شناسهٔ خبر: 42936 - سرویس استان‌ها

اعضاي جديد شوراي شهر تهران هشدار دادند

بحث ايمنی در بلندمرتبه‌سازی پايتخت مغفول مانده است

بلند مرتبه سازی شورای چهارم در مناطق ۱۲ و ۱۱ شهرداری تهران، بيش از ۱۲ ساختمان را پس از حادثه پلاسكو شناسايی و به آنها هشدار لازم برای ايمنی ساختمان‌ها را داد اما شهرداری نسبت به اين موضوع توجه خاصی نكرده است. متاسفانه شهردار سابق به اين تذكر شورا بیتوجه بود و اقدامات در راستاي الزامات ايمني در اين ساختمان‌ها مغفول مانده كه اميدواريم شهرداری در دوره مديريت جديد به اين موضوع رسيدگی كند.

ديروز موضوع رعايت ايمني در بلند مرتبه‌سازي براي نخستين‌بار در شوراي جديد شهر تهران به صورت جدي مطرح شد تا بار ديگر نشان دهد كه هنوز هم يكي از چالش‌هاي جدي پايتخت است؛ موضوعي كه از سوي رييس شوراي شهر بيان شد. محسن هاشمي در نخستين اظهارنظر جدي خود در صحن شورا و در جايگاه كنوني‌اش با اشاره به مغفول ماندن بحث ايمني در بلندمرتبه‌سازي گفت: متاسفانه هيچ الزام قانوني در زمينه اينكه مالكان و هيات‌مديره‌هاي ساختمان‌ها خود را با اين آيين‌نامه‌ها از جمله آيين‌نامه آتش‌نشاني وفق دهند، وجود ندارد و بايد در اين زمينه هر چه سريع‌تر اقدامات لازم صورت گيرد.

محسن هاشمي در همين خصوص ادامه داد: در قوانين موجود هيچ الزام قانوني وجود ندارد كه ساختمان‌هاي كنوني به ويژه بلندمرتبه خودشان را با استاندارد‌ها و آيين‌نامه‌هاي جديد مقررات ساختمان تطبيق دهند، حتي اگر ناايمن باشند. وي افزود: در اين زمينه مالكان و هيات‌مديره‌هاي ساختمان‌ها نيز هيچ الزامي در تطبيق با اين آيين‌نامه از جمله آتش‌نشاني ندارند و اين خلأ بايد پر شود.

هاشمي با ذكر اينكه بايد در اين زمينه كارگروه‌هاي ويژه و تخصصي تشكيل شود تا مالكان ملزم به رعايت و تطبيق با مقررات و آيين‌نامه‌هاي جديد ساختمان شوند، خاطرنشان ساخت: عدم الزام قانوني سبب شده كه مالكان ساختمان‌هاي قديمي نيز خود را ملزم به اين مهم ندانند و در نتيجه ضريب ناايمني در ساختمان‌هاي بلندمرتبه قديمي افزايش يافته است. رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: كميسيون شهرسازي و معماري و نيز كميسيون سلامت و محيط زيست به اين موضوع عنايت داشته باشند.

در ادامه جلسه علي اعطا نيز با تاييد سخنان رييس شوراي شهر گفت: شوراي عالي شهرسازي و معماري نيز مصوبه‌اي در اين زمينه داشته است كه چنين موضوعي را مطرح مي‌كند. اين مصوبه ساختمان‌هاي بلندمرتبه‌اي كه پيش از مبحث ٢٢ مقررات ملي ساختمان ساخته شده را ملزم به رعايت الزامات ايمني مي‌كند. (مبحث ٢٢ شامل ملزوماتي در خصوص مراقبت و نگهداري از ساختمان‌ها، بازديدهاي ادواري در كليه بخش‌هاي ساختمان اعم از معماري، سازه، تاسيسات برقي و مكانيكي به منظور تامين ايمني، بهداشت و آسايش ساكنين است.)

سومين سخنران در اين زمينه زهرا نژادبهرام بود. وي نيز با اشاره به وضعيت خطرناك برخي از ساختمان‌هاي بلندمرتبه مناطق ١١ و ١٢ تهران گفت: شوراي چهارم در مناطق ۱۲ و ۱۱ شهرداري تهران، بيش از ۱۲ ساختمان را پس از حادثه پلاسكو شناسايي و به آنها هشدار لازم براي ايمني ساختمان‌ها را داد اما شهرداري نسبت به اين موضوع توجه خاصي نكرده است. متاسفانه شهردار سابق به اين تذكر شورا بي‌توجه بود و اقدامات در راستاي الزامات ايمني در اين ساختمان‌ها مغفول مانده كه اميدواريم شهرداري در دوره مديريت جديد به اين موضوع رسيدگي كند.

محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران، ري و شميرانات نيز در جلسه علني شوراي شهر در خصوص الزام مالكين ساختمان‌هاي قديمي به مقاوم‌سازي مطابق مقررات جديد گفت: شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور به عنوان بالاترين مرجع در حوزه شهرسازي و معماري بعد از حادثه پلاسكو مصوبه‌اي را تصويب و به تمام شهرداري‌هاي كشور از جمله تهران ابلاغ كرد و رييس وقت شوراي شهر آن را به كميسيون‌ها ارجاع دادند و نهايتا در راستاي اين مصوبه همكاران ما در شورا طرحي را تدوين كردند كه بررسي آن در دستور كار شوراي پنجم است.

وي در ادامه با اشاره به مشكلات اجراي مبحث ۲۲ مقررات ملي ساختمان بيان كرد: اين مبحث در گذشته وجود نداشته و در دوره وزارت دكتر آخوندي ابلاغ شده است اما صرفا در سطح قانون ابلاغ شده و بايد يكسري آيين‌نامه‌هاي اجرايي براي آن تدوين شود و از آنجايي كه صرفا مربوط به حوزه شهرسازي نيست و وزارت‌هاي كار، راه و شهرسازي، كشور و ساير سازمان‌ها و نهادها در اين زمينه مسووليت‌هايي دارند، بايد آيين‌نامه‌هاي آن تدوين شود و مسووليت هركدام از سازمان‌ها و نهاد‌ها دقيقا مشخص شود.

خسارت‌هاي جبران‌ناپذير تصادف‌هاي جاده‌اي
محسن هاشمي همچنين در جلسه علني يكشنبه با اشاره به حادثه تصادف دانش‌آموزي در استان هرمزگان ضمن تسليت به بازماندگان حادثه رودان، داراب و استان هرمزگان با بيان اينكه آمار تلفات و فوت‌شدگان حوادث جاده‌اي درون‌شهري و برون‌شهري در كشور بالاست، گفت: اين تلفات معادل مسافران دو تا سه هواپيماي بزرگ است كه اميدواريم با مديريت كارآمدتر و احترام به قانون توسط شهروندان، ديگر شاهد چنين حوادثي نباشيم.

درخواست دوباره براي تشكيل كميته جمع‌بندي نتايج گزارش‌هاي حادثه پلاسكو
ديروز همچنين مجددا پرونده پلاسكو، در صحن شورا مطرح شد. محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران با اشاره به گزارش‌هاي مختلف ارايه شده از حادثه پلاسكو افزود: در هركدام از اين گزارش‌ها يكسري از سازمان‌ها و نهادها مسوول شناخته شده‌اند اما اينكه هركدام در چه حوزه‌اي مسووليت داشته‌اند نامشخص است لذا لازم است ما به عنوان پارلمان شهري تهران و به عنوان محور كميته‌اي مشترك از كميسيون‌هاي مرتبط تشكيل دهيم تا نتايج كليه گزارشات ارايه شده را جمع‌بندي و در نهايت به منظور رفع دغدغه‌هاي موجود، طرحي را تدوين كنيم.

وضعيت نگران‌كننده خانه‌هاي تاريخي تهران
رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران نيز ديروز با تاكيد بر اينكه وضعيت خانه‌هاي تاريخي شهر تهران نگران‌كننده است و شاهد تهاجم سودجويانه به اين خانه‌ها هستيم، گفت: در روزهاي گذشته در حوزه ميراث فرهنگي گزارشات كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در رابطه با تخريب برخي بناهاي تاريخي شهر تهران رسيده است. محمدجواد حق‌شناس ادامه داد: تعدادي از خانه‌هاي تاريخي شهر تهران كه در بافت قديمي هستند مورد تهاجم و برخوردهاي سودجويانه قرار گرفته‌اند. رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد براينكه اين بناهاي تاريخي بايد حفظ و حراست شوند، گفت: از شهرداران مناطق و نواحي درخواست مي‌شود كه به اين حوزه توجه ويژه‌اي داشته باشند.

ايجاد عبادتگاه‌هاي ويژه براي برادران اهل تسنن
حجت نظري ديروز در سخناني خواستار ايجاد عبادتگاه‌هايي براي شهروندان اهل تسنن تهراني شد. وي در همين خصوص گفت: در مراسم برپا داشتن نماز عيد قربان متاسفانه جمعي از برادران اهل تسنن ساعت‌ها در خيابان به صف بودند كه عكس‌هاي آن نيز در فضاي مجازي پخش شد. نظري تصريح كرد: در راستاي رعايت حقوق شهروندي بهتر است برادران اهل تسنن به مانند مسيحيان در شهر تهران عبادتگاهي ويژه براي مراسم عبادي خود داشته باشند.

سوگند شهردار
بعد از حاشيه‌هاي فراواني كه از سوي برخي رسانه‌ها در مورد سوگندنامه شهردارجديد تهران به وجود آمده بود، ديروز بالاخره احمد مسجدجامعي، ضمن اشاره به فراهم كردن مقدمات جلسه سوگندنامه شهردار تهران در مورد روز برپايي اين مراسم گفت: پيش‌بيني مي‌شود اين جلسه در ‌سه‌شنبه هفته جاري و در پنجمين جلسه شوراي شهر، برگزار شود. وي تصريح كرد: به دنبال آن هستيم كه اين مراسم با حضور نمايندگان مجلس و جمعي از مسوولان در صحن شورا برگزار شود.

حاشيه‌هاي چند عكس
اما شايد جالب‌ترين موضوع جلسه ديروز، واكنش اعضا به عكس‌هايي بود كه توسط عكاسان از آنها در رسانه‌ها و فضاي مجازي منتشر شده بود؛ عكس‌هايي از چرت زدن برخي از اعضاي شوراي شهر در صحن علني تا بازي با موبايل توسط يكي از اعضا يا جلسات گفت‌وگوي چند نفري در صحن شورا. حسن رسولي به عنوان نخستين معترض به اين تصاوير با بيان اينكه متاسفانه شاهد انتشارعكس‌هايي از اعضاي شوراي شهر در رسانه‌ها و حتي سايت خود شوراي شهر هستيم كه به نوعي زننده است، گفت: لطفا هيات رييسه فكري به حال اين موضوع كند.

اميني كه به دليل خارج شدن محسن هاشمي، رياست شوراي شهر را بر عهده داشت نيز گفت: شكار لحظه‌ها بد اخلاقي است و طبيعي است در جلسه‌اي كه چهار ساعت به طول مي‌انجامد كسي خميازه بكشد و نبايد مطبوعات شكار لحظه‌ها كنند و اين اقدام رسانه‌ها مورد قبول نيست و توقع داريم كه رسانه‌ها از اين اقدام خودداري كنند. مجيد فراهاني، عضو كميسيون بودجه هم با بيان اينكه اعضاي شوراي شهر دو هفته است كه كار خود را شروع كرده‌اند و گويا برخي محافل از انسجام و عملكرد شورا ناراحت هستند و به همين دليل به دنبال شكار لحظه‌ها هستند كه در كانال و سايت‌ها منتشر كنند، گفت: من در اين رابطه به هاشمي نيز نامه نوشتم و اگر قرار است عكس داخل صحن شكار لحظه‌ها شود و با آن اعضا را زيرسوال ببرند بايد هيات رييسه پيگيري كند و تصميم عاجل در اين قضيه گرفته شود.