شناسهٔ خبر: 43229 - سرویس ریلی

پاسخ شرکت ساخت و توسعه به گزارش روزنامه اعتماد/ پروژه راه‌آهن كرمانشاه انتخاباتی نبود

سفر وزیر راه و شهرسازی به كرمانشاه و بازديد از راه‌آهن و افتتاح کنارگذر غربی استان پیرو گزارشی تحت عنوان «دزد آمد، قطار نیامد» در صفحه ٥ شماره ٣٩٠٢ روز گذشته ٢٠/٦/٩٧ روزنامه اعتماد، مدیركل روابط عمومی شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در جوابیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیرو گزارشی تحت عنوان «دزد آمد، قطار نیامد» در صفحه ٥ شماره ٣٩٠٢ روز گذشته ٢٠/٦/٩٧ روزنامه اعتماد، مدیركل روابط عمومی شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در جوابیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

«قطار آمد – دزد رفت»

راه‌آهن ملایر -كرمانشاه به‌عنوان یكی از پنج پروژه ریلی دارای اولویت در دولت تدبیر و امید در دستور كار قرار گرفت و اتمام ریل‌گذاری آن تا پایان دولت یازدهم وعده داده شد. بر همین اساس در یازدهم مردادماه بر طبق وعده داده‌شده جشن پایان ریل‌گذاری این خط ریلی برگزار شد كه گزارش‌های تصویری متعددی كه در همان زمان از اتمام ریل‌گذاری راه‌آهن ملایر-كرمانشاه و ورود قطار به ایستگاه در شبكه‌های مختلف سیما و خبرگزاری‌های متعدد منتشر شد، خود گواه این مدعاست. پس مسئله ذکرشده در گزارش منتشرشده در روزنامه اعتماد درباره انتخاباتی بودن وعده‌های داده‌شده و به ثمر نرسیدن آن‌ها، امری خلاف واقع است.

 بخش دیگری از گزارش مذكور اشاره به آماده نبودن ایستگاه‌های قطار در این مسیر دارد كه این موضوع نیز خلاف واقعیت موجود است. ایستگاه راه‌آهن كرمانشاه به‌عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن در دست ساخت در كشور از نظر زیربنا، امكانات و تجهیزات پیش‌بینی شده برای تعمیر و نگهداری قطارهای مسافری و باری و دارای ٣ سكو مسافری با ١٠ هزار مترمربع سایبان كه امكان مسافرگیری همزمان ٦ رام قطار به نقاط مختلف كشور را دارد هم‌اكنون آماده بهره‌برداری است و بخش مسافری آن در حال طی تشریفات تحویل به شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است كه پس از استقرار پرسنل راه‌آهن به صورت رسمی بهره‌برداری می‌شود.

ایستگاه راه‌آهن فیروزان به عنوان دیگر ایستگاه واقع در این مسیر نیز از خردادماه سال جاری آماده بهره‌برداری بوده است. در رابطه با اشاره به سارقین خطوط ریلی به عنوان مانع اصلی بهره‌برداری از راه‌آهن كرمانشاه در گزارش آن جریده محترم نیز لازم به ذكر است كه پس از وقوع این رخداد در كمتر از ٢٤ ساعت خطوط ریلی به سرقت رفته-كه حجم بسیار اندكی را نیز شامل می‌شد- با خطوط جدید جایگزین و مسیر تكمیل شد و عبور مكرر قطارهای عملیاتی از این مسیر بدون هیچ‌گونه مشكلی به طور روزانه در حال انجام است.

بلاتكلیفی راه‌آهن ملایر-كرمانشاه و عدم بهره‌برداری از این مسیر مسئله دیگری است كه در این گزارش به آن اشاره شده است كه متاسفانه نشان از عدم توجه نگارنده به مراحل ساخت و توسعه شبكه ریلی دارد. دو مرحله اساسی در بهره‌برداری از هر خط ریلی وجود دارد. مرحله اول شامل تكمیل زیرسازی و ریل‌گذاری است و مرحله دوم به تكمیل عملیات روسازی و تجهیز ساختمان ایستگاه‌ها جهت تحویل به راه‌آهن اختصاص دارد. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای عبور قطارها از خطوط جدید دارای الزاماتی است كه باید بر اساس آنها از سیر ایمن قطارها اطمینان حاصل كند.

در همین راستا كمیسیون‌هایی متشكل از صاحب‌نظران خط و ابنیه فنی، ناوگان ریلی، بهره‌برداری حفاظت و ایمنی شبكه ریلی از خط ریلی بازدید و در صورت وجود نواقص نسبت به اعلام آنها جهت رفع نقص اقدام می‌كنند و مجددا از مسیر بازدید به عمل می‌آورند تا هر خط ریلی جدیدالاحداثی بدون هیچ‌گونه نقصی به لحاظ ایمنی به صورت رسمی افتتاح شود.

در این فاصله زمانی قطارهای عملیاتی طبق دستورالعمل‌های ایمنی خاص از مسیر ریلی نوساز عبور می‌كنند. امری كه از یازدهم مردادماه تاكنون به وفور در راه‌آهن ملایر-كرمانشاه قابل مشاهده است و روزانه حداقل ٣ رام قطار حمل بالاست در این مسیر سیر كرده و عملیات تكمیلی را انجام می‌دهند. بنابراین پس از انجام مراحل فوق و تایید راه‌آهن این خط ریلی آماده بهره‌برداری رسمی خواهد بود