حبیباله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اهمیت حمل و نقل در شکلگیری شهرهای جدید و ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق بیان کرد: همانطور که دیده میشود همواره سیاست توسعه حمل و نقل بر سیاست توسعه شهرها در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی که دارای الگوهای بسیار موفقی در ایجاد سکونتگاههای جدید هستند تقدم داشته و پس از ورود ریل به یک منطقه جمعیت نیز به سمت آن روانه شده است.
وی در ادامه با تأکید براینکه قطعا بحث حمل و نقل یکی از موضوعات محوری در حوزه شهرهای جدید به شمار میرود گفت: متأسفانه طی سالهای گذشته در کشور ما به این موضوع بیاهمیتی شده و توسعه شهرها عموما بر توسعه جاده متکی بوده است، این درحالی است که ظرفیت جاده محدود بوده و ما را در ادامه مسیر دچار گرفتاری های فراوانی میکند، امری که در تجربه شهر جدید هشتگرد به روشنی بر همگان آشکار شد.
طاهرخانی در اینباره افزود: شهر جدید هشتگرد به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب در ابتدا توجه تعداد زیادی از متقاضیان از طبقات بالا و متوسط جامعه را به خود جلب کرد ولی در ادامه به دلیل ترافیک وحشتناک در مسیر این شهر و خطرات ناشی از آن باعث شد تا در نهایت این شهر جدید به شهری بدون اقبال از سوی افراد مبدل شود.
این مقام مسئول در ادامه حمل و نقل در شکلگیری و توسعه شهرهای جدید را یکی از سیاستهای اصولی در این حوزه اعلام کرد و افزود: ما در این دوره به دلیل مزایای بالای سیستم حمل و نقل ریلی اعم از توانایی در ارائه خدمات سطح انبوه به ویژه برای قشر کمدرامد و تعداد بسیار مساکن مهر مستقر شده در این نواحی و همچنین کمک به محیط زیست و عدم تولید آلودگی، این نوع از حمل و نقل را در اولویت دستور کار خود قرار داده و به دنبال گسترش آن هستیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این نکته که خوشبختانه امروز دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی این تغییر رویکرد نسبت به گسترش حمل و نقل ریلی به جای جادهای را پذیرفتهاند گفت: قطعا اگر این تغییر رویکرد در زمان وفور درآمدهای ناشی از نفت در کشور اتفاق میافتاد شاهد اتفاقات و تحولات بسیار بزرگی در جامعه خود بودیم.
وی در ادامه سخنان خود قطار حومهای هشتگرد را در اولویت برنامههای شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری اعلام کرد و افزود: پروژه بعدی ما قطار حومهای اصفهان – بهارستان بوده که در حال حاضر بخش زیرساخت آن به پایان رسیده و قرارداد روسازی وریلگذاری آن نیز با هزینهای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان نیز ار محل منابع داخلی شرکت به امضا رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره احداث پروژه قطار حومهای گلبهار-مشهد نیز بیان کرد: خوشبختانه تا کنون ۸۵ درصد از تملکهای واقع در مسیر این پروژه انجام شده و از ۴۶ کیلومتر موجود حدود ۴۰ کیلومتر مسیر زیر بار اجرای عملیات ابنیه قرار دارد که در ادامه به دنبال انجام اقدامات مورد نیاز در خصوص فاینانس آن هستیم.
طاهرخانی در ادامه سخنان خود راهاندازی سیستم حمل و نقل فولادشهر را از دستورکارهای جدی شرکت عمران در دوره جدید دانست و افزود: با توجه به اینکه احداث قطار حومهای ۲ شهر جدید پردیس و صدرا نیز در اولویتهای ساخت سیستم ریلی ما در شهرهای جدید هستند قصد داریم تا مقدمات لازم برای اختصاص منابع به انها را نیز در بودجه سال ۹۷ فراهم کنیم که درحال پیگیری این موضوع نیز هستیم.
این مقام مسئول درخصوص شبکه حمل و نقل شهر جدید پرند نیز بیان کرد: خوشبختانه قطار حومهای این شهر جدید از سوی شرکت راهآهن ایجاد و در حال خدمترسانی است که تصمیم داریم با استفاده از ظرفیتها و سرمایهگذاریهای موجود در بخش ریلی این شهر همکاری خود را با شرکت راهاهن افزایش داده و اقدامات دیگری نظیر انتقال ایستگاه راهاهن به مرکز پرند را انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان راهحل اصلی برونرفت شهرهای جدید از مشکلات را توجه به رویکرد شهرسازی ریلپایه دانست و گفت: بدون شک باید مبنای توسعه شهرهای خود را به جای جاده دسترسی به حمل و نقل عمومی قرار داده و به آن توجه کنیم تنها در این صورت است که میتوانیم مکان دقیق بلندمتربهسازی، تراکم ساختمانی بالا و حتی محل استقرار مراکز جذب سفر در شهرها را تشخیص داده و این گونه شهرسازی خود را نیز توسعه ببخشیم./