شناسهٔ خبر: 4301 - سرویس پربحث‌ترین اخبار

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور:

11 درصد جمعیت کلانشهرها در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند / 34 هزار روستای کشور خالی از سکنه

حاشیه‌ نشینی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور از خالی شدن 34 هزار آبادی کشور از سکنه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، ابوالفضل رضوی در چهارمین جلسه کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان کرمانشاه که روز شنبه (25 بهمن) با حضور استاندار، فرمانداران، دهیاران، بخشداران و ... برگزار شد، اظهار کرد: 34 هزار آبادی در کشور از سکنه خالی شده‌ است و اگر مساحت این تعداد آبادی را در نظر بگیریم می‌بینیم چه بخش بزرگی از کشور از سکنه خالی، فاقد بهره‌برداری و امکان رشد شده‌ است.

وی این امر را ناشی از بی عدالتی‌های اقتصادی دانست و ادامه داد: کل دنیا در حال حرکت غیرمتعارف اقتصادی است و متاسفانه کشور ما نیز از این امر مبرا نیست.

به گفته این مسئول هم اکنون ثروت یک درصد مردم جهان از ثروت 99 درصد دیگر بیشتر است؛ در سال 2009 حدود 44 درصد ثروت جهان در دست یک درصد مردم بوده که این عدد در سال 2014 به 48 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 به 50 درصد برسد.

هزینه‌های خانوارهای روستایی بر درآمد آنها غلبه دارد

رضوی عنوان کرد: هم اکنون از هر 9 نفر در دنیا یک نفر چیزی برای خوردن ندارد و یک میلیارد نفر در دنیا درآمد روزانه کمتر از یک دلار و 25 سنت دارند.

وی با بیان اینکه این شرایط کم وبیش در کشور ما هم وجود دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون در روستاهای 22 استان از 31 استان کشور، هزینه‌های خانوارهای روستایی بر درآمد آنها غلبه دارد.

11درصد جمعیت شهرهای بزرگ کشور در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور اشاره‌ای هم به آمار حاشیه نشینی در کشور داشت و تاکید کرد: هم اکنون 11درصد جمعیت شهرهای بزرگ کشور در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند.

رضوی حاشیه‌نشینان را افرادی دانست که به دلیل فقر و نداری از محل زندگی خود مهاجرت کرده و در حاشیه شهرها ساکن شده‌اند تا شاید امکانات بهتری برای زندگی داشته باشند.

وی افزود: همه ما عواقب و پیامدهای ناشی از حاشیه‌نشینی را می‌دانیم و دلیل اصلی بروز این پدیده نیز ناعدالتی اقتصادی و عدم توجه به روستاها است.

این مسئول با اشاره به سفرهای اخیر معاون اول رئیس جمهور به کرمان و آذربایجان شرقی، تصریح کرد: در این سفرها بازدیدی از حاشیه‌های این شهرها داشتم که مردم در وضعیت بدی زندگی می‌کردند و از امکانات مناسب آب و گاز برخوردار نبودند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور تنها راه رفع حاشیه‌نشینی را بررسی علل و رفع آن خواند و گفت: مبارزه با حاشیه‌نشینی جواب نمی‌دهد، مگر آنکه جلوی مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک گرفته شود و امکانات مناسبی برای این بخش‌ها در نظر گرفته شود.

رضوی در ادامه سخنان خود به شرایط اقتصادی کشور اشاره و اظهار کرد: متاسفانه ما در سال‌های قبل رشد اقتصادی از منفی 5.9 تا منفی 1.6 درصد را تجربه کردیم و با سختی فراوان در شش ماهه امسال این عدد به مثبت چهار رسید که باید تلاش کنیم تا پایان سال آن را حفظ کنیم و کم نشود.

وی ادامه داد: زمانی ایران پا به پای عربستان روزانه پنج تا شش میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد که امروز این عدد بسیار کم شده و به علاوه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم فروش ما نیز به 1.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور با اشاره به کاهش جهانی قیمت نفت، عنوان کرد: کاهش هر یک دلار برای قیمت هر بشکه نفت هزار میلیارد تومان به ما ضرر می‌زند و در بودجه 94 هر بشکه نفت 72 دلار بسته شده که اگر با قیمت فعلی کاهش 30 دلاری را برای هر بشکه در نظر بگیریم در سال 94 از محل درآمدهای نفتی 30 هزار میلیارد تومان کاهش درآمد خواهیم داشت.

رضوی معتقد است: در این شرایط تنها راه نجات اقتصاد کشور استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی خود مردم و مشارکت دادن آنها است.

وی از مشارکت سیاسی خوب مردم کشور یاد کرد و گفت: متاسفانه ما مشارکت اقتصادی مردم را باور نکرده و زمینه حضور آنها را فراهم نکرده‌ایم.

عده‌ای می‌خواهند چشم مردم همواره به جیب آنها باشد

این مسئول با انتقاد از اینکه همواره به دنبال کوه‌هایی از پول بودیم که در دست عده‌ای محدود است، تصریح کرد: ما به دنبال این افراد رفتیم و پای کار نیامدند، حالا باید سراغ سرمایه‌های خرد مردم برویم.

رضوی ضمن سخت خواندن استفاده از سرمایه‌های خرد مردم، افزود: دلیل دیگری که باعث شده از این سرمایه‌ها استفاده نشود این است که عده‌ای وجود دارند که می‌خواهند چشم مردم همواره به جیب آنها باشد و مردم را جیره‌خوار خود نگه دارند.

وی در ادامه راه‌کارهایی برای برون رفت از این وضعیت و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی خود مردم ارائه کرد و ادامه داد: اولین کار این است که باور کنیم مردم پتانسیل مشارکت‌های اقتصادی را دارند، بعد برای آنها اعتمادسازی کنیم و بعد افراد معتمد و کدخدامنش را که مردم به آنها اعتماد دارند پای کار بیاوریم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: گام بعدی شناخت افراد باتجربه و نخبه، شناخت مردم متمکن و سرما‌یه‌دار و پای کار آوردن آنها است.

رضوی معتقد است: هر قومی بخواهند به توسعه برسند باید سه اصل مدیریت و مسائل مالی، دانش فنی و لابی‌گری را بلد باشند.

وی تاکید کرد: ما هم برای افزایش مشارکت مردم مناطق محروم و روستایی امکاناتی را در نظر گرفته‌ایم که پرداخت تسهیلات با شرایط ویژه است.

وام بدون کارمزد روستاهای مرزی

به گفته این مسئول در روستاهای مرزی به ازاء سهم آورده مردم پنج برابر، در روستاهای عادی سه برابر و برای خانواده‌های ایثارگر و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به ازاء میزان آورده، چهار برابر تسهیلات پرداخت خواهد شد.

رضوی وام روستاهای مرزی را بدون کارمزد اعلام کرد و افزود: وام سایر روستاها هم تنها چهار درصد کارمزد دارد و وثیقه آنها نیز کارت یارانه است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور در خصوص شیوه بازپرداخت تسهیلات نیز اظهار کرد: پس از یکسال تنفس، یک دوره دو ساله مشارکت داریم و سپس پنج سال بازپرداخت.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خود مردم می‌تواند در قالب شرکت‌های سهامی خاص و یا تعاونی باشد، تاکید کرد: برای شرکت‌های سهامی خاص وثیقه ملکی و کارمزد یازده درصد است.

رضوی با اشاره به معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: هر ایرانی در داخل و یا خارج از کشور می‌تواند در این شرکت‌هایی که تشکیل می‌شود سهیم باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور یادآوری کرد: مشکلی برای پرداخت تسهیلات نداریم و تنها برای سال جاری 180 میلیارد تومان داریم که اگر کرمانشاه مستندات خود را برای طرح‌ها و تشکیل شرکت‌ها ارائه کند 30 میلیارد تومان به استان پرداخت خواهیم کرد.

وی در ادامه در خصوص تعاونی فرش دستبافت روستایی کرمانشاه که 3000 نفر اشتغالزایی در پی دارد، افزود: اگر استاندار این رقم اشتغالزایی را تایید کند تا آخر هفته حدود هفت میلیارد تومانی که برای این تعاونی لازم است را از محل صندوق مهر امام رضا (ع) به استان پرداخت خواهیم کرد.

رضوی از کارگروه توسعه روستایی و عشایری کرمانشاه به عنوان یک نمونه در کشور یاد کرد که با پیشرفت در آینده می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

به گفته این مسئول اگرچه این کارگروه هنوز در کل کشور به تصویب نرسیده اما کارهای نهایی تصویب آن در دست انجام است.

وی گفت: برای برنامه ششم توسعه 29 شورا در کشور در حال فعالیت هستند که یکی از آنها شورای توسعه روستایی و عشایری است.