شناسهٔ خبر: 44067 - سرویس مسکن و شهرسازی

فرابورس اعلام کرد؛

افزایش ۳۵ درصدی معاملات اوراق مسکن/ معامله ۹ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن در بازار فرابورس

شهر تهران از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، ۹ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۶۴۵۵ میلیارد ریال، در بازار فرابورس مورد معامله قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فرابورس، از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، ۹ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۶۴۵۵ میلیارد ریال، در بازار فرابورس مورد معامله قرار گرفته است.

همچنین از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه تعداد ۴۱ میلیارد و ۸۸۹ میلیون ورقه بهادار در ۴ میلیون و ۱۸ هزار نوبت به ارزش ۲۰۳ هزار و ۵۹۱ میلیارد ریال طی ۱۲۰ روز معاملاتی در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افت ۱۰ درصدی و افزایش ۱۷ درصدی حجم و دفعات و رشد ۵ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در نیمه نخست امسال تغییر مالکیت ۴ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۴ میلیاد و ۱۷۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افت ۴۱ و ۳۹ درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۲ و ۶ درصدی حجم و ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز در این مدت تعداد ۸۳۶ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۰۸ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال معامله شده است که از افت ۱۷ درصدی و رشد ۳ درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این؛ بالغ بر ۷۳۰ میلیون صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۶۳۳۹ میلیارد ریال و ۹ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۶۴۵۵ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افت ۲۰ و ۲۲ درصدی حجم و ارزش معاملات صندوقهای سرمایه‌گذاری قابل معامله و رشد ۳۵ درصدی حجم و ۱۸ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن دارد.