شناسهٔ خبر: 43633 - سرویس استان‌ها

بازدید مسئولان صدا و سیمای گیلان و مدیرکل راه و شهرسازی استان از راه‌آهن رشت- قزوین

بازدید مدیرکل و شورای معاونین صدا و سیمای مرکز گیلان و مدیرکل راه و شهرسازی استان از راه‌آهن رشت – قزوین بازدید کردند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گیلان، علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در جریان این بازدید ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیرکل و شورای معاونین صدا و سیمای مرکز گیلان گفت: حضور شما عزیزان برای دست‌اندرکاران این پروژه و همه ما قوت قلب است.

رئیس شورای حمل و نقل استان گیلان در ادامه با اشاره به روند اجرای این پروژه بیان کرد: این پروژه از سال ۸۴ آغاز شد و در بخش زیرسازی ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی عملیات ریل‌گذاری ۱۴۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۴ کیلومتری این محور انجام شده است.

وی افزود: این پروژه دارای ۲۲ کیلومتر تونل، ۸۰۰ دستگاه پل کوچک ۱ الی ۱۰ متری و ۱۸ کیلومتر پل‌های بزرگ که پل حاشیه سد منجیل به طول هزار و ۴۳۱ متر، بزرگ‌ترین پل راه‌آهن در کشور محسوب می‌شود و زیبایی خاصی در منطقه ایجاد می‌نماید.

خاوری تصریح کرد: سرعت این خط آهن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری است و با اتمام این پروژه سالانه ۳.۸  میلیون نفر ظرفیت مسافر و ۷ میلیون تن به ظرفیت حمل بار کشور افزوده خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان همچنین اعلام کرد:  ایستگاه مسافری شهرستان رشت و انزلی که در خارج از شهر قرار دارد با تأکیدات مقام عالی وزارت به داخل شهر منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای قرارداد این پروژه، حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است افزود: مشکلات اعتباری در سال‌های اخیر موجب شد نتوانیم در موعد مقرر پروژه را تحویل دهیم.

این مقام مسئول  ابراز امیدواری کرد: در سال جاری اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای این پروژه در نظر گرفته شده است هر چه سریع‌تر ابلاغ شود تا ضمن حل مشکلات مالی، در اسرع وقت این پروژه به بهره‌برداری برسد.

ظهیری مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان نیز ضمن بازدید از بخش‌ها و فازهای مختلف پروژه راه‌آهن رشت- قزوین عنوان کرد: پروژه راه‌آهن رشت-قزوین یک پروژه عظیم ملی است که با تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران و مسئولین به پیشرفت قابل قبولی رسیده است.

وی ضمن خداقوت و دست مریزاد به مسئولین امر افزود: انشاا... ما هم بتوانیم گوشه‌ای از این همت والا و سختی‌ها و زحماتی که برای اجرای این پروژه کشیده شده است را از دریچه دوربین به سمع و نظر مردم استان و بخش‌هایی از کشور برسانیم.

ظهیری اضافه کرد: ما که از فرزندان این استان هستیم و به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی محل اجرای پروژه راه‌آهن رشت قزوین واقفیم، میدانیم که بخش عمده‌ای از آن علاوه بر داشتن معارض طبیعی مثل کوه، تونل و ... در شرایط آب و هوایی سختی هم قرار دارد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان در پایان گفت: امروز روز جشن متخصصین داخلی و کارگران ماست که با همت بالای خود این پروژه را به این نقطه رساندند.