به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار هوایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است.
آغاز بازگشت حجاج به کشور تا هفته ی نخست مهرماه
در اولین روز از بازگشت جاجیان به وطن، فرودگاههای اردبیل، بندرعباس و امام خمینی (ره) میزبان زائران خانه خدا بودند.
۱۴ شهریور به عنوان اولین روز بازگشت حجاج شاهد انجام چهار پرواز برای بازگرداندن ۱۰۷۴ زائر بندرعباسی، سه پرواز برای بازگرداندن ۷۹۷ زائر اردبیلی و یک پرواز با ظرفیت ۱۷۳ زائر به فرودگاه امام خمینی (ره) بود.
این هشت پرواز که همگی توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شد و در مجموع ۲۰۴۴ زائر و بیش از ۷۵ هزار کیلوگرم بار را از مقصد جده به این سه فرودگاه جابجا کرد.
قرار است روند بازگشت حجاج تا هفته اول مهرماه ادامه پیدا کند و طی آن بیش از ۸۶ هزار زائر خانه خدا به وطن بازگردند.
استقبال از حاجيان در فرودگاه امام (ره)
رئیس هیات مدیره شركت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خبر داد كه همزمان با فرود نخستین هواپیمای حامل حجاج ایرانی به تهران سالن ۶ هزار مترمربعی برای سرویسدهی به مستقبلین و حجاج در شهر فرودگاهی به بهرهبرداری میرسد.
كوروش فتاحی رئیس هیات مدیره و سرپرست شركت شهر فرودگاهی امام خمینی در نشست خبری كه امروز ۱۴ شهریور مصادف با بازگشت اولین گروه از حاجیان حج ۹۶ برگزار شد گفت: راس ساعت ۱۵ امروز و همزمان با فرود اولین هواپیمای حامل حجاج ایرانی در باند فرودگاه حضرت امام، سالن ۶ هزار مترمربعی برای ورود حاجیان به بهرهبرداری میرسد.
وی توضیح داد: این سالن چند منظوره كه عملیات ساخت آن در كمتر از ۲ ماه به پایان رسید در بخش جنوبی فرودگاه و نزدیك هتل شهر فرودگاهی به صورت موقت دایر شد و پس از اتمام پروازهای برگشت حجاج از آن به عنوان محلی برای برگزاری نمایشگاه و همچنین پاركینگ مسقف استفاده خواهد شد.
فتاحی هدف از راهاندازی سالن ۶ هزار مترمربعی برای ورود حجاج به كشور را رفاه مستقبلین دانست و گفت: این اقدام باعث جلوگیری از تراكم جمعیتی در ترمینال یك میشود و هم میتوانیم به استقبالكنندگان از حجاج خدمات رفاهی و پشتیبانی بدهیم.
این مقام مسئول در خصوص مشخصات فنی این سالن گفت: تسمهنقاله ۱۰۷ متری كه بلندترین تسمهنقاله موجود در فرودگاههای كشور است در این سالن نصب شده. همچنین ۴۰ كولر آبی برای تهویه مطبوع و همچنین ۲۰ سرویس بهداشتی در داخل و ۲۰ سرویس بهداشتی دیگر در خارج از ترمینال احداث شده است و همزمان با نصب دوربینهای مداربسته داخل سالن امنیت حجاج و مستقبلین نیز فراهم شده است.
وی از اختصاص پاركینگی با ظرفیت ۱۲۰۰ خودرو در كنار این سالن خبر داد و گفت: امسال ۲۵ هزار زائر از فرودگاه حضرت امام به سرزمین وحی اعزام شدند كه برای جلوگیری از هرج و مرج و شلوغ شدن ترمینال یك تمام تلاش خود را كردیم كه راهاندازی این ترمینال از این مشكل بزرگ جلوگیری كند.
فتاحی همچنین اعلام كرد: ۳ هزار مترمربع از فضای ۶ هزار مترمربعی این سالن برای خانوادههای مستقبلین در نظر گرفته شده است و در این باره توضیح داد: انواع خدمات رفاهی و پشتیبانی از قبیل اورژانس، گمرك، گذرنامه و همچنین گلفروشی و غرفههای فروش مواد خوراكی در این سالن تعبیه شده است.
رئیس هیات مدیره و سرپرست شركت شهر فرودگاهی امام خمینی همچنین از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تامین به موقع هواپیماها برای اعزام زائران تشكر كرد و گفت: با تامین هواپیماها از سوی ایرانایر تاخیرات پروازی به حداقل رسید.
به گفته فتاحی ۲۵ هزار زائر ایرانی با ۱۰۰ پرواز از فرودگاه امام خمینی به مكه اعزام شدهاند كه عملیات بازگشت آنها از امروز ۱۴ شهریور ماه تا ۷ مهرماه ادامه دارد.
وی همچنین خبر داد كه ساخت این ترمینال حدود ۲ میلیارد تومان هزینه داشته است و طراحی و نظارت بر آن از سوی مجموعه شهر فرودگاهی انجام شده است.
تامین هواپیمابرای عملیات حج از سوی ایرانایر كار راحتی نبود
رئيس هیات مدیره شركت شهر فرودگاه امام خمینی همچنین از سازمان هواپیمایی كشوری تشكر كرد و گفت: علاوه براینكه تامین هواپیماها از سوی ایرانایر كار راحتی نبود و باید تمامی هواپیماها تاییدیه سازمان هواپیمایی سعودی را میگرفتند تلاشهای آقای عابدازاده رئیس سازمان هواپیمایی در این راستا بسیار كمك کننده بود.
فتاحی همچنین از اعتماد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای حكم سرپرستی خود در حساسترین دوره اعزام حاجیان تشكر كرد و گفت: من مدیون اعتماد ایشان بودم و به همین دلیل بر خود واجب دانستم كه از بیشترین توان خود استفاده كنم. متاسفانه عربستان تا آخرین لحظه اصلاح تایم پروازهای خود را مشخص نكرده بود و این امر قابلیت برنامهریزی را از ما گرفته بود. از طرفی ایرانایر مجبور به كمك گرفتن از سایر ایرلاینها و اجاره كردن هواپیما بود كه این امر كار را برای فرودگاه امام سختتر میكرد
رشد ۲ برابری پروازهای توریستی در دو ماه آخر تابستان در فرودگاه امام
وی همزمانی پروازهای حج با پروازهای توریستی در ماههای مرداد و شهریور را یكی دیگر از سختیهای كار دانست و گفت: امسال با رشد دو برابری پروازهای توریستی در دو ماه آخر تابستان روبرو بودیم. همزمان برای انجام مراسم تحلیف ۱۰۸ پرواز تحلیفی از سوی فرودگاه امام ساپورت و پشتیبانی شد كه مدیریت تمامی این پرواز كار را دشوار كرده بود اما با یك مدیریت نهادی كاركنان فرودگاه حضرت امام پرواز مراسم تحلیف حجاج و همچنین پروازهای تابستانی به نحو احسن انجام شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینكه در آستانه ماه محرم هستیم گفت: این وضعیت در فرودگاه امام تا ۱۵ مهر و اتمام پروازها به عتبات عالیات ادامه دارد و كاركنان فرودگاه تا ۱۵ مهر به صورت شبانه روزی در حال سرویسدهی به مسافران خواهد بود.
فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت شركت شهر فرودگاهی حضرت امام اشاره كرد و گفت: خوشبختانه قانونگذار در برنامه پنجم توسعه به بهترین شكل ممكن از ساخت و تكمیل شركت شهر فرودگاهی حمایت كرده است و در ادامه توجه و دیدگاههای آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای صنعت هوانوردی بسیار مغتنم بوده و اكنون نوبت تلاشهای ما به عنوان نهاد اجرایی است تا ثمره این قانونگذاری درست و حمایتهای وزیر به منصه ظهور برسد.
سرويسدهي به ۸.۵ ميليون مسافر در ترمینال یك فرودگاه امام
رئیس هیات مدیره شركت شهر فرودگاه امام خمینی با بیان اینكه افزایش درآمدها از محیط فرودگاهها باید جزو رئوس كاری ما قرار بگیرد گفت: در حال حاضر ۸۷ درصد درآمد فرودگاهها از هوانوردی و تنها ۱۳ درصد آن از فعالیتهای غیر هوانوردی و فرودگاهی است. این در حالی است كه شهرهای فرودگاهی در سئول، دبی و هلند بیشتر از خود فرودگاه درآمد دارند.
وی از ظرفیتسازی فضای ترمینالی به عنوان دومین برنامه خود اشاره كرد و گفت: اكنون ترمینال یك فرودگاه امام با ۳.۵ میلیون ظرفیت به ۸.۵ میلیون مسافر سرویس میدهد كه این موضوع از كیفیت خدمات به مسافر كاسته است به همین دلیل تلاش داریم تا با تكمیل ترمینال سلام و آغاز ساخت ترمینال ایرانشهر ظرفیت مسافر را در فرودگاه امام افزایش داده و از باری كه روی دوش ترمینال یك هست بكاهیم.
فتاحی تاكید كرد: تنها راه برونرفت از مشكلات ترمینال یك فرودگاه حضرت امام بهرهبرداری از ترمینال سلام است و در این باره گفت: این ترمینال مشكلات مالی را پشت سر گذاشته و با تغییراتی كه شركت مشاور هلندی روی نقشه آن انجام داد ظرفیت سلام از ۳.۵ میلیون نفر به ۵ میلیون مسافر در سال رسیده است.
وی در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در خصوص چشمانداز ظرفیت مسافری فرودگاه امام تا سال ۱۴۰۴ گفت: با تكمیل ساخت ترمینال سلام كه سالانه ۵ میلیون مسافر را میتواند پذیرا باشد و ظرفیت فرودگاه امام به ۱۰ میلیون مسافر میرسد.
این مقام مسئول به ترمینال ایرانشهر به عنوان دومین ترمینال فرودگاه امام اشاره كرد: ترمینال ایرانشهر از بهمن امسال كلنگزنی میشود و ظرف ۳ تا ۴ سال فاز نخست آن كه ظرفیت پذیرش ۱۹ میلیون مسافر را دارد، تكمیل خواهد شد.
فتاحی خبر داد كه درحال ارزیابی پیمانكار ساخت ترمینال ایرانشهر هستيم و گفت: ۱۶ گروه سرمایهگذاری برای ساخت ترمینال ایرانشهر اعلام آمادگی كردهاند.
استقبال از حجاج نخستین پرواز جده به فرودگاه حضرت امام(ره)/ رضایتمندی مسافران از خدماتدهی ایرانایر و فرودگاه حضرت امام
مراسم استقبال از نخستین گروه از حاجیان حج ۹۶ با فرود هواپیمای شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران راس ساعت ۱۵:۲۰ در فرودگاه حضرت امام آغاز شد.
مسئولان فرودگاه حضرت امام با اهدای شاخه گل و انجام قربانی و همچنین پذیرایی به استقبال حجاج رفتند. عملیات بازگشت حجاج به فرودگاه حضرت امام از امروز ۱۴ شهریور ماه آغاز و تا ۷ مهرماه ادامه دارد.
حجاج در ابتدا در سالن گذرنامه مورد استقبال و پذیرایی قرار گرفتند و سپس با اتوبوس به سالن ۶ هزار مترمربعی كه برای حضور مستقبلین تعبیه شده است هدایت شدند.
صدیقه مولودی مسافر پرواز ایرانایر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: مراسم استقبال فرودگاه از حجاج بسیار مناسب بود و ما از بدو ورود بدون هیچ معطلی توانستیم سالن گذرنامه را طی كنیم و به سالنی كه برای استقبال از حجاج آماه شده است برسیم.
وی توضیح داد: پرواز هواپیمایی ایرانایر از فرودگاه جده بدون هیچ گونه تاخیری انجام شد.
شكوفه محمدی دیگر مسافر این پرواز كه به همراه همسر خود برای انجام این سفر روحانی به مكه سفر كرده بود ضمن اعلام رضایت از خدماتدهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و مسئولان فرودگاه امام گفت: امروز در بدو ورود مورد استقبال از سوی مسئولان فرودگاهی حضرت امام قرار گرفتیم كه برای ما بسیار خوشایند بود.
وی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: حج امسال بسیار عزتمندانه و با آبرو برگزار شد و از اینكه در هنگام بازگشت با توجه به خستگی تا این اندازه در فرودگاه كارهایمان به سرعت انجام شد خیلی خرسند و خوشحالیم.
برنامهریزی برای پروازهای بینالمللی ای.تی.آرها از نقاط مرزی کشور
در آستانه ورود پنجمین فروند از هواپیماهای ATR به کشور برنامه ریزی برای رونمایی از پروازهای بینالمللی ای.تی.آرها از نقاط مرزی کشور آغاز و بر اساس تاکیدات وزیر راه و شهرسازی قرار است همزمان با افزایش ATR ها در ناوگان هما با اتصال شبکه هوایی ایران از استانهای مرزی به کشورهای همجوار، شاهد آغاز پروازهای کوتاه خارجی شاپرکهای هما با هدف توسعه استانهای مرزی باشیم.
اکنون چند ماهی از نخستین معامله ایران ایر با کمپانی ای. تی. آر میگذرد و به نظر می رسد هما در اولین تجربهی خود برای استفاده از هواپیماهای ملخی در پروازهای بین استانی بسیار خوش درخشیده است. پیش بینیهای یاتا و ایکائو نیز نشان میدهد که ایران تا ۱۵سال آینده با رشد و افزایش آمار تقاضای پروازی در صنعت هوایی مواجه خواهد بود و به دلیل اینکه این کشور دارای تعداد زيادی فرودگاه است و کشور پهناوری محسوب میشود ای. تی. آرهای کوچک و چابک میتواند انتخاب مناسبی از سوی ایرلاینهای خصوصی و دولتی ایران برای خرید باشد.نکتهای که هما آن را منوط به خوش قولی ATR در قرارداد با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می داند.
گفته میشود با عقد قرارداد ای. تی. آر با ایرانایر دیگر ایرلاینها نیز به سمت این کمپانی خواهند رفت و سفارش هواپیماهای نو خواهند داد.
آخرین اظهار نظر علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در باره هواپیمای ای تی آر این بود که کمپانی ای.تی.آر خود را متعهد به تامین قطعات و پشتیبانی از هواپیماهای فروخته شده به ایران میداند. وی گفته بود تاکنون ای.تی.آر بر پشتیبانی از هواپیماهای فروخته شده به ایران تعهد داشته و هیچ مشکلی برای تامین قطعه نداریم.
آخرین وضعیت پروازهای ۴ فروند از ای. تی. آرهاي تازه وارد هما به کشور نیز نشان میدهد که استقبال از شاپرکهای هما در فرودگاههای هدف هم از سوی مسافران و هم از سوی مدیران فرودگاهی ادامه دارد و این درحالی است که اکنون شاهد افزایش تقاضا برای به کارگیری این هواپیماها در مسیرهای بینالمللی از استانهای مرزی هستیم.
کریم آقایی مدیرکل فرودگاه گیلان چندی پیش از پتانسیل این فرودگاه برای برقراری پرواز در مسیر رشت به مقصد باکو با ای.تی.آرهای جوان خبر داد و گفته بود:در صورت بیس شدن فرودگاه رشت برای ای.تی.آرها با هما برای برقراری اولین مسیر خارجی از فرودگاه سردار جنگل رشت به مقصد باکو مذاکره خواهیم کرد.به گفتهی مدیرکل فرودگاه گیلان مسیر رشت به باکو با ناوگان ای.تی.آر حدود یک ساعت زمان میبرد که بسته به نوع استقبال مردم بعد از برقراری این مسیر تصمیم میگیریم که در هفته چند بار انجام شود.
عباس آخوندی در سفر چندی پیش خود به استان کردستان که با یک فروند از ای. تی. آرهای هما انجام شد از برنامه خود برای افتتاح مسیرهای بینالمللی با شاپرکهای هما پرده برداشت و گفت: هدف از توسعه ریلی، جادهای و هوایی کردستان متصل کردن حمل و نقل این استان به دریاهای بینالمللی است و با این هدف بنا داریم پروازهای کردستان را به کشورهای دیگر برقرار کنیم.
فعالکردن فرودگاههای کوچک و راهاندازی پروازهای منطقهای
وی افزود: در واقع هدف از ورود ای. تی. آرها به کشور فعالکردن فرودگاههای کوچک و راهاندازی پروازهای منطقهای است که اکنون به این هدف خود نزدیک شدهایم.
وزیر راه و شهرسازی در این سفر توضیحداد که این مهم را به عنوان یکی از سرفصلهای اصلی در برنامه پروازهای ای. تی. آر از هما خواسته است و بر اجرای آن پافشاری دارد.
هما در حال حاضر تلاش دارد تا از این هواپیماها در شبکه پروازی داخلی استفاده نماید و بعد در مرحله دوم پروازهای خارجی ای. تی. آرها آغاز خواهد شد.
علاوه بر کردستان، لامرد در جنوب استان فارس نیز میتواند از پروازهای بینالمللی خوبی با ای. تی. آرها به کشورهای همجوار برخوردار باشد.
گفته میشود برای نقاط مرزی لار و لارستان به مقاصد دوبی و دوحه نیز امکان برقراری پرواز وجود دارد.
پرواز به باکو و وان از شهر خوی در آذربایجان غربی نیز قابل برنامهریزی است و حتی میتوان از جزیره کیش به دبی نیز پروازهای کوتاه مناسبی را با این هواپیماها برقرار کرد.
به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی قصد اصلی این است که در مناطق مرزی پرواز ای. تی. آرها را گسترش دهیم تا با اتصال شبکه هوایی ایران به کشورهای خارجی از استانهای مرزی توریست بیشتری به این استانها بیاید و شاهد محرومیتزدایی از استانهای مرزی باشیم.
به نظر میرسد همزمان با افزایش ناوگان ای. تی.آر در کشور میتوانیم پروازهای بینالمللی ای. تی. آرها را از مناطق مرزی کشورمان به مناطق مرزی کشورهای همسایه برقرار نماییم.
طبق اظهار نظر سرپرست هما احتمالا تا پایان سال جاری چهار تا شش فروند هواپیمای ای. تی. آر تحویل هما میشود که دو فروند آن اوایل مهرماه امسال وارد کشور خواهد شد.
شاهد تحولات خوبی در فرودگاههای سراسر کشور هستيم/ توانمندی در هدایت هواپیماهای قطری از فراز آسمان كشور نمادی از اقتدار ملی است
محمدرضا رضایی، در حاشیه بازدید از فرودگاه جهرم گفت: خوشبختانه در فرودگاههای سراسر کشور شاهد تحولات خوبی هستیم و میتوان تکاپو و دغدغه خدمترسانی به مردم را در آنها به وضوح دید.
این نماینده مجلس برنامهریزیهای کلان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای رشد فرودگاهها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به افزایش چندین برابری پروازها در نقاط مختلف کشور و تلاش مداوم برای توسعه بسترها و زیرساختهای اساسی مورد نیاز در فرودگاهها، روند امیدوارکنندهای را برای آینده این صنعت پیشبینی میکنم.
وی برنامههای شرکت فرودگاهها در به روزرسانی تجهیزات راداری و ناوبری و اجرای طرح آسمان ایرانشهر و اصلاح مسیرهای پروازی و شهامت و ریسکپذیری مدیران و کارکنان آن در ورود مقتدارانه ایران به دیپلماسی منطقهای و کمک به کشور قطر برای استفاده از آسمان ایران را بسیار مؤثر دانست و گفت: سرعت بسیار خوب در اجرای این پروژهها و تجهیز به موقع فرودگاهها با رادارها و دستگاههای ناوبری مدرن و آیندهنگری قابل تحسین برای ورود به عرصه رقابتی بازار حمل و نقل هوایی منطقه و جهان باعث شد که در کوتاه ترین زمان ممکن، ایران مسیر هوایی مورد نیاز هواپیماهای قطری را در اختیار آنها قرار دهد و از بروز بحران در منطقه جلوگیری کند و بار دیگر اقتدار خود را در منطقه به رخ بکشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که پیش از این نیز از شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به عنوان آبروی نظام جمهوري اسلامي ایران یاد کرده بود، بار دیگر تاکید کرد: این شرکت و پهنه وظایف و فعالیتهای حساس و کلیدی آن میتواند به لحاظ سیاسی و اقتصادی برای کشور تاثیر پایدار و سرنوشتسازی را برجای بگذارد.
تلاش برای احیای مجدد هما با دستور وزیر راه و شهرسازی/ ۲ فروند هواپیمای ATR در مهرماه به کشور وارد میشود
فرزانه شرفبافی سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مراسم عید غدیر خم در سخنانی خطاب به حاضران، گفت : از زحمات همه همکاران حاضر، بازنشستگان، خانواده بزرگ "هما" که همواره در جهت اعتلای نام "هما" در آسمان ایران تلاش نمودند تشکر می کنم .
شرفبافی با اشاره به ورود ۲ فروند هواپیمای ATR در مهرماه به کشور، گفت: با ورود هواپیماهای جدید ما باید در راستای خودسازی و تقویت "هما" حرکت کنیم. من اطمینان دارم در"هما" بسترهای دانشی و زیرساختی لازم برای ارتقا وجود دارد. ما باید بتوانیم از این ناوگان جدید درست استفاده کنیم. بازگشت هما به شرایط قبل در داخل و منطقه نیازمند حمایت، صلابت، همدلی، صمیمت و اتفاق نظر است. حداقل تاخیرات، حداکثر پرواز و ارایه خدمات باکیفیت از جمله ماموریتها در این زمینه است.
سرپرست هما با اشاره بر ماموریت ۶ گانه در حکم انتصاب خود، گفت: من اطمینان دارم هماییان برای تغییر سریع ساختار "هما" آماده هستند. انتظار دارم همکاران در راستای تحقق دستورالعمل ۶ گانه وزیر محترم راه وشهرسازی برای احیای "هما" تلاش نمایند. البته تعدادی از دستورات در ذات ساختار هما وجود دارد. حفظ ایمنی و امنیت پروازها، همچنان در اولویت اول وآخرفعالیت "هما"قرار دارد. این اولویتها در سایه داشتن پرسنل بسیار هوشمند، دانا و با ذکاوت تاکنون تحقق یافته واین شرکت توانسته است تا به امروز پروازهای ایمن انجام دهد .
دکتر شرفبافی در ادامه در خصوص تامین رضایت مندی مشتریان "هما" خطاب به هماییان گفت: در این خصوص ما باید تلاش بیشتری داشته باشیم. خرید هواپیماهای ای. تی. ار و خدمت رسانی به مردم ایران در نقاط مختلف کشور دراین راستا بوده است. وظیفه ما به عنوان ایرلاین ملی و حامل پرچم خدمت گزاری به همه ایرانیان است. حس خدمت گزاری فرصتی است که خداوند به ما اعطا کرده است.
امسال ۲۶ هزار سهیمه اضافه پروازهای حج به هما رسید
سرپرست هما با اشاره به زمان عملیات حج و ارایه خدمت در این زمینه، گفت: در عملیات حج سال جاری از تعداد ۸۶ هزار زائر حج تمتع، انتقال ۴۳ هزار نفر به هما واگذار شد. به دلیل انصراف شرکت هواپیمایی سعودی، تعداد ۲۶ هزار نفر به سهمیه افزده شد. این در دوران کاری کم سابقه بوده که انتقال بیش از ۵۰ درصد زائران به هما واگذار شده باشد.
شرفبافی با اشاره به همکاری سایر شرکتهای هواپیمایی داخلی در انتقال زائران، گفت: نکته در خور توجه در انجام پروازهای حج تمتع سال جاری، همکاری سایر شرکتهای هواپیمایی داخلی بود که قابل تقدیر می باشد. در سایه این همکاری، پروازها آبرومندانه و با عزت انجام شد. البته انجام برنامه ریزی برای انتقال تعداد سهمیه مازاد به اتکا نیروی متعهد بود که قابل ستایش است.