شناسهٔ خبر: 44025 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون بنیاد مسکن:

اجرای مسکن اجتماعی نیازمند۴۲۰۰ میلیارد ریال یارانه دولتی است/ ۷ میلیون تومان تسهیلات دولتی بلاعوض برای خریداران واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی

جواد حق شناس معاون امورمسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای اجرای مسکن اجتماعی و حمایتی، سالیانه باید ۴۲۰۰ میلیارد ریال (۴۲۰ میلیارد تومان) یارانه دولتی اختصاص یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «جواد حق شناس» افزود: در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی برای تامین سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد جامعه، علاوه بر یارانه دولتی قرار است ۲۴ هزار میلیارد ریال (۲۴۰۰ میلیارد تومان( تسهیلات بانکی) و ۱۷ میلیارد ریال (یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) کمک های بلاعوض پرداخت شود.

وی اظهار داشت: در این طرح افرادی که تمایل دارند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، می توانند به نسبت شهرهای بزرگ و کوچک در کشور از تسهیلات بانکی ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون ریالی استفاده کنند.

معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه با وجود پیگیری های این نهاد تاکنون برای اجرایی شدن مسکن اجتماعی در کشور منابعی اختصاص نیافته است، به خبرگزاری ایرنا گفت: طبق مصوبه هیات وزیران در این طرح در صورتی که متقاضیان واجد شرایط از واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی خرید کنند، دولت برای کمک به این افراد تسهیلات ۷۰ میلیون ریالی بلاعوض در نظر گرفته است.

به گفته وی، در این طرح به مدت ۵ سال باید سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد جامعه تامین شود و هر سال ۳۵ هزار نفر می توانند از تسهیلات حمایتی برای ساخت، خرید و کمک های بلاعوض برای تامین مسکن مورد نیاز خود استفاده کنند.

وی گفت: در بخش مسکن اجتماعی نیز در این طرح قرار است سالیانه برای ساخت ۱۰ هزار واحد استیجاری تسهیلات بانکی برای سازندگان مسکن در نظر گرفته شود و برای ساخت ۱۵هزار واحد نیز به سازندگان دارای زمین تسهیلات بانکی اختصاص یابد.

حق شناس یادآورشد: در این طرح دولت مصوب کرده که سالیانه ۱۵ هزار نفر در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر و ۲۰ هزار نفر در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر از پرداخت کمک اجاره مسکن برخوردار شوند و سالیانه به ۵ هزار نفر وام قرض الحسنه ودیعه مسکن اختصاص می یابد.

معاون بنیاد مسکن تاکید کرد: در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی ملکف هستند متقاضیان کم درآمد و آسیب پذیر جامعه را معرفی کنند و متقاضیانی که تحت پوشش این دو نهاد نیستند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی شناسایی خواهند شد.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان تصریح کرد: بنیاد مسکن و سایر نهادها آماده اجرای این طرح هستند، اما تاکنون منابع مالی مورد نیاز بریا اجرای این طرح اختصاص نیافته است.

به گزارش ایرنا، طرح مسکن اجتماعی در ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم مطرح شد و در ماه های پایانی فعالیت آن به تصویب نهایی رسید و جزئیات آن ابلاغ و بنیاد مسکن مسئول اجرایی این طرح شناخته شد.

اولویت مسکن اجتماعی، با افراد سرپرست خانوارهای کم درآمد است. آن‌هایی که خود و افراد تحت تکفل‌شان از تاریخ اول فروردین سال ۹۰ بدون واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده‌اند و از ۲۲ بهمن سال ۵۷، از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه ‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. همچنین آنها باید حداقل در شهر مورد تقاضا پنج سال سکونت داشته باشند.

با ابلاغ اجرای طرح مسکن حمایتی و اجتماعی توسط دولت، قرار است سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه تامین شود.