شناسهٔ خبر: 43092 - سرویس مسکن و شهرسازی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

تأکید بر دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق حقوق شهروندی طی دولت تدبیر و امید/ ایجاد مرکز تبادل اطلاعات مکانی/ پاسخگویی شبانه‌روزی اطلاعات راه‌های برون‌شهری

ساختمان وزارت راه و شهرسازی براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی ایجاد مرکز تبادل اطلاعات مکانی، عملیاتی‌سازی پورتال واحد وزارت راه و شهرسازی با ادارات و سازمان‌های تابعه و سامانه ۱۴۱ وب و موبایل، پاسخگویی شبانه‌روزی اطلاعات راه‌های برون‌شهری و مدیریت ترافیک آنلاین از مهمترین اقدامات این وزارتخانه در راستای تحقق حقوق شهروندی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه طی عملکرد ۴ ساله خود در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به رعایت حقوق شهروندی در تمامی حوزه‌ها و بخش‌های مربوط به مأموریت وزارت متبوع داشته و بدین منظور گزارشی را عملکرد خود در بخش مذکور طی ۴ سال گذشته منتشر کرده است.

براساس این گزارش مرکز تبادل اطلاعات مکانی (clearing house) یکی از مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای یکپارچه‌سازی اطلاعات مکان‌محور بدون دخالت در فرآیند کاری دستگاه‌های اجرایی تابعه است که بازار داده‌های مکانی را این وزارت‌خانه بر اساس تراکنش‌های اطلاعاتی رونق بخشیده است. در حال حاضر این سامانه بالغ بر پنج هزار لایه اطلاعاتی دارد که در اختیار کاربران قرار گرفته است.

رشد بهره‌وری با ایجاد بستری رقابت‌پذیر بین مناطق و استان‌ها، شکل‌دهی بازارهای جدید، صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور از طریق حذف فعالیت‌های موازی و هزینه‌های زاید و برخی موارد دیگر را از جمله مزایای استفاده از اطلاعات مکانی در تحقق اقتصاد مقاومتیاست.

عملیاتی‌سازی پورتال واحد وزارت راه و شهرسازی با ادارات و سازمان‌های تابعه

ایجاد نسلی جدید از روابط متقابل میان نهادها و جامعه اجتناب­ناپذیر است و تعامل جان­مایه این روابط جدید است. نهادها درخلاء عمل نمی­کنند بلکه جزئی از کل جامعه و فرهنگ آن بوده و با سایر نهادها، روابط و کنش­های متقابل دارند.فهمیک نهاد، مستلزم مطالعه روابط آن با سایر اجزای جامعه و فرهنگ است. در این تعامل برنده هردوطرف هستند و تعامل مخاطبان با نهاد در جهت پویایی طرفین و تقویت اهداف مشترک صورت می پذیرد. ازاین­رو،هرگاه نهادی دولتی بتواند با مخاطبان خود تعامل داشته باشد نه تنها موجب رشد و توسعه خود، بلکه باعث رشد و توسعه مخاطبان خود نیز می­شود.تعامل موفق نیازمند بده­بستان اطلاعات است تا فرایند پردازش اطلاعات در کنار تعامل به چرخه مثبت رشد منجر شود.

وزارت راه وشهرسازی نیز نهادی دولتی در اجتماع است و در جهت توسعه خود نیازمند تعامل اطلاعاتی با مخاطبانخود است. درگاه یا پرتال اینترنتی پاسخی به این نیاز است که با تکیه بر امکانات و توانمندی­های اینترنت بستری برای تعامل اطلاعاتی فراهم می­کند.ازطرفی دیگر، نگاهی به فعالیت­های وب سازمان­های دولتی کشور نشان می­­دهد که با عدم توجه به پتانسیل­های اینترنت، وبسایت اکثر این سازمان­هاتبدیل به ابزاری جانبی و کم­اهمیت شده است که صرفا به معرفی و تبلیغ سازمان، برنامه­ها و عملکرد آن می­پردازد و حتی چه بسا همین امور را نیز درست و به­هنگام انجام نمی­دهد؛ طوری که جستجوکننده اخبار و اطلاعات در مورد حیطه کاری هر یک از سامان­ها، نیاز خود را از وبسایت­ها و منابع اینترنتی دیگر برطرف می­کند و به ندرت به وبسایت آن سازمان مراجعه می­کند.

برای این­که بتوانیم درگاه اینترنتی سازمان را از حاشیه به متن امور بیاوریم، ابتدا نیازمند شناسایی و دسته­بندی مخاطبان وبسایت هستیم تا نیازهای اطلاعاتی و خدماتی آنان را بشناسیم. سپس برای پاسخ به تک­­تک آن نیازها، باید اطلاعات کاربردی و قابل فهم تولید کرده و به صورتی دسترس­پذیر در وبسایت قرار دهیم تا بدینوسیله هم به وظایف سازمان در قبال شهروندان و جامعه عمل کنیم و هم وجهه مجازی سازمان را در فضای پویای وب بازسازی کنیم. انجام این کار نیز با رویه­های قبلی که در آن تمام کارهای وبسایت به یک نفر محول می­شود ممکن نیست؛ بلکه با مشارکت همگانی سازمان در چارچوب فرایندهای مدیریت وب محقق می­شود.

درگاه کانالی هوشمند برای جمع­آوری و انتقال اطلاعات از تمامی دفاتر و منابع سازمانی و رساندن آن به مخاطبان است. متحدالشکل بودن درگاه اینترنتی تمامی زیرمجموعه­های وزارت، انسجام و وحدت رویه سازمانی را به مخاطب القا می­کند و در کنار آن باعث یادگیری سریع­تر و سهولت استفاده مخاطب می­شود. درگاه اینترنتی وزارت تنها محدود به صفحات اینترنتی آن نمی­شود؛ بلکه مسئله اصلی، ساختار و فرایندهایی است که برای اداره آن طراحی شده است و منطق، قالب­ها و جزئیات کاری مدیریت وب سازمانی را با تقسیم وظایف مربوطه ارائه می­دهد.صفحات مذکورخروجی این سیستم هستند.

اهداف اصلی پورتال:

  • مخاطب‌شناسی و مخاطب‌محوری در ارائه اطلاعات
  • روشمند کردن تولید و مدیریت محتوای وب
  • حفظ وحدت شکل و قالب در کل وزارت و زیرمجموعه‌های آن

برای رسیدن به اهداف پیش رو دو راهبرداساسی اتخاد گردید که شامل: تغییر درگاه خبری به درگاه اطلاعاتی و مخاطب­گرا و پشتیبانی جمعی بجای پشتیبانی فردی می باشد. در این راستا مهمترین امر شناسایی مخاطبین درگاه وزارت راه وشهرسازی است که در پورتال جدید دارای منوی اختصاصی است.حفظوحدتشکلوقالبدرکلوزارتوزیرمجموعه‌هایآن سبب می شود تا تعداد بازدید کنندگان بیشتر شود و مخاطب بتواند راحت تر و سریعتر به اطلاعات مورد درخواست دست یابد.تاکنون تعداد۲۵ اداره کل راه وشهرسازی استان  دارای پورتال سراسری و هماهنگ با پورتال وزارت راه وشهرسازی هستند.

سامانه ۱۴۱ وب و موبایل، پاسخگویی شبانه‌روزی اطلاعات راه‌های برون‌شهری و مدیریت ترافیک آنلاین

سامـانه­اي است كه با بهره­­مندي از تمامي امكانات ارتباطي رايج اعم از: تلفن، نمابر، پيامك و اينترنت مي­تواند به عموم افراد جامعه در سطوح گوناگون از لحاظ ميزان آگاهي و نياز كاربري، اطلاعات مورد نياز ايشان را در زمينه راههاي كشور ارائه نموده و هدف آن اطلاع­ر­ساني پويا و آگاهي رساني به هموطنان درمورد آخرين وضعيت راهها، رخدادهاي جاده­اي و مسير و مسافت بين شهري مي­باشد. فلسفه وجودي سامانه جامع اطلاع­رساني" ۱۴۱" افزايش آگاهي هموطنان، از وضعيت راه پيش روي ايشان و نيز رفتارسازي به شيوه­اي مدرن براي بالا بردن فرهنگ انتخاب بهترين مسير و اطلاع از وضعيت و امكانات راهها و همچنين پيشگيري از رخدادهاي نامطلوب جاده اي ناشي از اين عدم آگاهيها مي باشد.

سایر اقدامات و پروژه‌ها 

  • داشبورد الکترونیکی وزارت راه و شهرسازی (BI) و سازمانهای تابعه
  • راه اندازی سامانه شبانه روزی اطلاع رسانی و پاسخگویی به شکایات (۵۱۴۹)
  • ارتقاء وب سایت راه آهن در بخش مسافری و به روز رسانی منظم اطلاعات مورد نیاز مسافرین اعم از: برنامه حرکت، قوانین و مقررات سفر با قطار
  • راه اندازی وب سایت قطارهای حومه ای
  • پیش بینی سیستم های جامع اطلاع رسانی به مسافرین در ایستگاه های مسافری
  • برنامه ریزی توسعه سرویسهای فناوری اطلاعات در حوزه ارتباط با شهروندان./