شناسهٔ خبر: 43006 - سرویس مسکن و شهرسازی

برگزاری چهارمین نشست مدیران مسکن و ساختمان منطقه ۴ کشور؛

معرفی پروژه معماری سازمانی به مدیران مسکن و ساختمان منطقه ۴ کشور/ رونمایی و معرفی نرم افزار نظارت عالیه

مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی‌و‌کنترل ساختمان در چهارمین نشست مدیران مسکن و ساختمان منطقه ۴ کشور، ضمن معرفی پروژه معماری سازمانی به مدیران مسکن و ساختمان و همچنین روسای ادارات نظام مهندسی ادارات کل راه و شهرسازی استان های منطقه ۴، از تهیه و اجرای نرم‌افزار نظارت‌عالیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمین نشست مدیران مسکن و ساختمان منطقه ۴ کشور با حضور مدیران دفاتر زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان؛ حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی‌و‌کنترل ساختمان، منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، با شرکت مدیران مسکن و ساختمان و همچنین روسای ادارات نظام‌مهندسی‌ ادارات کل راه وشهرسازی استان‌های منطقه ۴ (شامل استان‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، همدان و زنجان) در سالن جلسات معاونت مسکن‌و‌ساختمان برگزار شد.

در این نشست که به منظور معرفی پروژه معماری سازمانی، بحث و بررسی پیرامون پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان، سیاست‌های اتخاذ شده و پیش‌روی حوزه مسکن و ساختمان و همچنین آموزش مدیران مسکن و ساختمان و روسای سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان استان‌های مناطق ۴ کشور برگزار شد، از نرم‌افزاری که استان کردستان با نظارت، راهبری و حمایت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان برای نظارت عالیه تهیه کرده است رونمایی شد تا بتواند پس از اجرای آزمایشی در سطح منطقه در سایر استان‌های کشور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی‌و‌کنترل ساختمان با اشاره به اهمیت پروژه معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی که از دو سال پیش تدوین آن در وزارتخانه راه و شهرسازی آغاز شد و نهایتا در بهمن‌ماه سال گذشته(۹۵) با تایید وزیر راه و شهرسازی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد، گفت: وزارت راه‌و‌شهرسازی به دنبال یکپارچه‌سازی است و به دنبال این است تا بتواند با برقراری ارتباط موثر با استان‌های سراسر کشور و تبادل اطلاعات و داده‌ها از طریق سامانه‌ها به اهداف تحت‌مسئولیت خود دست یابد و خدمات مناسبی را در حوزه‌های تعریف‌شده به شهروندان ارایه دهد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی‌و‌کنترل ساختمان ادامه داد: پس از برگزاری نشست‌های منطقه ای هدایت و راهبری تهیه نرم‌افزار نظارت عالیه استان و الحاق آن به نام افزار دیگری تحت‌عنوان نرم‌افزار صدور پروانه‌های اشتغال به کار مهندسی که توسط استان کردستان تهیه شده بود آغاز شد و خوشبختانه امروز شاهد رونمایی و معرفی آن به سایر استانها جهت اجرای آزمایشی آن هستیم. وی در ادامه اضافه کرد که در حال حاضر مشکل پردازش اطلاعات برای بهره‌برداری‌های مدیریتی از بزرگ‌ترین مسائل پیش‌روی ماست که نگذاریم با استفاده از این نرم‌افزار این نقیصه برطرف شود.

مانی‌فر اظهار امیدواری کرد که این سامانه بتواند در آینده به عنوان یکی از پروژه های مصوب معماری سازمانی محسوب شود.

عضو شورای راهبری معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مجموعه معاونت مسکن و ساختمان و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش می‌کند تا جلسات را به صورت ماهیانه با استان‌های مناطق پنج‌گانه کشور برگزار کند معرفی پروژه معماری سازمانی را برای مدیران کل مسکن و ساختمان مناطق کشور الزامی دانست تا از این طریق بتوانند اقدامات خود را با سیاست های وزارتخانه تطبیق دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروژه معماری سازمانی از سال ۹۳ در کشور آغاز شد و در بهمن‌ماه با تکمیل آن به دستور وزیر راه و شهرسازی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

پروژه معماری سازمانی یکپارچه‌سازی مبانی را در سه بخش صلاحیت مبنا، ضوابط لازم‌الاجرا و وظایف و مسئولیت‌ها و اجرا موردتوجه ویژه قرار داده است. بر همین اساس، معماری سازمانی برای یکپارچه سازی فعالیت ها و سرعت عملیات طراحی شد.

فازهای اصلی پروژه شاملِ فاز آغازین برای شناسایی فعالیت‌های ستادی، معماری کلان کسب و کار برای اینکه تعیین شود چه داده‌هایی تولید می‌شوند، معماری کلان داده‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی برای اینکه در وضع مطلوب چه سامانه‌هایی باید شکل بگیرند، معماری کلان تکنولوژی، تحلیل شکاف، نقشه راه و برنامه‌گذار برای شناسنامه‌دار کردن پروژه‌ها، اولویت‌بندی آنها و زمانبندی، راهبری اجرای معماری سازمانی و مدیریت تغییرات بودند.

نهایتا نیز طرح تهیه و تبدیل به یک نقشه راه شد و در قالب برنامه ۵ ساله پیش‌بینی و تدوین شد تا از این طریق به یکپارچه‌سازی و  سرعت بخشیدن به عملیات منجر شود.