شناسهٔ خبر: 43485 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد:

بررسی روند تهیه نقشه‌های پایه و طرح جامع کلان‌شهر همدان در کمیسیون ماده پنج

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از تشکیل جلسه بررسی روند تهیه نقشه‌های پایه و طرح جامع کلان‌شهر همدان در کمیسیون ماده پنج استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، این جلسه به ریاست معاونت امور عمرانی و با حضور نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و معاونت سیاسی امنیتی استانداری و دیگر مسئولین استان برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی در این جلسه به تشریح آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته و روند پیشرفت این پروژه‌ها پرداخته و بیان کرد: این طرح‌ها با توجه به اهمیت آن‌ها در اولویت اقدامات این اداره کل قرار گرفته و دغدغه‌ها و مشکلات شهر و شهروندان از جمله حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده، باغات و اراضی زراعی در چارچوب فرایند این طرح‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

فرهاد فرزانه افزود: طرح جامع چشم‌انداز و افق شهر را برای آینده ترسیم نموده و ارتقاء نقش‌های ملی و منطق‌های شهر همدان با استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های فیزیکی، اجتماعی، انسانی و مالی - اقتصادی شهر در این طرح دیده خواهد شد.

سپس معاونت امور عمرانی استاندار به بیان اهمیت وجود نقشه پایه بهنگام و کارآمد از شهر برای استفاده تمامی سازمان‌های مؤثر در توسعه و عمران شهر و پیرامون آن پرداخته و روند پیشرفت آن را مناسب ارزیابی کردند.

مهندس عراقی در ادامه به ضرورت وجود طرح جامع کارآمد برای توسعه بلندمدت و پایدار اشاره نموده و ابراز امیدواری کرد: با این طرح و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته گام‌های مهمی برای حل مسائل بلندمدت و همچنین مهم شهر از جمله حاشیه‌نشینی، سکونتگاه‌های پیرامون و حفظ باغات و اراضی زراعی برداشته شود.

وی ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در تهیه نقشه پایه و طرح جامع شهر همدان در جهت ارتقاء کیفیت و تسریع در روند تهیه طرح بر مواردی مختلفی از جمله آرمان‌گرا نبودن طرح، داشتن توجیه مالی، اقتصادی و ضمانت‌های اجرایی در اولویت قرار گرفتن مناطق حاشیه‌نشین و دارای مشکلات و حرکت در جهت بازآفرینی آن‌ها، ساخت و سازهای روستاهای پیرامون و چگونگی ارتباط آن‌ها با شهر، حفظ باغات و اراضی زراعی تأکید داشته و مقرر نمود جلسات منظمی در این راستا برگزار گردد.

در ادامه دکتر حاج بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز رضایت از اقدامات انجام شده و اجماع و جدیتی که در مجموعه مدیریت استان در تهیه این طرح‌ها به وجود آمده است به بیان دیدگاه‌های خود و ضرورت ارتقاء نقش و جایگاه شهر همدان در سطح فراملی، ملی و منطق‌های پرداخته و با اشاره به مصوبه کلان‌شهر همدان خواستار توجه خاص و ویژه به این مسئله در طرح جامع شهر شد.

وی تأکید کرد: کلان‌شهر همدان یک اضطرار است و نه یک انتخاب، به‌طوری که این کلان‌شهر مسائل خود را بر ما تحمیل نموده است پس چه بهتر در جهت استفاده از تمامی مزیت‌های آن گام برداریم.

وی افزود: باید طرح جامع علاوه بر نگاه بلندمدت به شهر و توسعه به حل مشکلات فوری از جمله حاشیه‌نشینی و چگونگی توسعه روستاهای پیرامون در راستای کلان‌شهر همدان، ورودی‌های شهر، رینگ سوم و چگونگی جهات مناسب توسعه شهر در آینده بپردازد.

سپس خجسته نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخته و تأکید کرد: طرح جامع باید سمت و سوی توسعه آینده شهر را تعیین کرده و به توسعه پایدار در برنامه‌های طرح جامع توجه شود.

وی افزود: باید ایجاد و ارتقاء پتانسیل‌های موجود در راستای کلان‌شهر همدان، ایجاد سایت اداری برای انسجام‌بخشی به شهر و مشکلات حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌ها نیز در مطالعات این طرح مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه دکتر الهی تبار معاونت سیاسی امنیتی استانداری نیز به ضرورت وجود نگاه اجتماعی و مشارکت جویانه در تهیه طرح پرداخته و اظهار کرد: علاوه بر مباحث کالبدی و فیزیکی مباحث فرهنگی و اجتماعی و مسائل اقشار آسیب‌پذیر و نیازهای آن‌ها نیز باید در تهیه طرح مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است در ادامه این جلسه مشاورین تهیه‌کننده نقشه پایه و طرح جامع به تشریح آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده پرداختند و در ادامه هر یک از اعضاء نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.