شناسهٔ خبر: 43588 - سرویس جاده‌ای

میرشفیع به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

آخرین وضعیت ‌آزادراه‌های همت- کرج و پلور- پردیس/ کاهش تلفات محور شازند- ازنا با تکمیل آزادراه اراک- خرم‌آباد

سید حسن میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از آخرین وضعیت آزادراه همت- کرج و پلور- پردیس خبر داد و گفت: ۴ ماه پس از تأمین منابع موردنیاز برای تملک زمین‌ها، معارضین تاسيساتی و سهم مشاركت دولت، ساخت این پروژه به اتمام می‌رسد.

سید حسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات انجام‌شده در روند ساخت آزادراه همت- کرج اظهار داشت: انتقال ساخت واریانتی از میدان امام حسین (ع) شهر کرج به کمربندی شمالی این شهر موجب افزایش هزینه و احجام عملیاتی این پروژه شد.  با آغاز عملیات اجرایی این پروژه در سال گذشته، پس از اصلاح طرح مطالعاتی، طرح جایگزین پل بزرگ با دهانه‌ای به عرض ۱۳۰ متر انجام شد.

وی افزود: همچنین دو دستگاه تونل ۵۰۰ متری در موازات یکدیگر باید ساخته می‌شد که طی ماه جاری حفاری بخش head آن تکمیل و مسیر دو طرف تونل دوم نیز باز شد. لذا انجام عملیات لاینینگ و کف برداری در دست انجام است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها تأکید کرد: ۴ ماه پس از تأمین منابع موردنیاز برای تملک زمین‌ها و معارضین تاسيساتی و سهم مشاركت دولت، ساخت این پروژه به اتمام میرسد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به بازدید معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از این آزادراه در سال گذشته خاطرنشان کرد: در آن زمان شاخه جنوبی برای انشعاب بزرگراه شهید همت به انبار نفت در جاده فردیس طراحی‌شده بود که به دستور ایشان و با توجه به کمبود منابع از دستور کار شرکت ساخت و توسعه حذف گردید. بر این اساس منابع مورد نیاز از حدود ۴۰۰ به ۲۲۰ میلیارد تومان تقلیل یافت.

میرشفیع همچنین از ساخت آزادراه پلور-پردیس با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خبر داد و گفت: ساخت این آزادراه فاصله ۳۵ کیلومتری بین پلور تا پردیس موجب کاهش ۱۰ کیلومتری این مسیر می‌شود. همچنین علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، ارتفاع مسير عبوري از ۲۸۰۰ متر به ۲۲۰۰ متری كاهش مي يابد که تأثیر آن كاهش مصرف سوخت و ايمني در فصل سرما بسیار محسوس خواهد بود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از دیگر اقدامات قابل‌توجه در حوزه آزادراهی تصریح کرد: در صورت تکمیل آزادراه اراک-خرم آباد که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است، دیگر ترافيك سنگين با مبدا بندر امام به طرف تهران انگیزه‌ای برای عبور از محور ازنا-شازند نخواهند داشت و در ايمني اين محور موثر خواهد بود.

به گفته وی تا نیمه دوم سال آینده بخش‌هايي از آزادراه اراک-خرم‌آباد به مرحله بهره‌برداري خواهد رسید.

میرشفیع یادآور شد: درحالی‌که جاده اصلی ازنا-شازند برای تردد‌های محلی ساخته شده است اما امروزه به‌عنوان یک جاده ترانزیتی استفاده می‌شود و باعث افزایش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی می‌شود.