شناسهٔ خبر: 43245 - سرویس مسکن و شهرسازی

با حضور مظاهریان برگزار شد؛

جزئیات نخستین نشست کمیته علمی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن/ بحث و تبادل نظر کمیته علمی پیرامون ۶ محور همایش

نشست نخستن نشست علمی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن به منظور بحث و تبادل نظر اعضای کمیته علمی با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و اعضای کمیته علمی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست کمیته علمی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، عصر ۲۰ شهریورماه با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در ساختمان دادمان وزرات راه و شهرسازی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، پس از برگزاری ۱۶ دوره از سلسله همايش‌های سياست‌های توسعه مسكن در ايران، برنامه‌ريزی براي برگزاری هفدهمين همايش در مهرماه سال‌جاری توسط معاونت مسكن و ساختمان در حال انجام است. اين همايش كه فرصت مغتنمی برای تبادل نظر و گفتگوی صاحبنظران، اساتيد دانشگاه، حرفه‌مندان و سياستگذاران بخش مسكن در رابطه با مهمترين مسائل مبتلابه اين بخش را فراهم می‌آورد، در روزهای ۱۸ و ۱۹ مهرماه سال‌جاری، در ۶ محور، در محل سالن پاكدامن مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و توسط معاونت مسكن و ساختمان برگزار می‌شود.

 در این نشست بالغ بر ۴۰ نفر از اعضای كمیته علمی متشكل از مديران بخش دولتی، اساتيد دانشگاه، پژوهشگران و حرفه‌مندان بخش مسكن حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با محورهای پيشنهادی، نحوه برگزاری و مديريت پنل‌های تخصصی پرداختند. خاطر نشان می‌سازد، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مشتمل بر نمايندگان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران ‌و ‌بهسازی شهری ایران، شهرداری تهران، بانک مرکزی، بانک‌ مسکن، بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، خیرین مسکن‌ساز، بورس، مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی و علامه طباطبايي و همچنین نماینده دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل (هبیتات در تهران) حضور داشتند كه ديدگاه‌های خود را در خصوص برگزاری همايش اعلام کردند.

محورهای ۶ گانه هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن به شرح زیر طراحی و تدوين شده است:

محور اول- تامین مالی مسکن با هدف بررسی ابزارهای نوین مالی، بررسی نظام مالیاتی و یارانه‌های بخش مسکن که توسط مديران ارشد بانك‌مسكن راهبری خواهد شد.

محور دوم- مسکن اقشار کم درآمد است که به مسکن‌اجتماعی، مسکن‌حمایتی و مسکن‌روستایی می‌پردازد. اين بخش توسط مسئولان ارشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مديريت خواهد شد.

محور سوم- بافت‌های ناكارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی است. در این محور مسائل توسعه‌گرها و ظرفیت‌بخشی خصوصی در بافت‌های ناكارآمد شهری، بازآفرینی شهری و محله محوری و همچنين مسائل اقتصادی و اجتماعی در بافت‌های نابسامان شهری، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت. راهبری اين بخش بر عهده مسئولان ارشد شرکت عمران و بهسازی شهری خواهد بود.

محور چهارم- سیاست زمین، شهرسازی و اقتصاد شهری است که در این محور سیاستگذاری، تخصیص و بهره برداری از منابع زمین، اقتصاد شهر و سیاست های شهری در معرض تبادل افكار قرار خواهد گرفت. در این بخش نیز مسئولان ارشد حوزه معاونت معماری‌و‌شهرسازی و سازمان ملی زمين‌و‌مسكن حضور خواهند یافت و به ارائه نقطه‌نظرات خود در این زمینه می‌پردازند.

محور پنجم- بازار مسکن است که به تحلیل و پیش‌بینی بازار مسکن (خانه‌های‌خالی، عرضه، تقاضا و نیاز)، شفافیت بازار مسکن(سامانه‌های اطلاعاتی)، مسائل اقتصادی (خرد و کلان) در بازار مسکن و نقش بنگاه‌های معاملات املاک می‌پردازد. در این بخش مسئولان حوزه معاونت مسکن و ساختمان و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن حضور دارند.

محور ششم- اين محور به مسائل مربوط به اسکان بشر می‌پردازد و استراتژی‌های توسعه اسکان بشر در ایران، راه‌کارهای اجرای کارآمد سند دستور کار شهری جدید (New Urban Agend) و انطباق آن با شرایط ایران، سیاست ملی شهری و سیاست‌های اسکان و سکونتگاه‌هاي غير رسمي را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد. اين پنل توسط صاحبنظران و اساتيد دانشگاهي صاحب تجربه اداره مي شود و نمايندگاني از دفتر اسكان بشر سازمان ملل در ايران نيز در آن حضور خواهند داشت.

گفتنی است در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ریاست‌عالی همایش، دکتر حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان، دبیر همایش و اسفندیار زبردست دبیر علمی همایش هستند.