

رئیس اداره حمل‌ونقل راهداری استان خبر داد:

تشکیل نشست آموزش سامانه سپهتن با حضور مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان جنوبی

جلسه رئیس اداره حمل‌و‌نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای شبکه سیر، نشست آموزشی سامانه سپهتن با حضور مدیران عامل شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی، مهدی گرجی با اشاره به اینکه سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن)  سامانه‌ای است كه به منظور نظارت و كنترل بهينه تردد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای طراحی و ايجاد شده افزود‌: نصب این سامانه بر روی ناوگان مسافر(اتوبوس) به صورت کامل در استان  اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه این سامانه كنترل و نظارت  بر ناوگان مسافری را تسهیل می‌کند، گفت: ارتقای بهره‌وری حمل‌و‌نقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقای سطح کنترل و پایش لحظه‌ای عملکرد ناوگان از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن در راستای اجرای شبکه سیر در حوزه حمل‌و‌نقل مسافر  است.

گرجی در خصوص توضیح عملکردی این سامانه افزود: سامانه سپهتن می‌تواند با كنترل سرعت ترددهای بين شهری خطرات ناشی از تصادفات و سوانح را به شكل گسترده‌ای كاهش داده و ايمنی خود رانندگان را  تضمين کند.

وی گفت : با نصب این سیستم از این پس امکان کنترل و نظارت بر نحوه عملکرد رانندگان ناوگان توسط این اداره‌کل،  شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر و پلیس راه وجود خواهد داشت.

رئیس اداره حمل‌و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: اين سيستم حتی قادر است در خصوص مواردی نظير نداشتن بيمه و معاينه فنی  همچنين جلوگيری از قاچاق سوخت و ... هم كمك شايانی به مجريان قانون كند.

گرجی همچنین گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و مصوبات قانونی مبنی بر تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور نصب این سامانه بر روی ناوگان سواری کرایه از ابتدای مهرماه ۹۶ آغاز شده و از ابتدای آذر با ناوگان متردد فاقد سامانه برخورد خواهد شد.