شناسهٔ خبر: 43382 - سرویس مسکن و شهرسازی

آغاز افشای اطلاعات مالی نهادها در بورس/ انتظار بازار بورس پررونق

بورس مدیرعامل سابق فرابورس، گفت: با آغاز افشای اطلاعات مالی نهادهای تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار از امروز، شفافیت بیشتر بر بازار حاکم شده و اعتماد عمومی به بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مهر، سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که از امروز(شنبه) قرار است افشای اطلاعات مالی نهادهای تحت نظارت این سازمان را اجرایی خواهد کرد. بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که این امر، به شفافیت بیشتر مالی و گردش اطلاعات در بورس منجر خواهد شد. بنابراین مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. آنها معتقدند که منشا اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه، اطمینانی است که سرمایه‌گذاران به نظارت‌های سازمان بورس دارند؛ ضمن اینکه از حق و حقوق هر سرمایه‌گذاری که وارد بازار سرمایه می‌شود، داشتن اطلاعات دقیق و درست از اشخاص و نهادها تحت‌نظارت است.

در این میان سرمایه‌گذاران باید بدانند که تنها به اشخاص و نهادهای تحت نظارت سازمان بورس مراجعه کنند و بدانند سازمان از تمامی قوانین و مقررات مربوطه و ابزارهای قانونی در اختیار خود کمک می‌گیرد تا اشخاص و نهادهای تحت نظارتش وظایف خود را به درستی انجام دهند؛ ضمن اینکه مجاز بودن یک شخص یا نهاد تحت نظارت، الزاماً به معنای صحیح بودن تمامی اقدامات آن شخص یا نهاد نیست. پس بهتر است سرمایه‌گذاران به هنگام مشاهده تخلفات احتمالی، سازمان را از موضوع مطلع سازند تا برخوردهای لازم جهت جلوگیری از وقوع تخلف یا گسترش آن به عمل آید.

مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل سابق فرابورس، اقدام سازمان بورس در افشای اطلاعات مالی نهادهای تحت نظارت خود را منجر به افزایش اعتماد عمومی مردم دانست و گفت: معرفی فهرست نهادهای مالی مجوزدار اعم از شرکت‌های کارگزاری، هلدینگ‌ها، سرمایه‌گذاری، تامین‌سرمایه، سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری، موجب افزایش اعتماد عمومی مردم است؛ به این معنا که وقتی یک سازمانی دولتی و مرجع رسمی، لیست شرکت‌های معتبر را اعلام می کند، سبب می‌شود مردم با آرامش بیشتری به آنها اعتماد کرده و برنامه‌های اقتصادی خود را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه سازمان بورس مسیر سخت و دشواری را طی کرده است، گفت: می‌توان عملکرد سازمان بورس در حوزه نظارت را مثبت ارزیابی کرد و این اقدامات سازنده سازمان بورس در درازمدت تاثیر بسزایی دارد؛ ضمن اینکه هم اکنون خبرهای خوبی از بازارجهانی به گوش می‌رسد و با افزایش نرخ محصولات صادراتی، می‌توان انتظار بازار پررونقی را در ماه‌های آینده داشت.

قائمی با اشاره به اینکه بهبود شرایط بازار، نیازمند مطالعات دقیق است، گفت: امیدواریم دوران رشد خوب و طولانی را داشته باشیم؛ در این میان سازمان بورس با جذب مخاطبان بیشتر برای بازار، می‌تواند به حرکت منسجم‌تر بازار و استمرار شرایط خوب کمک کند.

گفتنی است، سازمان بورس با هدف اطلاع‌رسانی و جلوگیری از ایجاد مشکلات حاشیه‌ای برای سرمایه گذاران فعال می شود و براساس این مجوز؛ اطلاعات تمامی نهادهای‌مالی دارای مجوز سازمان بورس اعم از شرکت‌های کارگزاری، تأمین سرمایه، مشاوره سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان به همراه شعب، نمایندگی، مشخصات کامل مدیران و آدرس آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.