شناسهٔ خبر: 43247 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی اعلام کرد:

ساکنین بافت فرسوده و گروه‌های کم‌درآمد از اولویت‌های دولت دوازدهم در نظام برنامه تامین مسکن/ جزئیات مشکل حاشیه‌نشینان ۶۰ شهر در خصوص مالکیت زمین/ تشریح ۶ مدل ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۶ مدل ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اظهار داشت: در ۶ مدل ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی ۷۰ هزار خانوار اسکان مجدد می‌شوند و به واجد شرایط‌ها سند مالکیت می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی، معاون جدید معماری و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش حاشیه نشینی، گفت: هر چند که در طول چهار سال گذشته در شهرهای مهم مانند تهران، مدیریت شهری حاضر به همکاری برای اجرای برنامه‌ها در جهت کاهش حاشیه نشینی نبود اما توانستیم برنامه‌هایی را در سایر شهرها به اجرا برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متاسفانه در تهران مدیریت شهری برای اجرای برنامه‌ها با وزارت راه و شهرسازی همراه نبود و اساسا از ورود به عرصه حاشیه نشینی پرهیز می‌کرد چرا که در برخی از مناطق تهران به اسکان مجدد حاشیه نشین‌ها و بدمسکن‌ها نیاز است که شهرداری از ورود به این موضوعات به شدت پرهیز می‌کرد.

۶ مدل ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی    

معاون معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه حاشیه نشین‌ها و ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی در اولویت پروژه مسکن اجتماعی هستند، گفت: وزیر راه و شهرسازی چهار گروه را در اولویت طرح مسکن اجتماعی قرار دادند که خانه اولی‌ها، ساکنین سکونت‌گاه‌های غیررسمی یا همان حاشیه نشین‌ها، ساکنین بافت فرسوده و گروه‌های کم درآمد از اولویت‌های دولت دوازدهم در نظام برنامه تامین مسکن هستند.

ایزدی ادامه داد: در حوزه درمان مساله حاشیه نشینی اجرای ۶ روش و مدل  «اسکان مجدد»، «مسکن تدریجی»، «تنظیم مجدد زمین»، «خود مالکی»، «استفاده از ظرفیت خیرین و نیکوکاران مسکن‌ساز» و «اعطای مالکیت زمین» را  در دستور کار قرار داده ایم و در برخی از مناطق این مدل ها به اجرا رسیده و با عملیاتی شدن این روش‌ها برخی از محدوده ها ساماندهی شده است.

۷۰ هزار خانوار نیازمند اسکان مجدد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح اسکان مجدد برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی گفت: یکی از روش های ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی، اجرای طرح اسکان مجدد است در این طرح برای خانوارهایی که در سکونتگاه های پرخطر سکونت دارند، مسکن جایگزین در نظر گرفته ایم.

وی افزود: طبق مطالعات شناسایی انجام شده در کل کشور ۷۰ هزار خانوار نیازمند اسکان مجدد هستند این افراد کسانی هستند در سکونتگاه های پرمخاطره مانند مجاورت با دکل های فشار قوی برق، حاشیه رودخانه ها و ... زندگی می کنند.

مدیرعامل سابق شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: مسکن مورد نیاز برای این طرح از کانال های متعدد از جمله مسکن اجتماعی، خانه های ساخته شده  توسط خیرین مسکن ساز و ... تامین می شود. نکته مهم این است که قرار نیست محدوده سکونتی این افراد تغییر قابل توجهی داشته باشد و سعی می شود که این افراد در نزدیکی همان منطقه که از امکانات زندگی شهری برخوردار است، اسکان داده شوند.

سیاست اشتباه پاکسازی تکرار نمی‌شود

ایزدی بیان اینکه مدل مسکن تدریجی روش دیگری در جهت درمان مساله حاشیه نشینی است، به ایلنا گفت: یکی از متداول ترین روش ها در جهت ساماندهی سکونتگاه های رسمی در بافت های حاشیه شهرها، مدل مسکن تدریجی است که در این مدل خانوار خودشان اقدام به ساماندهی سکونت خود می کنند به این معنا که نسبت به تعمیر، مقاوم سازی و اضافه کردن اتاق و ... اقدام می کنند. اما در اجرا این طرح دولت از این خانوار حمایت می کند تا به صورت نظام مند و مهندسی شده این اقدامات انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای تمام این ۶ مدل هرگز به سمت پاک سازی مناطق حرکت نمی کنیم، گفت:عده ای بر این باور هستند که ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی به معنای پاکسازی منطقه است اما قطعا تجربه سیاست اشتباه پاکسازی منطقه خاک سفید در تهران، زورآباد در کرج (تپه مراد آب) و محلات حاشیه‌­ای  در مشهد (کوی طلاب) تکرار نمی شود.

معاون وزیر راه  و شهرسازی ادامه داد: پاکسازی این مناطق واکنش ها و تبعات اجتماعی بسیار گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت و سیاست درستی نیست.

۱۸ درصد حاشیه نشین های ۶۰ شهر کشور مشکل مالکیت زمین ندارند

محمد سعید ایزدی با اشاره به اجرای مدل تنظیم مجدد زمین در بافت حاشیه شهرها اظهار داشت: در این مدل و سازوکار مردم محله خانه فرسوده و سکونتگاه خود را نوسازی می کنند. در این روش سکونتگاه های غیر رسمی به شرط آنکه در آن از روش های مشارکت مردمی استفاده شود، ساماندهی می شوند.

وی افزود: این مدل در منطقه همت آباد یا همان مفت آباد اصفهان به اجرا رسیده است و مردم این منطقه با تشکیل تعاونی نسبت به نوسازی محله خود اقدام کردند.

ایزدی ادامه داد: مدل دیگری که با مشارکت مردم محله و ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی در حال اجرا است ، مدل مسکن خودمالکی است که در این روش به افرادی که توانایی استفاده از تسهیلات را دارند، وام ارزان قیمت داده می شود تا بتوانند نسبت به ترمیم سکونتگاه خود اقدام کنند.

وی افزود: یکی از انواع تسهیلاتی که در اختیار این افراد قرار می گیرد، ودیعه مسکن است که می توانند با استفاده از این تسهیلات مسکن دیگری را به اجاره دربیاورند و سکونتگاه خود را مقاوم و نوسازی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در ۶۰ شهر ۱۸ درصد ساکنان این مناطق مشکل مالکیت ندارند و می توانند از  مدل و روش های متداول مسکن حمایتی در این بافت ها به برخودار شوند. مشکل بد مسکنی این افراد در چارچوب برنامه  مسکن حمایتی و اخذ تسهیلات قابل حل است.

ساخت ۱۷۰۰ واحد مسکونی توسط خیرین مسکن ساز

 ایزدی با بیان اینکه مدل دیگری که در مدل ساماندهی سکونتگاه های غیر رمسی تعریف شده است، استفاده از توانمندی ها و حمایت های انجمن خیرین و نیکوکاران مسکن ساز است، گفت: یکی از اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری در راستای ساماندهی سکونتگاه های واقع در بافت حاشیه شهرها امضای تفاهم نامه با انجمن خیرین مسکن ساز بوده است که بر اساس این تفاهم نامه قرار بر این است که خیرین مسکن ساز در دو شهر مشهد و یزد به عنوان شهرهای پایلوت، اقدام به تامین مسکن مورد نیاز برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طبق توافق انجام شده، خیرین مسکن ساز در شهر یزد ۷۰۰ واحد مسکونی و در شهر مشهد ۱۰۰۰ واحد مسکونی می سازنند.

وی همچنین با اشاره به آخرین مدل و روش ساماندهی بافت حاشیه شهری گفت: مدل اعطای مالکیت زمین، یکی دیگر از مدل هایی است که برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی به اجرا در آمده، در این مدل و روش، طبق قانون می توان نسبت به ارائه سند اراضی تصرفی اقدام کرد اما ارائه سند مالکیت زمین مشروط به رعایت دستورالعمل­‌های مصوب و رعایت طرح‌­های تفضیلی و ساماندهی محلات و نوسازی سکونتگاه‌های واقع در آن اراضی است.

ایزدی گفت: در اجرای این طرح نهادهای متعددی از جمله سازمان اوقاف، سازمان ملی زمین و مسکن و سایر دستگاه هایی که در این محدوده ها صاحب اراضی هستند، با وزارت راه وشهرسازی همکاری می کنند.

وی تاکید کرد: قطعا افراد ساکن در این محدوده ها برای نوسازی سکونتگاه ها و اخذ مجوزهای مربوطه و اخذ تسهیلات مورد نظر، نیازمند سند مالکیت هستند.