شناسهٔ خبر: 43103 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

رشد حمل و نقل حومه ای اولویت توسعه ریلی کشور

آخوندی درجمع وزیر راه و شهرسازی گفت: رشد حمل و نقل حومه ای اولویت توسعه ریلی کشور است که مقدمات آن فراهم و اساسنامه آن نیز تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه بهره برداری از مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ راه آهن خراسان رضوی  افزود: به دنبال راه اندازی شرکت حمل و نقل حومه ای ریلی در سال جاری هستیم.

وی اظهار کرد: در این راستا بین مراکز کلانشهرها و شهرهای پیرامونی آنها حمل و نقل حومه ای شبیه آنچه امروز بین مشهد و شهرهای اطراف آن از قبیل سرخس، تربت حیدریه، نیشابور، سبزوار و گلبهار وجود دارد، ایجاد می شود.

وی گفت: این اقدام می تواند بخش عمده ای از بار مسافر در حوزه جاده ای را به بخش ریلی منتقل کند که هدف گذاری ما در این طرح انتقال ۳۰ درصد از حمل و نقل جاده ای به بخش ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی به ایرنا گفت: باید رفتارسازی و فرهنگ سازی در راستای استفاده مردم از قطار و ناوگان حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودرو شخصی نیز انجام شود و همزمان با آن زیرساخت های حمل و نقلی نیز ارتقا یابد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی آزادراه مشهد - چناران اظهار کرد: در زمان اوج مسافر روزانه بیش از ۶۰ هزار تردد در این محور انجام می شود که بخش بسیاری از آن باید به حوزه ریلی منتقل شود.

وی گفت: در زمینه توسعه شبکه ریلی نیز تلاش می شود در گام نخست امسال پنج مرکز استان و سال آینده سه مرکز دیگر به شبکه ریلی متصل شود.

آخوندی با بیان اینکه تمام استان های کشور باید به شبکه ریلی متصل شوند افزود: مناطقی از کشور بار حجیم و قابل توجهی دارند بطوریکه منطقه خواف در استان خراسان رضوی دارای حجم سنگین بار است و عمده سنگ منطقه سنگان خواف از طریق کامیون به بندر عباس ارسال می شود که باید آن را به حوزه ریلی منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: برای این منظور نیازمند احداث خط دوم مسیر ریلی خواف - بافق به طول ۶۰۰ کیلومتر هستیم که کار دشوار و پر هزینه است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه نیز بر افزایش ظرفیت بار راه آهن در کنار ارتقای ظرفیت مسافر و توسعه شبکه با محوریت حمل و نقل حومه ای تاکید شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه، ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است که امید است این رقم از طریق منابع بین المللی و سرمایه گذاری خارجی تامین شود.

وی با اشاره به سهم کمتر از ۱۰ درصدی ناوگان ریلی از کل سیستم حمل و نقل زمینی افزود: این رقم باید در بخش بار به ۳۰ درصد و در حوزه مسافر به ۲۰ درصد افزایش یابد.