شناسهٔ خبر: 43677 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اعلام کرد:

سکونت ۲۰ درصد جمعیت شهری استان لرستان در بافت‌های فرسوده/ ۱۵ درصد جمعیت شهری استان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن هستند

علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اعلام اینکه ۲۰ درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های فرسوده ساکن هستند، گفت:  ۱۵ درصد جمعیت شهری لرستان نیز در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اعلام اینکه ۲۰ درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های فرسوده ساکن هستند، گفت: ۱۵ درصد جمعیت شهری لرستان نیز در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

علیخانی افزود: کل مجموعه بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان، ۹۰۱ هکتار است. 

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۵ هکتار از استان معادل ۱۴ درصد محدوده شهری را در خود جای داده است، افزود: برنامه‌ریزی برای بافت‌های تاریخی، ناکارآمد و سکونت‌گاه‌های غیررسمی انجام شده است. 

به گفتهٔ علیخانی در خرم‌آباد ۷۲ هکتار معادل دو درصد و در بروجرد ۲۷۰ هکتار معادل هشت درصد بافت تاریخی وجود دارد. 

وی افزود: برای محدوده‌های تاریخی با شهرداری و میراث فرهنگی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد و دورود مطالعات طرح‌های بازآفرینی انجام و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است و تا پایان امسال نیز مطالعات طرح‌های سایر شهرها انجام خواهد شد. 

علیخانی با بیان اینکه در دلفان بافت حاشیه‌ای نداریم، اضافه کرد: در این شهرستان که به عنوان پایلوت محرومیت‌زدایی مشخص شده، ۱۱۶ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۱۵ درصد کل مساحت آن محدوده شهری است و ۳۸ درصد جمعیت در آن زندگی می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه امسال در کل کشور ۲۷۰ محله جزو برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، افزود: از این تعداد ۹ محله متعلق به لرستان بوده که در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود واقع شده و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اعلام اینکه برای بازآفرینی محلات مذکور ۷.۳ میلیارد تومان اعتبار مصوب از سوی وزارت راه و شهرسازی به این اداره کل ابلاغ شده است گفت: همچنین ۲۹ طرح در شهرستان‌های ذکر شده در حال انجام و از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

علیخانی افزود: در سکونت‌گاه‌های لرستان، اولویت نخست بهسازی و آسفالت معابر، جمع‌آوری آب‌های سطحی، ساخت سرای محله، سالن‌های ورزشی و مراکز بهداشت و انجام خدمات روبنایی در مناطق آسیب‌پذیر گل‌سفید و علی‌آباد خرم‌آباد، فلک‌الدین و دره‌غریب بروجرد و ناصرالدین دورود است.