شناسهٔ خبر: 43226 - سرویس استان‌ها

استاندار کردستان:

هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم در توسعه راه‌های کردستان هزینه نکرده است/ کریدور شمال - جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم در توسعه راه‌های این استان هزینه نکرده به طوری که هم‌اکنون بیش از ۶ هزار میلیارد ریال پروژه در این حوزه در دست اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، عبدالمحمد زاهدی گفت: توسعه راه‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم در این استان بود که می‌تواند زیرساخت‌های توسعه‌ای را در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری بهبود ببخشد

وی افزود: ۳۱۲ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب (بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب به طول ۴۲۰ کیلومتر) از استان کردستان عبور می‌کند و همین امر اولویت توجه به راه‌های استان را بیشتر کرده است.

زاهدی تأکید کرد: از این مسافت ۳۱۲ کیلومتری تاکنون ۱۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسید و ۲۰۰ کیلومتر باقی‌مانده که عملیات تعریض جاده در پنج قطعه در دست انجام است.

به گفته وی، کریدور شمال - جنوب به طول یک هزار و ۴۸۰ کیلومتر مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

وی یادآور شد: این استان دارای ۲ محور دیگر شرق به غرب، از مریوان تا سنندج به طول ۱۲۶ کیلومتر و سنندج - همدان است که با توجه به اتصال مرز باشماق مریوان به استان‌های مرکزی کشور این مسیرها نیز دارای اهمیت زیادی هستند.

زاهدی اضافه کرد: تعریض این جاده مریوان - سنندج از سال ۱۳۸۵ در دستور کار قرار گرفت تا مسیر ۱۲۶ کیلومتری جاده قدیم را به ۱۰۵ کیلومتر کاهش دهد و طی این مسیر از ۲ ساعت به کمتر از ۹۰ دقیقه با امنیت بیشتر برسد.

استاندار کردستان گفت: مسیر قدمی مریوان سنندج به دلیل سخت گذر بودن با یک مسیر دیگر جایگزین شد و این مسیر جدید دارای سه تونل در دست احداث است و با توجه به عدم عبور راه جدید از شهر سروآباد، مسیر کامیاران - سروآباد نیز بهسازی و استانداردسازی می‌شود.

به گفته وی، تعریض جاده سنندج - همدان نیز در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت ضمن اینکه تعریض گردنه صلوات آباد که در طرح قدیم نبود نیز در اولویت قرار گرفت تا این مسیر نیز دو بانده شود.

وی با اشاره به اینکه سهم کردستان در برخورداری از آسفالت راه‌های روستایی از میانگین کشوری بسیار کمتر است، افزود: در برنامه ششم توسعه سعی شد برای جبران این کمبود، با تخصیص اعتبار وضعیت راه‌های روستایی نیز بهبود پیدا کند تا کردستان به میانگین کشوری در این حوزه برسد.

وی افزود: استان کردستان در مجموع هفت هزار و ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که شش هزار کیلومتر آن راه روستایی و یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.

به گفته استاندار کردستان، ریل‌گذاری راه‌آهن همدان - سنندج نیز از اردیبهشت امسال با بهره‌برداری از راه‌آهن همدان توسط رئیس‌جمهوری آغاز شده و در حال انجام است.

زاهدی اظهار کرد: احداث این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر با هدف محرومیت‌زدایی منطقه و تحول و افزایش رونق اقتصادی استان کردستان نقش مهمی دارد.