شناسهٔ خبر: 42938 - سرویس وزارتی

در راس هیات بلندپایه انجام می‌شود:

سفر وزیر راه و شهرسازی به قطر برای شرکت در مراسم افتتاحیه بندر حمد

آخوندی سفر وزیر راه و شهرسازی با دعوت وزیر قطر در راس هیئتی به منظور شرکت در مراسم افتتاح بندر حمد قطر به دوحه سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فردا سه شنبه ۱۴ شهریور ماه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در راس هیئتی به قطر خواهد رفت تا در مراسم افتتاح بندر حمد شرکت نماید.

در این سفر که به دعوت وزیر قطر انجام می گیرد امضای یادداشت تفاهم تسهیل حمل و نقل بین المللی و ترانزیت جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران دولت قطر و جمهوری ترکیه نیز انجام خواهد شد.

قرار است روز سه شنبه و پس از شرکت در مراسم رسمی افتتاحیه بندر حمد قطر و ملاقات با مقامات ذیربط یادداشت تفاهم سه جانبه با قطر  و ترکیه به امضا برسد.

گفتنی است چند ماهی است که قطر بهره برداری غیر رسمی از این بندر را آغاز کرده است و قرار بود در ماه سپتامبر این بندر به طور رسمی به بهره برداری برسد.

بهره برداری از این بندر که برای ساخت آن ۷.۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است می تواند مسیرهای جدیدی را برای قطر به سمت کشورهایی نظیر هند، عمان، ترکیه و پاکستان فراهم کند.

طی ماههای گذشته قطر توانست بخش قابل توجهی از نیاز خود به کالاهای اساسی را از طریق همین بندر تامین کند.

بهره برداری از این بندر برای قطر بسیار با اهمیت است چرا که می‌تواند بخش قابل توجهی از تاثیر منفی تهدیدها علیه قطر را از بین ببرد.

قطر همانند دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس در تلاش است تا با توسعه بندر حمد آن را به یک هاب لوجستیکی بزرگ در منطقه بدل کند.

این بندر هم اکنون یکی از بزرگترین بنادر منطقه محسوب شده و قرار است تا سال ۲۰۲۰ سه ترمینال برای آن ایجاد شود و ظرفیت آن به ۷.۵ میلیون کانتینر در سال برسد.