شناسهٔ خبر: 44033 - سرویس وزارتی

آخوندی در گفتگو با خبرنگاران مطرح کرد:

تشریح مقدمات تشکیل شرکت قطار حومه‌ای در وزارت راه و شهرسازی/ اجرای اتصال قطار حومه‌ای و قطار شهری زمانبر است

درجمع آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که مقدمات تشکیل شرکت قطار حومه‌ای در حال انجام است، از تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: تقاضا برای مسکن در محلات و بافت‌های شهری بیشتر از پیرامون است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دهمین جلسه علنی شورای شهر در گفتگو با خبرنگاران، راهکارهای وزارت راه و شهرسازی را برای تامین مسکن در بافت‌های فرسوده شهری و حمل و نقل عمومی تشریح کرد و گفت: در جلسه امروز با شورای شهر تهران(۱۱ مهرماه) علاقمند بودیم تا تصویری از آینده و آنچه که بر گذشته شهر تهران رفته است داشته باشیم که این مباحث دربرگیرنده مباحث زیست‌پذیری شهر تهران، مسایل زیست محیطی شهر تهران و مباحث مسکن و حمل ونقل باشد که این گفتگو و تبادل نظر انجام شد و توانستیم گفتگویی دو جانبه با شورای شهر ایجاد کنیم.

آخوندی ادامه داد: چندین بحث عمده در وزارت راه و شهرسازی مطرح است که یکی از آنها بحث مسکن و بحث تامین مساکن در بافت‌های فرسوده شهری و چاره‌اندیشی برای این بافت‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سوال اصلی برای پاسخ گفتن به بحث تامین مسکن در شهر تهران و سایر شهرها این است که آیا باید همچنان برای تامین مسکن به پیرامون برویم و یا اینکه باید به درون شهرها رفته و به صورت درون محله‌ای مساله مسکن را پاسخ دهیم؟

وی گفت: مجموعه اقداماتی که صورت گرفته نشان می‌دهد که تقاضا برای مسکن در محلات خوشبختانه بیشتر از حاشیه و پیرامون شهرها است و در واقع این یک انتخاب طبیعی است. بنابراین تکیه اصلی ما به بازآفرینی شهری است و بر این مطلب متمرکز است که چگونه در سطح محلات اقدام کنیم.

آخوندی با تاکید بر این مطلب که باید مباحث تفصیلی‌تر طی جلسات بیشتر با شهرداری و شورای شهر ادامه یابد، افزود: ما روزانه شاهد جابه جایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از پیرامون به شهر و از شهر تهران به پیرامون هستیم و بر اساس آمار، روزانه بالغ بر ۵۳۰ هزار خودرو به تهران وارد می شوند که مسائل ترافیکی، آلودگی و مسایل ایمنی و اتلاف وقت مردم را ایجاد می کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه این موضوع در برنامه ششم توسعه موردتوجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و مجلس شورای اسلامی تشکیل شرکت قطار حومه ای را موردتصویب قرار داد که مقدمات آن در حال انجام است.

آخوندی با تاکید بر این مطلب که قطار حومه‌ای مکمل قطار شهری است، گفت: قطار حومه‌ای در حدود ۱۲۰ کیلومتری استان تهران را پوشش می دهد و اتصال بین قطارهای دوربرد و قطارهای متروی شهر تهران از این طریق ممکن خواهد شد.

وی با یادآوری این مطلب که اجرای اتصال قطار حومه ای و قطار شهری به مدت زمانی نسبتا طولانی نیازمند است، گفت: هم اکنون ریل هایی را از سمت تهران به کرج، قم و ورامین داریم اما در صدد هستیم تا افزایش ظرفیت های ریلی را نیز بسنجیم و خط ها دوم و سوم و چهارم را در همین محورهای یاد شده ایجاد کنیم. در واقع به دنبال آن هستیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری بحث حمل و نقل حومه ای را با توجه به ظرفیت های موجود ایجاد کنیم.

آخوندی تصریح کرد: قاعدتا طرح های بلندمدت باید در زمان خود اجرایی شود.